Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette fører ikke noested. Hvis du tror at ved bare å sette sammen de delene du lister opp, med de antagelser / gjetninger / temmelig sikre omtrentligheter som til nå har dukket opp, så er det en reservert plass i klubben for gutta med ei pølse i hver hand og en Cola på baklomma, i frilynt passiar foran gatekjøkkenet der hk-tall stiger i takt med samtalens fremdrift.

Med andre ord den stereotype amcar-eier, misbilliget og latterliggjort.

 

Hvis du derimot vil ha noe som virker, så setter du deg et noe mer realistisk mål.

 

Mulig jeg mistolker deg her nå, men jeg synes du begynner å bli litt vel sarkastisk i atferden her.

 

For ørtende gang så er dette noe jeg referer til fra et blad, og ikke noe jeg har kommet på selv.

 

Det går an å diskutere dette på en voksen måte uten å måtte nedverdige seg selv ved å gå til peronangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sterke 350 hk til en 4x4 Hi-lux...

 

Motoren skal være "i bilen" og startet når regnestykket er ferdig...

 

 

Må vel minne om den opprinnelige planen.

I en hilux så kan ikke vanlige headers brukes og bunnpanna må bygges litt om.

Disse fåes kjøpt ferdige til en ca pris av $350 og $250 eller man kan lage dem selv.

 

v8header_10078.jpg

EC-23.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har videre noe erfaring med turbotrimming av en 2,5-liters femmer. De ca 600 hestene jeg får ut av den har kostet meg over 200 000 kroner.
Dog skal det da legges til at med relativt små ekstra utlegg motormessig skal da dette være godt for over 900 hk... faktisk bør man kunne klippe et 4-sifret ut av den, men da går den nok ikke helt som original-mølla på tomgang.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venn Turboed1 har lært meg at det er ikke gull alt som fløder - dvs, noen ganger kan hølet bli for stort. Jeg har sett flere eksempler på kanaler som må plastes igjen for at fyllingsgraden skal bli optimal, og dette på motorer som opererer ved >10 000 rpm.

 

Det skulle derfor vært spennende å se hva man kan få til med en ganske allminnelig 305 smog-topp (ja, aller helst to da friogbevaremegvæl...)

 

Jeg kunne være villig til å avse en tusenlapp bare for å få dette bragt på det rene - noen andre som vil være med på en kronerulling som inkluderer analyse, flow-test, full simulering samt porting av 1 sett kanaler/forbrenningsrom hos min ovennevnte venn?

Faktisk så har det seg sånn at jeg har en komplett 305 stående i uviss tilstand msom bare tar opp plass... men den startet og gikk for 3 år siden. Dog har jeg tynt med tommeverktøy... får jeg tatt den ut og puttet den i hus så kan den flødes og måles ut av egen lomme, men da er det ikke gjort i en håndvending. Hvis den er frisk nok til å bygges på kan man jo se. Går ut ifra at 10K kroner ble regnet da dollaren var knappe 5, nå er den på 7-7.5, så da skulle man jo mene at man nå har 15K å bygge ifra (hvis ikke dollaren daler igjen...)... Men det er vel neppe noen som handler den eller slenger i noen kroner hvis jeg klarer 350+ i den til 15K i deler.. :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker motor volum som utgangsåunkt ja, men om man bruker budsjettet her og holdbarhet tatt i betraktning så hadde man nok fått en levetid på ca 3,5sek på en org 305 med 4 siffrede tall :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å smekke igjen noen åpne dører, men jeg blir så lett revet med (som kona Sier).

Men den linken hva litt at begynnelsen på denne tråden, hvor dette med å bygge en respektabel 305 fro lite penger, og det var da siste set. som falt meg litt tung for brystet "Og siden vi ikke stoler på amerikanske resultater så må dette gjøres av habilt personell innenfor landegrensene..."

 

Det var snakk om å sparke opp åpne dører (skrev jeg sparke inn? Isåfall, my bad). Dvs, du trenger ikke krangle med en fyr som er enig med deg hvis du skjønner :)

 

Setningen med manglende tillit til amerikanske resultater var ikke alvorlig ment, derav de tre prikkene på slutten. Når det er sagt så har de faktisk godt av å bli revidert av våre egne folk. Jeg hører stadig tilfeller av at vi finner hestekrefter kuguttene ikke klarer å finne.

 

Poenget må altså være: krever smog-toppene særlig med arbeid for å gi resultater i 350hk-ligaen, bytt til Vortec. Hvis ikke, hold på de originale toppene. Nettopp derfor kunne det vært interessant å få førstehånds kunnskap til potensialet til de originale klumpene.

 

Men når skal vi gå over fra tanke til handling gutter? :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker motor volum som utgangsåunkt ja, men om man bruker budsjettet her og holdbarhet tatt i betraktning så hadde man nok fått en levetid på ca 3,5sek på en org 305 med 4 siffrede tall :D

 

Tror han snakket om min turbofemmer :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.71"in - 1,5"ex eller 1.84"in - 1.5"ex. avhengig av topplokk.

Med tanke på at man ikke trenger stort over 200 cfm @ 28" per sylinder på en V8 for å ha plenty potensielt fløde til 350 hk så er det nesten rart at folk kaster seg over 2"'erne.. Er vel for å begrense løftet de trenger mens de skyter seg i foten.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når skal vi gå over fra tanke til handling gutter? :D

 

Cabben som gnager mest:klovn:

har jo hele kjelleren, låven og tunet fult av sånne "start releer", så han kan jo bare skli ut på snøfonna og begynne å bygge..305 motorer, vortec motorer og en haug med deler...

 

Sier han det er grønn plen, så bare kommer vel aomholten LØPENDE, da han hater snø, så da er de jo to kloke hoder der...:mat

 

å jeg...kommer ALDRI til å legge 10-15 000 i en 305...

jeg liker å få mest mulig igjen for kr jeg sløser ut og ser også at 350 motoren er mere verdt enn 305´n, om den skal selges...:klovn:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår