Jump to content

Hvordan beregner man og finner ut hvilket datasprut/ECU man trenger til et enkelt motorprosjekt?


Tomas666

Recommended Posts

Hei. Prøver meg på mitt første Emne med påfølgende spørsmål og forhåpentligvis noen svar, som flere kanskje vil ha nytte av. 

DATASPRUT - ENGINE MANAGEMENT SYSTEMS - STAND ALONE ECU..... Det er opptil flere kallenavn og kozeord på det som har blitt et lite hav av elektroniske og digitale bokser med USB-kabelen nærmest rett i motorblokka og VIPPPS....så har man 500hk. 

Dette er selvfølgelig en megaoverdrivelse og forenklet ned på amøbenivå, MEN, det er faktisk noe tilnærmet en sannhet i påstanden. For utviklingen av ECUer og Motorstyringer fra midten av 80-tallet, gjennom chip og lodding på gutterommet på 90-tallet og flommen av digitale verktøy og moduler i hue og r##a på 2000-tallet, har tatt oss hit hvor steget til en USB rett i blokka jaggu ikke er særlig langt. 

Med dette som bakteppe, så har jeg havna skikkelig bakpå, når det gjelder datastyring og alt det digitale man trenger for å komme noen vei, hvis man ønsker litt mer sprut i bilen sin. 

Jeg har en 1992 Audi 80 B4 Q. 2.3L. 10V. 133hk. NG-motor. Og den MÅ jeg få litt friskere og fastere i fisken, men uten turbo, foreløpig. Det er ikke umulig at den har pådratt seg Kols, så en total gjennomgang av morkne vakuumslanger og sensorer som er kaputt, må selvfølgelig gjøres for å eliminere alt av unødvendige effektsperrer. I tillegg er planen ny racekam/fjærer/løftere/etc. fra KmCams, om det blir Steg 1 eller 2, vet jeg ikke enda, der stoler jeg på at KMC gir meg riktige varer, til mitt behov. Etter hva jeg har forstått så blir det en god overhaling av toppen, og kanskje litt opp i ventilstørrelse i samma slengen. Et langt ormebol i svartstål og inn i en 3" collector er handlet inn, så utblåsen er i boks. Så....Innsug/Plenum/Innsprut er IKKE i boks! Det er her det begynner å butte skikkelig, for min del. Det sies stort sett over alt, at KE3 JetTronic-innspruten stopper å mate ved drøyt 4000RPM, da har den nådd sitt maksimale bensinsprutnivå. Og 170hk, opp fra 133, er rett og slett ikke nok til å forsvare kostnader og tidsbruk. Derfor MÅ det et nytt bensinsprut på plass! 

Dette ble FRYKTELIG mye skriverier og tekst, kun for å spørre om : Hvilket datasprut bør man velge til akkurat dette tilfellet? En 5-sylindra 2.3L. 10V motor med friskere flow og flyt og full Viagra-tenning....hvor omfattende datasprut trenger man for å gi motoren litt mere mat, sånn at vi kommer opp i 220-230hk., forhåpentligvis? Finnes det tabeller for å kunne lese seg til riktig databoks? Er de fleste leverandørene "merkespesialister" som er dritgode på MB, men stinker på Audi liksom, sånn at man bare kan slette den leverandøren med en gang? Finnes det en Datasprut for Dummies? Hvor begynner man på et prosjekt som dette, for å finne det produktet som er midt i blinken? 

Hvis noen virkelig gidder å lese igjennom alt dette, eller faktisk kommer med et saklig innspill, da blir jeg IMPONERT! :-) 

Ormebol 7A.1.jfif Ormebol 7A.jfif

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Quattro73 skrev:

Jeg har gått den veien før, alt for mye å skrive så sjekk link.

 

Dette er jo en sjukt bra tråd! Vet ikke hvorfor jeg ikke har funnet dette med ganske omfattende søkeaktivitet her, så det er nesten at jeg tror jeg har gjort noe feil....:-/  Men tusen takk for dritfet link, uansett! 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Tomas666 skrev:

Dette er jo en sjukt bra tråd! Vet ikke hvorfor jeg ikke har funnet dette med ganske omfattende søkeaktivitet her, så det er nesten at jeg tror jeg har gjort noe feil....:-/  Men tusen takk for dritfet link, uansett! 

Takk :) Og ja, bare hyggelig :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke datasprut du går for spiller liten rolle. De er alle universale og må uansett konfigureres og mappes til eksakt din motor/tenningsystem/sensorer. Skal du opp relativt mye i effekt bytter du til større dyser. Opp til ca 230 hk på en fem sylindra motor bør du ha minimum 300 cc/min. dyser. Selv har jeg Emerald datasprut på en Ford 2,9 24V V6 Cosworth motor med kompressor. Meget brukervennlig software gjør det hele relativt enkelt å lære/konfigurere og mappe.   

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, johnvegardh skrev:

Hvilket merke datasprut du går for spiller liten rolle. De er alle universale og må uansett konfigureres og mappes til eksakt din motor/tenningsystem/sensorer. Skal du opp relativt mye i effekt bytter du til større dyser. Opp til ca 230 hk på en fem sylindra motor bør du ha minimum 300 cc/min. dyser. Selv har jeg Emerald datasprut på en Ford 2,9 24V V6 Cosworth motor med kompressor. Meget brukervennlig software gjør det hele relativt enkelt å lære/konfigurere og mappe.   

For 230 hk og 5 sylinder NA er ikke 300 cc @ 3 bar et minimum, det er vel heller i overkant av det optimale. For store dyser og de blir mindre egnet for finjustering ved tomgang og snill kjøring. Optimalt er ca 285 cc @ 3 bar, gir maks duty cycle på 85%.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Quattro73 skrev:

For 230 hk og 5 sylinder NA er ikke 300 cc @ 3 bar et minimum, det er vel heller i overkant av det optimale. For store dyser og de blir mindre egnet for finjustering ved tomgang og snill kjøring. Optimalt er ca 285 cc @ 3 bar, gir maks duty cycle på 85%.

Helt vanlig å bruke større dyser en 300cc med 230 hk også. Riktig satt opp er det ingen som har problemer med det, men det er jo ikke nødvendig. I forhold til hvilken beregningsmetode og variabler som tas med er det ganske store variasjoner på hvor store dyser som anbefales. For øvrig er maks durasjon 80% noe de aller fleste kalkulerer med. 

Beregningmetoden jeg bruker burde være grei nok: Dysestørrelse x antall dyser / 5. Så trekke i fra 20%  Det gir at 285cc dyser rekker til 228 hk, og 300cc dyser til 240 hk, som jeg mener er minimum ved en effekt på 230 hk for å være på den sikre siden :)  

Link to comment
Share on other sites

På 2/26/2023 den 6:57 PM, Quattro73 skrev:

7A har lik avstand mellom alle rør, det har ikke NG, men det lar seg nok tilpasse :)

Ja, han jeg har handlet av, ga meg oppskriften. Ganske sikker på at dette er en velprøvd øvelse i bilsportkretser - Sveise om grenrør for å passe på NG-toppenes "skjevplasserte" utblåsningsporter, inkl. lettere blåselampe-massering av et rør eller to med noen cm. extra svartstål :-) Dette skal bli en brukes-godt-bil, uten nevneverdig omtanke for verken forbruk eller blanke flater.

18 timer siden, johnvegardh skrev:

Helt vanlig å bruke større dyser en 300cc med 230 hk også. Riktig satt opp er det ingen som har problemer med det, men det er jo ikke nødvendig. I forhold til hvilken beregningsmetode og variabler som tas med er det ganske store variasjoner på hvor store dyser som anbefales. For øvrig er maks durasjon 80% noe de aller fleste kalkulerer med. 

Beregningmetoden jeg bruker burde være grei nok: Dysestørrelse x antall dyser / 5. Så trekke i fra 20%  Det gir at 285cc dyser rekker til 228 hk, og 300cc dyser til 240 hk, som jeg mener er minimum ved en effekt på 230 hk for å være på den sikre siden :)  

Dette henger bra på greip med det jeg har stjært meg til av "kunnskap" angående dim. på dysene i et Sprut, så langt. Og det er for meg uvesentlig hvilket merke det måtte bli, MEN, mye av det jeg leser om datasprut er jo 12-13 år og eldre, så selv om jeg prøver å finne et brukt til mitt lav-budsjett, så må det jo være kompatibelt med en Win10-PC i tillegg til at det fremdeles er sensorer og helt nødvendige givere å få kjøpt i en butikk, ikke på et loppemarked liksom.... :-/ 

Så hvordan er det å kjøpe f.eks. et brukt EMU Classic, som er tilpasset og brukt på en helt annen bilmodell, med 4-sylindre? Kan det være et brukbart alternativ, hvis man forutsetter at programvaren kan resettes/flashes til et helt nytt et, og at boksen til sprutet kan utvides til 5 syl., uten nevneverdige problemer? 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Tomas666 skrev:

 

Så hvordan er det å kjøpe f.eks. et brukt EMU Classic, som er tilpasset og brukt på en helt annen bilmodell, med 4-sylindre? Kan det være et brukbart alternativ, hvis man forutsetter at programvaren kan resettes/flashes til et helt nytt et, og at boksen til sprutet kan utvides til 5 syl., uten nevneverdige problemer? 

Som nevnt, datasprut er universale. Altså kan du i de fleste tilfeller fint bruke de sensorene som motoren allerede har. 

Det første du må gjøre, hvis du kjøper brukt, er å endre alle tidligere konfigurasjoner i ecu-software slik at alt matcher din motor. I tillegg må du legge inn et nytt basemap. Svaret er altså JA, du kan fint kjøpe brukt og reprogrammere ecu til din motor. Sats på et merke som allerede er mye brukt på 5 syl. Audi. Slik får du enklest kontakt med noen som har basemap til ecu`n du velger. Veit at Autronic SM4 og seinere SM5 er mye brukt. Forresten er 5 syl. litt spesielt, så sjekk at det du velger kan konfigureres til en 5 sylindra motor. Gjelder de fleste av nyere dato, men ikke alle av eldre årgang.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, johnvegardh skrev:

Som nevnt, datasprut er universale. Altså kan du i de fleste tilfeller fint bruke de sensorene som motoren allerede har. 

Det første du må gjøre, hvis du kjøper brukt, er å endre alle tidligere konfigurasjoner i software slik at alt matcher din motor. I tillegg må du legge inn et nytt basemap. Svaret er altså JA, du kan fint kjøpe brukt og omprogrammere til din motor. Sats på et merke som allerede er mye brukt på 5 syl. Audi. Slik får du enklest kontakt med noen som har basemap til ecu`n du velger. Veit at Autronic SM4 og seinere SM5 er mye brukt. Forresten er 5 syl. litt spesielt, så sjekk at det du velger kan konfigureres til en 5 sylindra motor. Gjelder de fleste av nyere dato, men ikke alle av eldre årgang.  

Flott. Finner jeg software, eller en form for "bruksanvisning"/oversikt, til noen av ECUene fritt på nett, eller er det innmelding med serienummer, eierbytte og full pakke, som kun gis ut fra de forskjellige leverandørene ved registrering? Er det noen Sprut man absolutt bør styre unna som Audi-eier og som er kjent for å være kranglete? 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har gjort seg erfaringer med vekt og vektfordeling, på en 80 B4 2.3 q. s.? Jeg hadde glemt hvor tunge i nebbet disse er..... Selvfølgelig en tilvenningssak, men det hadde ikke gjort noe å slanket den litt. Forsetene er det første og tyngste jeg har kommet på, i tillegg til det lille som blir borte i motorrommet når grenrør, sprut o.l. blir borte. Forhåpentlig vil et sett coilovers dra av litt, også. Jeg mener å ha hørt om noen som har byttet traversfester som er laget for å forbedre vektfordelingen en smule også, men jeg har ikke funnet tilbake til saken, og delene, det var snakk om... anybody? 

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er nok å google etter de ecu-merkene du mest vurderer. Da finner du hjemmesider til de forskjellige og om software er fritt til å laste ned. Eneste jeg med sikkerhet veit er at bruksanvisninger, software, etc. til Emerald fritt kan lastes ned fra emeraldm3d.com. Så da er det nok flere som har dette fritt tilgjengelig på hjemmesidene sine også.  

Tror ikke det er noen bestemte merker man bør styre unna. Bare at enkelte eldre datasprut ikke støtter 5 syl. motorer. Har med konfigurasjon av coil og dyse-innganger å gjøre.   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy