Gå til innhold

Guide: bilpleie for dummies 2

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Og uansett er det jo skrekkelig fort gjort å kline på et par lag med Carnauba når det som sitter på er borte..

 

Jeg brukte nå 4 timer, og den siste halvtimen stod jeg med en pad i hver hand for å bli ferdig fortest mulig :P

Skal ikke carnauba jobbes inn i lakken da?

NXT er rask og enkel å legge, den er bare å kaste på omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt her ser jeg, LSP som jeg sa er sealeren du legger på etter poleringen, det er Last step produkt, så kansje lit dum å si det om den i og med den blir "nest siste produkt" om du skal ha en voks over.

 

Når du sier Carnauba wax er det da den i Deep crystal serien til Meguiars du merner eller er det en voks (paste) fra feks Swissvax?

 

Dugg, frost, vann etc hindrer en sealer å herde

 

Sealer skal helst herde innendørs nå om dagen da du ikke klarer å holde dugg unna bilen din uansett hva du gjør om den er utendørs, den ødelegger ikke alt, men den forkorter levetiden på sealeren (NXTn) din betraktelig.

 

Voks (canauba wax) skal over NXTn men ikke før det har gått 24 timer. Den trenger du ikke jobbe inn da den ligger "på" lakken ikke som en sealer som binder seg "til" lakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere sier jeg har stått 4 timer og slitt meg ut, helt unødvendig? :P

Det hele kunne altså vært gjort på 10 minutter?

 

Ja, jeg snakker om carnauba fra deep crystal serien til meguiars.

La bare på carnuba denne gangen, rett oppå cleaner waxen, men trodde at man skulle "jobbe den inn i lakken".

Jeg vet at NXT er akkurat som cleaner wax, nemlig klasj på, la stivne og tørk av.Nå er det bare gått et par dager, og jeg har ikke vaska bilen enda, men vannet perler seg fortsatt fint :)

 

Har kjøpt foam cannon til karcheren, så nå blir det spennende å vaske bilen til helga.

Hvor høy konsentrasjon bør man bruke av NXT såpa for at skummet skal bli bra?

Vet jeg fant en side hvor det stod masse blandingsforhold (tror deg var "truhaa" som hadde skrevet det).

Husker at NXT og Gold Class var de to minst egnede til å lage skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere sier jeg har stått 4 timer og slitt meg ut, helt unødvendig? :P

Det hele kunne altså vært gjort på 10 minutter?

 

Ja, jeg snakker om carnauba fra deep crystal serien til meguiars.

La bare på carnuba denne gangen, rett oppå cleaner waxen, men trodde at man skulle "jobbe den inn i lakken".

Jeg vet at NXT er akkurat som cleaner wax, nemlig klasj på, la stivne og tørk av.Nå er det bare gått et par dager, og jeg har ikke vaska bilen enda, men vannet perler seg fortsatt fint :)

 

Har kjøpt foam cannon til karcheren, så nå blir det spennende å vaske bilen til helga.

Hvor høy konsentrasjon bør man bruke av NXT såpa for at skummet skal bli bra?

Vet jeg fant en side hvor det stod masse blandingsforhold (tror deg var "truhaa" som hadde skrevet det).

Husker at NXT og Gold Class var de to minst egnede til å lage skum.

 

Hehe, ja det var fire lange timer tenker jeg ;)

Men med tørketid tar det fort en time å legge på carnauba; fordelen er jo at du har en halvtimes pause innbakt ;)

 

Har selv alto foamgun, men har ikke fått denne til å virke bra med NXT såpe :(

Men kan hende den er bedre på kärcher...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er korrekt påføringsmetode når det kommer til Meguiars' Carnuba Wax?

Det er mulig jeg tolker svarene deres litt annerledes enn dere, men jeg føler jeg har fått litt uryddige svar :P

 

Er det samme prosedyre med Carnuba som med NXT, at du skal legge et tynt lag over hele bilen, la det tørke og deretter tørke over med en MF klut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er korrekt påføringsmetode når det kommer til Meguiars' Carnuba Wax?

Det er mulig jeg tolker svarene deres litt annerledes enn dere, men jeg føler jeg har fått litt uryddige svar :P

 

Er det samme prosedyre med Carnuba som med NXT, at du skal legge et tynt lag over hele bilen, la det tørke og deretter tørke over med en MF klut?

 

Carnaubavoksen er ren voks, og skal som du sier legges i tynt lag, tørke og poleres av med MF.

TechWax er både rens, polish og syntetisk voks, dvs det er en "AIO." Den skal med andre ord jobbes litt med, men skal også legges i tynt lag, tørke og poleres av med MF.

Siden TechWax inneholder syntetisk voks (sealer) skal den herde minst 12 timer etter at man har polert den av. I den tiden skal den helst ha over 15 grader og ikke utsettes for vann.

Den kan også "toppes" med carnaubavoks etter dette, eventuelt med et til lag med TechWax som legges rett på uten å jobbes med.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoamCanon fra scandicshine (metal) type eller den "orginale" til karcher (plast)?

 

Om det er den "ekte" foamcanon skummer det meste greit ut av den, emn snowfoam fra Scandicshine eller A1 fra s100.no skummer knall med den, holder med 1 cm i bunnen på de og fyll opp med vann resten så kan du skumlegge hele gata (nesten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mye greier på gang her nå:-)

Har følgende produkter til rådighet:

-Megs shampoo, washmitt og håndkle

-Clay

-Duragloss 101 polish and cleaner

-Pinnacle signature carnuba waw

-Pads og mikrofiberkluter

 

Er dette en god blanding? Ser at jeg ikke har asfaltfjerner.

Er denne voksen god nok som en beskytter? Varer i ca 3mnd ifølge autogeek. Duraglossen 6mnd. Så passer jo bra med "programmet"

Beskytt hver tredje måned og full shining hvert halvår.

 

Edit:

Fant en grei artikkel angående carnuba vs sealer

http://www.autogeek.net/qude101.html

A4 avant 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en helt grei pakke det der, Duragloss 101 er knall på rens og beskytter også bra, som asfaltfjerner (anbefales på det sterkeste, du sparer MYE clay etterpå) kan Prickbort eller TWs nano avfetting (tror den heter noe slikt) benyttes som forvask (legg på tørr bil og høytrykksvask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår