Mortenaaslund Posted September 21, 2022 Report Share Posted September 21, 2022 Hei jeg driver å prøve meg på lit Volvo b230 bygg jeg har tenkt til å kjøre gassere 45 og lurer på ossen kam som er anbefalt for å da mest effekt da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quattro73 Posted September 22, 2022 Report Share Posted September 22, 2022 Svar på generelt grunnlag; Skal man ha en hverdagsbil som drar (som originalt) på lavere turtall bør durasjon være et sted mellom 266-276 grader og lobeseparasjon ikke under 110 grader. Bruker man f.eks. to Weber DCOE 45 så blir motor nokså altspisende hva kam angår, er mest mulig effekt målet så gjerne opptil 288 graders durasjon og lobeseparasjon 108-110 grader. Noe mer enn dette er bortkastet da flow i topp og eksos vil være en flaskehals. Selv med portet topp og grenrør vil sådan kam være mer enn hissig nok - vil også gjøre at kam og 45-gassere kommer mer til sin rett. Når det gjelder ventilløft så velg kam med løft inntil det maksimale ventilfjærene tåler (pga coil bind). Quote Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quattro73 Posted September 22, 2022 Report Share Posted September 22, 2022 Slenger med en link, i tilfelle det skulle være av interesse. Quote Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.