Gå til innhold

hvordan er det og eie en golf?

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

funderer på å handle meg en golf, ca 94-96 mod, ser du får de for rundt 15 i snitt.

hvordan er de og eie? hva bruker de i bensin ca, ruster de mye? hva er vanlige feil og se etter og hvor langt går motorene (ved vanlig vedlikehold) før de begynner å krangle?

dyre deler til de osv osv?

takknemlig for svar:-)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Du kommer nok ikke til å angre hvis du kjøper deg en Golf 3..

Min Golf CL 1.8 bruker litt på mila ca 1.0-1.1 men det er fordi motoren ikke er helt 100%.. Innsuget kan fort begynne å få falskluft fordi gummipakninger der morkner fort. (for meg så hadde 2 av 3 skruer skrudd seg ut og falt oppi innsuget) Og bilen veier 990kg, og med 90hk så går det ganske godt! Klarte enkelt å spinne ut 1. og 2. gir på litt fuktig føre uten å tvinge den! Det er nesten synd at jeg selger den til tirsdag.. (grunnen er at jeg liker litt større og luksuriøse biler)

 

Og delene.. FY! de er skambillige, du finner også masse brukt på vrakhandlere!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservedeler i hver eneste sving! Superenkelt å skru på, kjempekule biler for ungdom :)

Min 1,8 liters GL brukte 0,59 liter på mila på vei til bergen! :)

Girkassene kan begynne å krangle litt rundt 300 000 (!) ofte er det bare å bytte clutch. Vifteregulatoren inni bilen funker ofte bare på 2 av 4 hastigheter^^

 

Omtrent det eneste å se etter er rust.. for motorfeil og andre reprasjoner kan det være på alle biler du kjøper brukt, og golf 3 er en av de diggeste og dermed billigste bilene å reparere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut:-)

1,4 er greit og dra med eller må du ha gassen helt nede og gire mye for å komme frem med den? håper å finne en med større motor, men må se hva jeg finner.

har skrud biler i snart 20 år (hobby basis) og sveise rust er ikke noe problem, så da er det bare og begynne å leite da vel...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en '97 golf 3, joker, 1.6 100hk, gått ca 230000. Mine erfaringer:

 

Positivt:

-Grei å kjøre

-Ganske fin å se på

-Lett å få finere, med moderat styling som er lett å få tak i

-Billige deler, lett å få tak i

-Sikkerhetsutstyr som ABS og airbag er noe de fleste nyere 3'erne har.

 

Negativt:

-Ruster MYE etter min mening, men det hjelper å ha et eksemplar som er godt tatt vare på.

-Kjipe dørlåser/håndtak som gir deg MYE problemer om vinteren

-Kjipt elektrisk anlegg, som mangler releer på kritiske steder, som igjen fører til slitasje på brytere, og dårlig lys blant annet. Sistnevnte er lett å fikse.

-Kjipt utstyrsnivå på de fleste, komfortting som elvinduer og ac er sjeldent.

 

 

Men min bil var dårlig vedlikeholdt, og ganske slitt. Så andre golfer er garantert bedre enn den jeg hadde. Men jeg fikk da tjent penger på den ihvertfall :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifteregulatoren inni bilen funker ofte bare på 2 av 4 hastigheter^^

Quick fix hvis du spanderer 15 minutter på golfen.. :) Bare å bøye de metallpinnene i bryteren.. :) dra av knotten, skru av dekselet og bøy de MED klokka.. det gjorde jeg på min! God som ny..

 

Så for dere som ikke klarer å lese mellom linjene:

 

GOLF 3 ER EN LETT BIL Å SKRU PÅ! :D

 

og jeg sier: GÅ FOR EN 1.8l GL hvis du ønsker utstyr! :)

og hvis du ønsker mindre vekt og bedre aks. gå for CL.. Er vell ikke store vekt forskjellene, men BARE takluka koster deg 17kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen erfaring med Golf, så dette må tas med en klype salt. Men ut fra det jeg har lest, ser det ut til å være en del kvalitetsmessige svakheter ved Golf 3. I denne prisklassen kunne det vel også vært aktuelt å se etter en velholdt Golf 2?

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen erfaring med Golf, så dette må tas med en klype salt. Men ut fra det jeg har lest, ser det ut til å være en del kvalitetsmessige svakheter ved Golf 3. I denne prisklassen kunne det vel også vært aktuelt å se etter en velholdt Golf 2?

Du finner akkurat de samma småfeila på Golf 2.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Golf 2 (1986 og 1988 1.8 GL/GTI) og Golf 3 (1992 og 1993 1.8 GL) og må si at det var mer feil på G3 enn på G2.

 

Eneste fordel med 3'ern er at den er noe finere innvendig (interiør og dashbord), men der stopper det. Ellers er det som nevnt meget dårlige døråpnere på G3, knekker for ingenting. Dørene fryser igjen og er umulige å åpne selv om pakningene er innsmurt med silikon. Bakluka lar seg imidlertid åpne så man kommer seg inn i bilen, men det ser noe dumt ut ;) Hva rust angår så er G3 mye mer utsatt for rust enn det G2 er, det er i alle fall min erfaring.

Skulle jeg ha kjøpt en Golf igjen så hadde det i alle fall ikke blitt en G3!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan også nevnes at Golf 3 har en del feil med bremseslanger foran. Hjullagre, særlig bak, er en annen svakhet, og det samme er virkningen på bakbremsene. På biler som ikke har fått hyppig vask eller ikke har vært i nærheten av en poleringsklut på en stund, begynner matt lakk og rust å bli et problem.

Boxer Engine!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår