Gå til innhold

GUIDE: Skifte av girolje (manuell kasse)

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Siden spørsmålet kom opp kan jeg jo lage en enkel guide også for dette.

 

Du må i forkant ha kjøpt inn ny olje av riktig type og viskositet. Du bør også ha et spilloljekar til å la gammel olje renne oppi. Har du tilgang til grav eller løftebukk så er det enda bedre for tilkomsten sin del.

 

Kjør bilen en stund først slik at giroljen er lunken samt at urenheter er oppbundet i oljen og ikke ligger som bunnfall. Sett bilen på et helt jevnt underlag/grav e.l. Åpne panseret og på venstre side av girkassen er det en plugg som fungerer både som nivåplugg og påfyllingshull. Pluggen er ofte 17mm unbrako, men finnes også i annen utførelse som XZN med senterspor. Har du sistnevnte må du få tak i verktøy til dette. På bildet under er vanlig 17mm unbrakoplugg og den med XZN og senterspor.

 

0SFwHcG.jpg

 

Først av alt må påyllingspluggen løsnes og skrues nesten helt ut. Dette fordi det er ille om du ikke får løsnet/skrudd opp denne, og allerede har tappet av all oljen ;) Påfyllingspluggen sitter som sagt på venstre side av girkassen, like ved utgående drivaksel. Bilde under.

 

kJ2sCZG.jpg

 

Når påfyllingspluggen er skrudd nesten ut kan tappepluggen løsnes og skrues helt ut. Ha klar et oljekar som gammel olje kan renne oppi. Tappepluggen (ja, er skittent på denne).

 

mFq2WMz.jpg

 

Når det kun kommer et drypp av og til pleier jeg å tømme 1-2 dl med ny girolje inn i påfyllingshullet for å få ut siste rest med gammel olje, dette er ikke påkrevd! Rengjør og skru inn igjen tappepluggen og tighte til 35 Nm. Skru ut påfyllingspluggen og fyll på ny girolje helt til det renner ut påfyllingshullet. Da kan pluggen skrues på plass og tightes, også denne med 35 Nm. Ofte kan det være trangt å komme til for å fylle på, jeg bruker derfor en trakt og en slange til dette, bilder under.

 

QFTmnFz.jpg

 

YqIMr9c.jpg

 

På girkassen skal man normalt ha syntetisk GL-4 olje. GL-5 med hypoidtilsetninger må aldri fylles på da det ikke er bra for girkassen. Hvilken girolje du skal bruke må du sjekke mot din bil, men Castrol TAF-X, Shell getribeöl EP 75W-90 og Fuchs Titan Sintofluid 75W-80 er mye brukt. Alle disse tilfredsstiller VW 501 50 / G 052 911 A og flere underspesifikasjoner. På de fleste eldre manuelle girkasser holder det med 3 liter olje (går med ca 2.7 liter).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Takk for en fin guide.

 

Skal snart ta en servise på bilen, med oljeskift, ny girolje og ny diff.olje. Girolje og diff.olje har nok ikke blitt skiftet på noen år.

 

Men har et spørsmål, har funnet ut hvilken girolje jeg skal kjøpe, trur at denne blir riktig for bilen min :http://www.oljelageret.no/products/syntetisk-girolje-brtitan-sintofluid-br-sae-75w80-1-liter , Tenkte jeg skulle bruke http://www.oljelageret.no som side å bestille fra.

 

Finner jeg riktig diff.olje til bilen min på denne siden? Vil jo bruke riktig olje :)

 

Bilen er en Audi 80 2.3 quattro, 92 model

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår