Gå til innhold

Guide: bilpleie for dummies 2

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Bare en liten ting jeg stusser på:

"Voks: er du entusiast, er det nå voksen kommer på banen

Er ikke Caranuba Wax voks? :confused:

 

Tilleggsspørsmål: Med tanke på årstidens temperaturer og store mengder skitt\salt; hvilken LSP vil du anbefale som øverste lag hvis jeg har en flaske meguiars NXT og en Caranuba stående?

Tenker særlig på herding ved lave temperaturer og hvor godt produktet avstøter skitt/hvor lett skitten blir å vaske av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NXT er en syntetisk sealer, og denne vil ikke feste seg på carnaubavoks. Skal du bruke begge deler (anbefales) legger du på TechWax først som normalt. Vent så til neste dag før du legger på Carnaubavoks så du er sikkert på at syntetpolymerene er helt herdet. Legg gjerne på 2-3 lag med Carnauba.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde forige gang (for et ukjent antall uker siden), men tror bare jeg la et lag av hver.

Jeg har nyvaska bil ute i gården og ingen bruk for å kjøre noe sted i morra, så jeg tenkte jeg skulle ha på Cleaner Wax og et lag med voks når muligheten først er der.

Får ta på NXT Gen Wax i morra, og kanskje spe på med litt carnuba til helga, hvis været holder seg.

 

Men vil voksen herde skikkelig når det er så kaldt som nå, og går det greit om bilen står i sola etter voksen er fjernet? Går greit om det kommer litt regn etterhvert?

mange sånne småting jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks eller sealer herder ikke skikkelig dersom det er kaldere enn 15 grader.

Sealere liker ikke vann eller regn før de har fått ligge på minst 12 timer.

Sol etter fjerning av voks? Godt spørsmål! Tror ikke det er noe problem (har i alle fall ikke opplevd det selv) men jeg tør ikke vedde på om det har noen betydning den ene eller andre veien..

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva gjør jeg da hvis jeg vil legge på et beskyttende lag og jeg ikke har noe oppvarmet sted å ha bilen.

yr.no spår ca 4 grader, men hvis jeg lar bilen stå i sola etter voksingen så vil jo lakken varmes opp (mørk blå metallic blir varm nok den), jeg vil vel få en viss herding?

Det er også spådd 1mm nedbør utover kvelden.

 

Har det noen hensikt å vokse bilen i det hele tatt da, eller vil det bare ikke sitte like godt\lenge når forholdene ikke er optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva gjør jeg da hvis jeg vil legge på et beskyttende lag og jeg ikke har noe oppvarmet sted å ha bilen.

yr.no spår ca 4 grader, men hvis jeg lar bilen stå i sola etter voksingen så vil jo lakken varmes opp (mørk blå metallic blir varm nok den), jeg vil vel få en viss herding?

Det er også spådd 1mm nedbør utover kvelden.

 

Har det noen hensikt å vokse bilen i det hele tatt da, eller vil det bare ikke sitte like godt\lenge når forholdene ikke er optimale?

 

En sealer bør herde min 12-24t i tørre omgivelser og over 15 grader for best mulig holdbarhet. Regn eller dugg vil redusere levetiden hvis den ikke får herde ordentlig først, og jeg tviler sterkt på at den klarer å herde ordenlig i sola.

 

Om det har noen hensikt blir vel opp til deg å vurdere, men holdbarheten blir garantert relativt dårlig hvis du skal gjøre det ute i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la nå på et lag med Cleaner Wax og et med Carnauba, så får vi se hvor lenge det holder.

Det ble i alle fall fine perler da regnet kom.

Skulle bare mangle etter 5 timer sammenhengende gnikking ;)

 

Men sånn for ordens skyld; hva gjør man på vinteren hvis bilen trenger et lag voks og man ikke har noe tørt, oppvarmet sted å arbeide?

 

Og spørsmålet det hele startet med står fortsatt usvart.

I Bilpleie for dummies skriver du at ETTER Carnauba wax (LSP) kommer voksen på banen, men carnauba wax er jo voks det også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og spørsmålet det hele startet med står fortsatt usvart.

I Bilpleie for dummies skriver du at ETTER Carnauba wax (LSP) kommer voksen på banen, men carnauba wax er jo voks det også ...

 

Med LSP i denne sammenhengen mente han nok syntetisk sealer. (I ditt tilfelle NXT TechWax.)

LSP er det du legger på etter polering, og kan både være carnaubavoks eller synt. sealer.

 

Dersom man ikke har noe sted å stå på vinter'n, må man låne eller leie.. for som sagt, beskyttelsen varer i beste fall noen uker hvis den legges på kalde paneler.

 

Det ser forøvrig ut som du ikke tok rådet med å la NXT'n herde til dagen etter før du la på carnauba (stemmer?); og dette svekker varigheten ytterligere.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleaner Wax og Carnauba er egentlig en helt grei løsning det. Du får holde deg unna sterk avfetting så kan det hende det sitter på en stund. Og uansett er det jo skrekkelig fort gjort å kline på et par lag med Carnauba når det som sitter på er borte..

 

I verste fall kan du vel bruke en vaskehall på bensinstasjonen hvis det er kaldt ute, Carnaubavoks er ikke så følsom overfor fuktige omgivelser når den påføres ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår