Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Som en ørliten avsporing: Jeg har en 283 fra midten av 60-tallet liggende i et hjørne av vognskjulet. Hvordan er disse toppene i trimsammenheng i forhold til smog-toppene på 305?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da må du kanskje komme med ett støpe nr, så våre teoretikere kan finne ut, hva det er for noe... cc på kammer og slikt..

 

Men de dro jo ut 283 hk av slike motrer orginalt, men om det var med en type topp, eller alle hadde samme? ?

 

så er det de, så burde det være lett å få lura ut over 300hk med dagens tilgjengelige deler...bedre kammer, innsug, headers, tenning ikke minst...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke disse veivene er så veldig ubalansert fra fabrikk heller + at turtallene disse motorene leverer effekten på ikke krever en ekstremt balansert motor.

 

Er nok mer å hente på å veie inn stempler og råder,det er potensielt billigere også. Siden man ofte kan gjøre det selv om man besitter litt teknisk innsikt. Noe man bør ha ved motorbygging :)

 

Er også ca. 10-15hk. å hente på å hindre oljen i å plaske rundt og treffe veiva. En sånn finmasket netting f.eks burde ikke koste all verden. Er jo fullt mulig å lage en selv også.

 

Leste også en artikkel i et amcar blad,hvor de hentet en junkyard mopar smallblock motor i god stand. hvor de trimmet den til rundt 350hk. på rimeligste måte.

 

Bare ved å bytte ut den org. kjølevifta med en el. vifte så tjente man 8hk. på dynoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hjelper det med eksisterende teknologi og utprøvde løsninger, Da dette er "alt for dyrt"...og når det finnes en hel del mennesker som fortsatt mener at Smoki yunick fortsatt er verdsnemester, å deler han brukte på 50/60 tallet er de beste?

 

Eller bare de som synes det som de erfarene er "så dyrt" at de skal finne sin egen vei...?? :iconsm

 

Siden vi det er snakk om budsjettbygg her, må man se på alternativer til de dyre delene, billigere løsninger som nesten matcher de. Porting var nevnt lengre opp i tråden, og du kan overhale en Quadrajet du har fått gratis, istedet for å handle Barry Grant forgasser.

 

En annen ting: trenger man strengt tatt toppkvalitetsdeler i en motor som kjøres hardt en lørdagskveld nå og da? Disse motorene ble jo bygd for å vare leeenge fra fabrikk. Man må legge bruksområde inn i ligninga her.

 

Og disse som mener at at Smokey Yunick og deler fra 50/60 er "best" får bare tro det. Det er du selv som kjører løpet, ikke de andre.

 

 

Så til delelista fra bladet:

 

Block: production GM 305

Crankshaft: stock GM 305, med utglatta motvekter

Compression ratio: 10.3:1

Camshaft: Comp mechanical flat tappet 229/238durasjon@.050 løft, .538/.553 løft med 1:65:1 rockers

112 grader lobe separation, 107 grader installed centerline

Rocker arms: PRW 1.65:1,

Pistons: Federal mogul hypereutetic flat top

Rods: stock GM 305, 5.7 inch

Top ring: Speed-Pro 5/64-inch moly

Second ring: Speed-Pro taper-face 5/64-inch iron

Cylinder heads: GM fast burn part#12464298, lett portet til 265 cfm, 2"innsugsventil og 1.55" eksosventil,

Valve springs Compcams beehive

Intake manifold: GM vortec eliminator

Carburetor: GM quadrajet

Headers: Smalltube Hedman

Ignition: MSD

Distributor: Pro Comp

Damper: Stock GM 8-inch

Water pump:Jegs

 

Så gikk jeg inn på Summit og prøvde å finne delene i lista. Fant ikke kamakselen han brukte, men tok en som lignet. Summit fører ikke PRW rockers. Fant de i en annen butikk, til $180 for et kit. La også inn en komplett rebuildkit fra Federal mogul. Dette inkluderer alle lagre og pakninger, til og med oljepumpe, som kanskje ikke trengs.

 

Utelot vannpumpe og fordeler da disse fortsatt kan brukes. Antar også at forgasser kommer med motoren. Jeg skal også donere et sett 1 5/8 headers i prosjektets ånd.

 

Smallblockbudget-1.jpg

 

2354+180= $2534. Ikke så langt fra summen i artikkelen hehe.

 

Det er sikkert mulig å finne topper og innsug brukt på E-bay, og spare inn en del der? Så lener vi oss tilbake og venter til dollaren faller ned til 5 kr igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi det er snakk om budsjettbygg her, må man se på alternativer til de dyre delene, billigere løsninger som nesten matcher de. Porting var nevnt lengre opp i tråden, og du kan overhale en Quadrajet du har fått gratis, istedet for å handle Barry Grant forgasser.

 

En annen ting: trenger man strengt tatt toppkvalitetsdeler i en motor som kjøres hardt en lørdagskveld nå og da? Disse motorene ble jo bygd for å vare leeenge fra fabrikk. Man må legge bruksområde inn i ligninga her.

 

Og disse som mener at at Smokey Yunick og deler fra 50/60 er "best" får bare tro det. Det er du selv som kjører løpet, ikke de andre.

 

 

Så til delelista fra bladet:

 

Block: production GM 305

Crankshaft: stock GM 305, med utglatta motvekter

Compression ratio: 10.3:1

Camshaft: Comp mechanical flat tappet 229/238durasjon@.050 løft, .538/.553 løft med 1:65:1 rockers

112 grader lobe separation, 107 grader installed centerline

Rocker arms: PRW 1.65:1,

Pistons: Federal mogul hypereutetic flat top

Rods: stock GM 305, 5.7 inch

Top ring: Speed-Pro 5/64-inch moly

Second ring: Speed-Pro taper-face 5/64-inch iron

Cylinder heads: GM fast burn part#12464298, lett portet til 265 cfm, 2"innsugsventil og 1.55" eksosventil,

Valve springs Compcams beehive

Intake manifold: GM vortec eliminator

Carburetor: GM quadrajet

Headers: Smalltube Hedman

Ignition: MSD

Distributor: Pro Comp

Damper: Stock GM 8-inch

Water pump:Jegs

 

Så gikk jeg inn på Summit og prøvde å finne delene i lista. Fant ikke kamakselen han brukte, men tok en som lignet. Summit fører ikke PRW rockers. Fant de i en annen butikk, til $180 for et kit. La også inn en komplett rebuildkit fra Federal mogul. Dette inkluderer alle lagre og pakninger, til og med oljepumpe, som kanskje ikke trengs.

 

Utelot vannpumpe og fordeler da disse fortsatt kan brukes. Antar også at forgasser kommer med motoren. Jeg skal også donere et sett 1 5/8 headers i prosjektets ånd.

 

Smallblockbudget-1.jpg

 

2354+180= $2534. Ikke så langt fra summen i artikkelen hehe.

 

Det er sikkert mulig å finne topper og innsug brukt på E-bay, og spare inn en del der? Så lener vi oss tilbake og venter til dollaren faller ned til 5 kr igjen :)

 

Bytter du alutoppene med vanelige vortec topper sparere du 600 dollar:thumb

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal vi se, min kjære holden:

 

1. "Delelista" di spesifiserer ikke noe som helst untatt toppene.

Bare vage formuleringer som "production GM 305" blokk, hva nå det måtte innebære.

 

2. Kamakselen du har valgt er langt i fra den som er antydet.

 

3. Sitatet fra artikkelen sier klart "Compression ratio: 10.3:1"

12464298-toppene har 62cc forbrenningskammer. Hvis du ser "notes" under stempelsettet du har funnet hos Summit dukker følgende pinlige sannhet opp: "Approximate compression ratio 8.39:1 with a 64cc head."

 

Allerede etter tre lett verifiserbare punkter ser vi at dette gikk i dass. Kanhende gamle Smokey ikke ble legendarisk grunnet tilfeldigheter alikevel?

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal vi se, min kjære holden:

 

1. "Delelista" di spesifiserer ikke noe som helst untatt toppene.

Bare vage formuleringer som "production GM 305" blokk, hva nå det måtte innebære.

 

2. Kamakselen du har valgt er langt i fra den som er antydet.

 

3. Sitatet fra artikkelen sier klart "Compression ratio: 10.3:1"

12464298-toppene har 62cc forbrenningskammer. Hvis du ser "notes" under stempelsettet du har funnet hos Summit dukker følgende pinlige sannhet opp: "Approximate compression ratio 8.39:1 with a 64cc head."

 

Allerede etter tre lett verifiserbare punkter ser vi at dette gikk i dass. Kanhende gamle Smokey ikke ble legendarisk grunnet tilfeldigheter alikevel?

 

 

Hør her:

 

Jeg siterer fra det nevnte bladet. Dette er ikke noe jeg har kommet på selv.

 

1.Vennligst utdyp hva du mener med at delelista ikke spesifiserer noe som helst. Du har rett i at det ikke er oppgitt noe om blokka utover "production gm 305". Det står dog at den hadde vært en "fuel injected engine".

 

2.Jeg skriver at kamakselen ikke er den samme. Men prisklassen er tilsvarende. Det er relevant i denne sammenhengen.

 

3. Kjenner du til deckhøyden på de forkjellige 305-blokkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal vi se, min kjære holden:

 

1. "Delelista" di spesifiserer ikke noe som helst untatt toppene.

Bare vage formuleringer som "production GM 305" blokk, hva nå det måtte innebære.

 

2. Kamakselen du har valgt er langt i fra den som er antydet.

 

3. Sitatet fra artikkelen sier klart "Compression ratio: 10.3:1"

12464298-toppene har 62cc forbrenningskammer. Hvis du ser "notes" under stempelsettet du har funnet hos Summit dukker følgende pinlige sannhet opp: "Approximate compression ratio 8.39:1 with a 64cc head."

 

Allerede etter tre lett verifiserbare punkter ser vi at dette gikk i dass. Kanhende gamle Smokey ikke ble legendarisk grunnet tilfeldigheter alikevel?

 

Noen er bare helt overbevist om at hvis det ikke koster flesk så er det bare totalt bortkastet!!

 

Du tar veldig hardt i med tanke på du egentlig ikke kommer med noe konstruktivt innspill i det hele tatt! Det trengs strengt tatt ikke!! bare så det er sagt!

det stempelsettet er muligens feil,men prisen for ett som gir litt mer komp. er sikkert ikke noe mer dramatisk da! har man 8.39:1 i komp og ingen andre muligheter ang. stempel så er det fullt mulig og plane topper og blokk. Er fullt mulig å hente litt effekt uten å ha min. 10:1 ikomp. også! er sef. en fordel for effekt litt opp registeret og ha litt komp. forhold med en vass kam. men minst like viktig er fyllningsgraden ved midlere trykk!

Ved 99% av all kjøring så er det den effekten man egentlig har behov for.

Det er mye snakk om smogtopper som bare tydeligvis er å kaste(har dette blitt kun en gjengs oppfatning,sørgelig at ingen faktisk har portet og flowet noen sånne topper),samtidig så må man tenke på at mange plukker 110hk/liter på portede volvo b20 og 2xx topper. nevner det bare fordi disse toppene er rimelig kjipe i forhold til d meste,men man får da litt effekt utav de også.

En raceportet 531 topp flower jo f.eks mindre enn en mercedes 2.3 16v topp som er urørt!

 

305 motor kjøpes gjerne rimelig for utvidet testing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare helt overbevist om at hvis det ikke koster flesk så er det bare totalt bortkastet!!

 

Du tar veldig hardt i med tanke på du egentlig ikke kommer med noe konstruktivt innspill i det hele tatt! Det trengs strengt tatt ikke!! bare så det er sagt!

det stempelsettet er muligens feil,men prisen for ett som gir litt mer komp. er sikkert ikke noe mer dramatisk da! har man 8.39:1 i komp og ingen andre muligheter ang. stempel så er det fullt mulig og plane topper og blokk. Er fullt mulig å hente litt effekt uten å ha min. 10:1 ikomp. også! er sef. en fordel for effekt litt opp registeret og ha litt komp. forhold med en vass kam. men minst like viktig er fyllningsgraden ved midlere trykk!

Ved 99% av all kjøring så er det den effekten man egentlig har behov for.

Det er mye snakk om smogtopper som bare tydeligvis er å kaste(har dette blitt kun en gjengs oppfatning,sørgelig at ingen faktisk har portet og flowet noen sånne topper),samtidig så må man tenke på at mange plukker 110hk/liter på portede volvo b20 og 2xx topper. nevner det bare fordi disse toppene er rimelig kjipe i forhold til d meste,men man får da litt effekt utav de også.

En raceportet 531 topp flower jo f.eks mindre enn en mercedes 2.3 16v topp som er urørt!

 

305 motor kjøpes gjerne rimelig for utvidet testing!

 

Det er som du skriver en gejengs oppfatning at disse motorene er bare dritt og er ubrukelige, om dette er en undskyldning for egen dumhet og forsvar for bruk av titusen vis av kroner og for å få muligheten til å si at jeg har brukt 40 tusen på denne 350 og her er det 350 hester , alt er gjordt hos den og den, dem har kjøpt seg status i miljøet.

 

Det skal ikke mye til for å finne noen som faktisk har gjort dette, et søk med google på "305 porting head" ga mange svar og den første er denne http://www.thirdgen.org/techboard/tech-general-engine/117410-305-port-polish-pictures.html

Men disse som "IKKE" vil at dette skal fungere vil vel si at denne fyren prater tull hvor er bevisene, hvor er dyno test ovs. Dem tviholder på barnelærdomen sin og går rundt med de størte skylappene som fins. Er du overrasket over det, det burde du ikke være, det amerikanske bilmiljøet er jo viden kjent for sin trangsyn og liten vilje til forandring, både i klubbmiljø hvordan bilene skal se ut. Skepsis til mye medlemmer , dettte har jo blitt diskutert også. Se bare på linken som jeg la inn og hvor jeg sa at disse biten kan skaffes til rundt 10 lapper, da trak dem dynotesten til Hotrodeder i tvil og sa at den ikke stemte.

 

En flatttoppet 305 HQ har 53cc kammer og 9,5:1 i komp. disse motorene leverte helt opptil 250 hester orginalt fra fabrikk, det burde være lett og få disse opp til 350 hk.:angry:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venn Turboed1 har lært meg at det er ikke gull alt som fløder - dvs, noen ganger kan hølet bli for stort. Jeg har sett flere eksempler på kanaler som må plastes igjen for at fyllingsgraden skal bli optimal, og dette på motorer som opererer ved >10 000 rpm.

 

Det skulle derfor vært spennende å se hva man kan få til med en ganske allminnelig 305 smog-topp (ja, aller helst to da friogbevaremegvæl...)

 

Jeg kunne være villig til å avse en tusenlapp bare for å få dette bragt på det rene - noen andre som vil være med på en kronerulling som inkluderer analyse, flow-test, full simulering samt porting av 1 sett kanaler/forbrenningsrom hos min ovennevnte venn?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venn Turboed1 har lært meg at det er ikke gull alt som fløder - dvs, noen ganger kan hølet bli for stort. Jeg har sett flere eksempler på kanaler som må plastes igjen for at fyllingsgraden skal bli optimal, og dette på motorer som opererer ved >10 000 rpm.

 

Det skulle derfor vært spennende å se hva man kan få til med en ganske allminnelig 305 smog-topp (ja, aller helst to da friogbevaremegvæl...)

 

Jeg kunne være villig til å avse en tusenlapp bare for å få dette bragt på det rene - noen andre som vil være med på en kronerulling som inkluderer analyse, flow-test, full simulering samt porting av 1 sett kanaler/forbrenningsrom hos min ovennevnte venn?

 

Du snakker om en portejobb som koster mange tusen her..., da ville jeg heller lagt de kr på 2 skikkelige topper...:klovn:

 

De fleste som velger/har en 305 har liten eller ingen kunskap om topplokks arbeid, så hvor stor sannsynlighet er det for at de klarer å treffe 90-100% riktig på den portejobben de gjør hjemme på benken?:titties:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår