Gå til innhold

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Ranger emnet


grandisjohn

Anbefalte innlegg

En stund siden siste update her nå. Men bilen er da på stell igjen.. Bare fangerene som er tatt av igjen på bildet for å gjøre finishen på de litt bedre. Så får vi se hva som blir gjort med grillen denne gangen da..

 

bilde3-5.jpg

 

Nye Åkrene fjærer foran. 30 mm senk som bak. Mye mere kjørbart, og bilen er hard nok med AVO demperne på knepp fem av elleve. I samme slengen ble det nye spindler, tilpasset Scorpio Cossie bremsene, nye hjullagre og bærekuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å se en granada i live, er faen meg blitt sjeldent! I år har jeg møtt kun EN granada, det var ei svart pen stasjonsvogn på Notodden

 

Uvanlig å se biltypen etter veien nå til dags ja. Men jammen dukket det opp ca 55 stykker på Gol i helga:pray og veldig mange av de var strøkne.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grill ja.. Sånn har altså utkastet blitt. Har ikke tatt finishen enda, men med strøken lakk, svart ramme og netting med cosworth emblemet, så blir det vel en ok grill som matcher bilens øvrige stuk.

 

bilde-17.jpg

 

Skal innrømme at jeg egentlig har vært enig med kritikerne av den forrige grill-varianten hele tiden. Men bilen kan ikke se perfekt ut hele veien, fordi da finnes ikke rom for diskusjon å forbedringer. Å da blir det fort :zzzz:

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne stadig vekk på Nordkisa :) Fint å se en så fin Granada. Men skal jeg være litt "kritisk" så hadde den kledd å få av de grøftelysene... Den gjør en ellers så tøff bil harry ;) Men smaken er jo forskjellig...

 

Bildet er tatt utenfor Kiwi i Nordkisa.

Nja.. synes ikke kurvelys er det mest harry man kan ha på en Granada.

 

Er en morsom bil, fordi den får forholdsvis ofte oppmerksomheten den fortjener. Selv om det kansje litt for ofte skyldes kun motor og øvrig ombygging.

Var inne på en bensinstasjon, da en kar i femtiårene begynte å studere bilen ganske grundig, der den sto stilreint linet opp utenfor inngangen. Tittet rundt og inn i bilen og rundt igjen.

Måtte ut og slå av en prat, da han utbrøt,- "jeg får helt ståpels når jeg ser en sånn bil". Fordi han hadde hatt ett par originale 2,8 injection tidligere. Jeg ble nesten litt redd for å skuffe han når han ville se motorrommet... Sånn type oppmerksomhet er egentlig den artigste å få syns jeg, fra folk som ser hele bilen og veit hva det er for noe. Dillemaet er at bilen hadde blitt mye kjedeligere som original...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går smått med den siste finishen på grillen. De blander lakk på mekonomen to ganger i uka, å ikke alltid det passer å stikke innom på de dagene. hehe.. så dårlig unnskyldning..

 

Men har kjøpt en liten, men kul ting fra RS auctions på ebay.uk. original Ford Cosworth girkule..

 

bilde-18.jpg

 

Stikker seg ikke ut i interiørbildet denna..

 

bilde4-2.jpg

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
godt å se en granada i live, er faen meg blitt sjeldent! I år har jeg møtt kun EN granada, det var ei svart pen stasjonsvogn på Notodden

 

går jo 4-5 ganske strøkene Granada'er i nærområdet her jeg bor...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ja, det er lenge siden siste up date her nå.. Det er jo vår, og da må man vel prøve å få gjort litt.

 

Har vel nevnt her i tråden at girkassa er byttet til MT75. Men kassa har så langt ikke vært mye å skryte av. Derfor er kassa tatt ut å levert til overhaling. Er en tidligere bilmekaniker (VW Audi) og kollega av en onkel av meg som gjør jobben med girkassa.

 

bilde5-3.jpg

 

Mellomakselen er laget av GKN/Unicardan. Men når jeg målte ut lengden bommet jeg litt på lengden til framredelen. Dette gjør at framredelen ikke gikk langt nok inn på glidesporet til bakredelen, med slakk og vibrasjon som resultat. Ikke særlig merkbart til å begynne med, men ble verre etterhvert. Ikke så rart kansje, når tilkoblingsgummien blir slik..

 

bilde2-19.jpg

 

Ellers er motoren heist opp for bytte av bunnpannepakning..

 

bilde5-4.jpg

 

Oljebalja klargjort til montering med ny pakning..

 

bilde11-1.jpg

 

Clutch og svinghjul er også demontert for bytte av oljetetning til veiva. Den ble byttet etter at bildet ble tatt. Banket oljetetningen ut med en glidehammer.

 

bilde6-1.jpg

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

...Alt er ferdig, men det hjelper jo lite når jeg "aldri" får tilbake girkassa..

 

Har gjort en del med ledningsnett i mellomtiden. Fjernet ledningsnett og komponenter til cruise kontrollen (elektronisk fra Scorpio), fordi den ikke er kompatibel med datasprut, og koblet om Emerald ECU på en mere solid og gjennomført måte. El. vifta er og koblet til ECU. Og hovedstrøm til releer til "fremmedelementer" er koblet til sikringer i torpedoveggen.

 

bilde2-25.jpg

 

ECU og 40A hovedrele er jordet til originalt batteri-jordingspunkt i motorrommet.

 

Ble en del ledning til overs..

 

bilde-34.jpg

 

Kobler opp "flat shift" funksjonen i ECU.

Fungerer sånn at når det clutches/gires med full gass fordrøyes tenninga.

Bruker CC bryteren til clutchen og kobler den ene ledningen til pin 10 på ECU, som har en intern 1K pull-up resistor. Og når denne kretsen jordes fordrøyes tenninga ned til en forhåndinnstilt verdi. Slik kan turtallet under girskift settes til f.eks 3000 omdr/min.

 

bilde-37.jpg

 

Bryteren til clutchen er tilpasset på detta viset..

 

bilde-38.jpg

 

Bryteren må imidlertid kobles til et rele som "snur" forbindelsen. Altså slik at når clutchen trås inn og frigjør den hvite tappen på bryteren blir det jordingsforbindelse til ECU pin 10. Bryteren er jo som nevnt til CC, og leder strøm når clutchen ikke er i bruk/holder tappen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte som nevnt ha en ny framredel til mellomakselen, da den modifiserte ble litt for kort. Og her ses årsaken til vibreringa..

 

bilde2-26.jpg

 

Den riktige framredelen kommer fra en 93 mod. Scorpio DOHC, og har perfekt lengde slik den er. Den ble demontert med strøken tilkoblingsgummi PÅ akselen, sånn at denne er i balanse når det blir montert.... så fort jeg får tilbake MT75 kassa fra overhaling. Burde ikke drøye mange dagene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike brytere får du i både NC og NO, så det blir vel mindre mikk om du finner en slik bryter hosen høgger eller lignende? Mange Chevrolet'er har en slik som bremselysbryter.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår