Gå til innhold

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Ranger emnet


grandisjohn

Anbefalte innlegg

Det er bra, gjør som du har tenkt, det blir bra uansett.

 

Må åsså bare få si at den er dritkul den bilen din, skikkelig sober å diskre, å ikke minst gjennomført. Er en smule misunnelig(bortsett fra drivverket, hehe).

 

Ja, skulle kjøpt en av disse Quaife diffene du ordnet når jeg hadde muligheten. Men,men..

 

Ser at Quaife leverer diffen til nye Focus RS også, så ingen tvil om at det er en artig ting å ha i en gammel Granada..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Grom bil!! likte i grunnen grillen jeg=)

 

men åssen er de spacerene for hjullager og slikt?

 

var det sånn at cosworth bakbremser\spindel bygger ut mindre enn orginalt? og at du nå er tilnærmet lik orginal sporvidde? burde jo ikke være noe prob å få det godkjent da...?

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, hvor?

 

Originalt er det ca 10 mm smalere sporvidde bak enn foran. Men med Cossie bremser fra Scorpio, som bilen altså er godkjent med, blir sporvidden hhv ca 7 mm bredere/smalere foran/bak enn originalt. Så spacerne som bygger 25 mm gjør jo ikke annet enn å ganske nøyaktig utligne sporvidden. Bør vel være muligheter når de i tillegg er TUV godkjente.

 

 

Spacere av denne typen har en anleggsflate mot felgen som er nøyaktig den samme som originalt på biltypen de blir bestilt til. Altså skal ikke belastningen på hjullagre bli noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, hvor?

 

Originalt er det ca 10 mm smalere sporvidde bak enn foran. Men med Cossie bremser fra Scorpio, som bilen altså er godkjent med, blir sporvidden hhv ca 7 mm bredere/smalere foran/bak enn originalt. Så spacerne som bygger 25 mm gjør jo ikke annet enn å ganske nøyaktig utligne sporvidden. Bør vel være muligheter når de i tillegg er TUV godkjente.

 

 

Spacere av denne typen har en anleggsflate mot felgen som er nøyaktig den samme som originalt på biltypen de blir bestilt til. Altså skal ikke belastningen på hjullagre bli noe større.

 

by the way ved nes i ådal'n?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil, veldig gjennomført! Var innom samme tanken da jeg kjørte Scorpio og en kamerat kjørte Granada faktisk, men skal ikke prøve å ta noe ære her ;) Er kun grillen jeg stusser på, men må si at 351RS sin heller ikke faller helt i smak. Det eneste "problemet" som må løses for tøffe Granadaer i mine øyne ;)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun grillen jeg stusser på, Det eneste "problemet" som må løses for tøffe Granadaer i mine øyne ;)

 

Enig der. Vanskelig å gjøre noe avslørende med grillen, og samtidig få det til å se pent og ikke minst seriøst ut. Har prøvd med å like godt sette på en helt original grill, men da blir plutselig hele looken som på en hvilken som helst 2,8i, og det er litt stusselig..

 

Har forresten tenkt litt på en "Ford 87 mod løsning" (som på Escort/Sierra/Scorpio.) Altså sveise panseret ned til fangeren, med en passe stor åpning med netting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett en Grandis som ligner der altså?

 

Bor i Nes på Romerike, så bilen er vanligvis bare å se på øvre Romerike.

 

åja beklager, har ikke sett det.. men tenkte på at du bodde ved by the way på nes i ådal'n... har ikke sett det der nei.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ja, da er det klart for oppkobling av datasprut på Forden, og samtidig blir dysene byttet til 310 cc/min Ford motorsport. Valget av sprut falt på Emerald, fordi dette er sprutet på markedet som kansje gir mest for pengene. Gode tilbakemeldinger, hjelp og service fra Dave Walker/Emerald får man på kjøpet.

 

mellomaksel4-1.jpg

 

Har på forhånd ordnet meg med et godt innkjørt map, og oppkobling etter koblingskjema ser ut til å være ganske kurant. 20 av 34 ledninger skal over på Emeralden, og siden fire sensorer, EPT, EVAP, ISC OG MAF (for de som har vært borti EFI), i tillegg til den ene lamdasonden og EDIS 6 skal utelates så håper jeg å ende opp med sånn ca riktig antall ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, da er jeg godt i gang med oppkoblingen av Emeralden. Begynte med å ta av plenumet for bytte til 310 cc/min dyser.

 

mellomaksel2-7.jpg

 

Fortsatte med å koble over coil-pakka (wasted spark) til Emeralden og de sensorer som skal være med.

 

Bildet under viser fuelrailene, klargjort med Ford motorsport dyser.

 

mellomaksel-10.jpg

 

 

Og lenger har jeg foreløpig ikke kommet, men har rimelig god oversikt over hvordan dysene skal kobles på tre drivere, i stedet for to som det er med original og ganske strypt motorstyring på en slik 2,9 Cosworth motor..

 

For lengre siden ble denne plata laget til erstatning for askebegeret i midtkonsollen, for å felle inn Scorpio computeren. Og det passet fint å plassere 3-veis map bryteren til Emeralden i den også. Emeralden er nemlig sånn at man kan forhåndslagre tre ulike map i ecu samtidig, og skifte mellom disse.

 

mellomaksel-9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår