Jump to content

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Rate this topic


grandisjohn
 Share

Recommended Posts

Dette er et ferdig prosjekt, men det går vel bra det også..

 

mellomaksel17.jpg

 

Bilen er en 84 mod. Ford Granada 2,8i, som er fullstendig klonet med en 93 mod. Scorpio Cosworth.

 

mellomaksel8.jpg

 

Ingenting i motorrommet gjenkjennes fra en Granada, bortsett fra spylervæske-beholderen.

Forstillinga er modifisert med servo tannstang fra Scorpio Cosworth, justerbar camber, custom made senkefjærer, AVO justerbare dempere og poly.foringer. Det samme også bak.

 

mellomaksel2.jpg

 

Bremser er komplett fra Scorpio Cosworth, med slissa og borra skiver.

 

mellomaksel-3.jpg

 

Hele braketten med spindel, hjullager, skive og calliper er fra Scorpio Cosworth. Drivaksel-stengene er Granada, med Cosworth drivknuter.

Link to comment
Share on other sites

ABS fra scorpio også. Åssen var det å koble opp, ca pris på prosjektet?

 

Så bra ut oppi der....

 

Åssen går det mot f. eks en 2.8(i) og manuell?

 

Ikke ABS, men ellers komplette Cosworth bremser. Ellers går bilen "litt" bedre enn en 2,8i med en slik motor... Er forøvrig MT75 (Getrag) 5 trinns manuell kasse i denne.

Link to comment
Share on other sites

Virka som en grei bil, tenkt tanken sjøl...

 

Så bra ut, likte ikke helt stålplatene i dørsidene men ellers var det stilig.

 

Grunnen til at jeg spurte om åssen det gikk mot en 2.8 med manuell er at jeg hørte om en 2.9 24V granada her som ikke greide å mate ut 3. giret på ei slette jeg lett hadde greid det med min 2.8 5trinns med 3.45:1 bakaksel.

Forventer jo at BOA/BOB skal gå mye bedre enn PYA

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Link to comment
Share on other sites

Nydelig bil. Ser jo ny ut :)

Har du bilder fra bygginga av bilen?

Org. stab. stag?

 

Har ikke så mye bilder fra selve ombygginga, da veldig mye var gjort før jeg kjøpte den. Men har jo forandret en del, pusset og stått på, så noen bilder finnes. De kommer..

 

originale stab.stag, ja. 2,8i "s-pack", det vil si 26 mm foran og 12 mm stab.stag bak.

 

IMGP0094.jpg

 

Bildet viser den justerbare camber vinkel-modifiseringen. Kort forklart: Låsebrakett, eksenterbolt og skive.

Link to comment
Share on other sites

Virka som en grei bil, tenkt tanken sjøl...

 

Så bra ut, likte ikke helt stålplatene i dørsidene men ellers var det stilig.

 

Grunnen til at jeg spurte om åssen det gikk mot en 2.8 med manuell er at jeg hørte om en 2.9 24V granada her som ikke greide å mate ut 3. giret på ei slette jeg lett hadde greid det med min 2.8 5trinns med 3.45:1 bakaksel.

Forventer jo at BOA/BOB skal gå mye bedre enn PYA

 

Var nok galt koblet den da.. Drar tredjegiret (om nødvendig) lett til turtallsperra slik den skal. En 2,8i vs 2,9 24V er to forskjellige verdener. Har nevnt tredje giret, og når turtallet på femte gir i f.eks 80 km/t ligger på 1700 omdr. så kan du jo tenke deg forskjellen i fartsressurser selv..

Link to comment
Share on other sites

Det siste som nylig ble gjort er bytte fra original t9 kasse, 2,8 svinghjul og clutch, til den nyere MT75 kassa, tyngre 2,9 svinghjul og tilhørende clutch av typen "low-lift". Noe som førte til et merkbart bedre bunndrag med en mere effektiv motor som resultat.

 

medlemskort-2.jpg

 

Mellomakselen fra Sierra 2,9 har samme dim. som Cosworth, og ble derfor moddet og brukt i sin helhet.

 

mellomaksel-2.jpg

 

Eksosrørene måtte legges litt ut i forhold til det noe utforede giropphenget. Framre pottene som ble brukt demper godt, men bakpotta framkaller et skikkelig WRAAPPP! som får smågutter i gata til å gå opp i rett ved litt ordentlig pådrag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy