Gå til innhold

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Ranger emnet


grandisjohn

Anbefalte innlegg

Siden du har peiling på ford, så noe spesielt ikke så langt unna meg for noen år siden, en ford mercur(y) 3.2 v6, stemmer det ikke at sierran heter mercury i statene? isåfall så måtte det vært en uhyre sjelden bil her til lands med 3.2 v6(Blei vel ikke solgt 3.2 i sierra her til lands).. i statene så fikk man vel xr4ti og xr8, det er jo rimelig verst!

 

Joda, stemmer vel at Sierra gikk under navnet Mercur i statene. Har du sett en slik, så er den helt klart sjelden ja. XR4ti og XR8 ble produsert for det amerikanske markedet, og var nok usalgbar morro her i avgiftlandet.

Ellers syns jeg at XR4i varianten har det klart stiligste Sierra-skalet. Er biler som i dag ber om å få byttet ut 2,8i motoren med 2,9 24V e.l.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stemmer vel at Sierra gikk under navnet Mercur i statene. Har du sett en slik, så er den helt klart sjelden ja. XR4ti og XR8 ble produsert for det amerikanske markedet, og var nok usalgbar morro her i avgiftlandet.

Ellers syns jeg at XR4i varianten har det klart stiligste Sierra-skalet. Er biler som i dag ber om å få byttet ut 2,8i motoren med 2,9 24V e.l.

 

Liten rettelse. ;) Merkur, ikke Mercur.

 

2480082884_44beb0004a.jpg?v=0

 

Må heller ikke glemme at også Scorpio ble solgt en liten periode i USA, under navnet Merkur Scorpio.

 

skorpio.jpg

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, er litt dårlig på å komme med updates her. Er klubb/merkeforum som blir prioritert.

 

Men nå er datasprutet/Emeralden ferdig koblet og ryddig installert, og motoren går jevnere og penere enn noensinne. F.eks litt rart å se den analoge Granada-turtelleren ligge digitalt-presist på riktig tomgangsturtall.. Folk kan si: "høres ut som motoren din er fint justert..." Mon det...

 

Effekten i motoren veit jeg sånn ca, men jeg veit også at det er en del myter om disse motorene, og siden jeg liker myter så kan effekten/momentet være ukommentert...

 

Bilder kommer snøgast råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Bilder ja. Sånn ser det ut når motoren i den gamle Granada`n finjusteres..

 

bilde2-6.jpg

 

Releet, det vil si dobbelreleet, som styrer coil, dyser og pumpe med styrestrøm fra tenning. Plassert godt oppunder dashen.

 

bilde-9.jpg

 

ECU ble plassert i hanskerommet for å være lett tilgjengelig med PC kabel til laptopen. Lagde bare et passelig hull i bakveggen innerst i hanskerommet og trædde kontakta til ECU med ledninger igjennom.

 

bilde5-1.jpg

 

Bildet over viser også map-bryteren som er plassert i midtkonsollen ved siden av Scorpio bensincomputeren. E85 mappet ligger klart i ECU, så bare å switche på knoben etter tanking av sprit.

 

Og til sist det ferdige motorrommet..

 

bilde4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Stilig Grandis, men må nok si meg enig med grillen. Hadde nok hjulpet om det var mer plastikk på sidene og gitteret hadde vært trukket noen cm bakover. Har selv hatt en 2,3L V6. Fine biler å kjøre.

 

Lurte på følgende siden du har 24V. Får du justert bort det lave momentet opp til ca 3000RPM som er standard på disse?

 

Har selv en 24V Scorpio, men min er ikke spesielt sprek før den når ca 3000RPM når fantom-turboen slår inn og alle kreftene kommer brått. PS! Har ikke turbo på bilen, men den virker bare sånn på momentkurven.

 

Mvh Svein

Endret av sveingud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker som vanlig for positive kommentarer.

 

Spørsmål om momentet: Maks moment med original ecu er 275 nm ved 4500 omdr. men det skal normalt være brukbart med moment fra lavt turtall, selv om kreftene kansje kommer litt brått.

Åkkesom, en "feil" mange gjør er å bytte til det lettere 2,8 svinghjul, noe jeg mener fungerer sjeldent dårlig på disse motorene, nettopp fordi man mister nesten alt trøkk ved gasspådrag fra lavt turtall, med en skikkelig ketchup effekt fra ca 3500 omdr. Har prøvd, men byttet til tyngre 2,9 svinghjul med positivt resultat. Og med tunet datasprut trykker det faktisk på bra allerede fra 2000 omdr. nå, og kurven kjennes flat ut i fra ca 3000 til 4500 omdr. Maks moment har forresten økt til over 300 nm.

 

Og jeg som liker myter:wank

 

Sendte en mail med bilder til Emerald/Dave Walker når oppkoblingen av sprutet var ferdig, fordi de liker å høre hvordan det går med prosjektene til kunder i andre land. Og her er det forkortede svaret jeg fikk:

 

This was a clean Granada and a neat installation!

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takker for svar.

 

Min er en 2,9 versjon av MT75 kassa og med 2,9 svinghjul. Det lette 2,8 svinghjulet var aldri til vurdering. Det ville også krevd modifikasjon av clutch-utløseren for å fungere mot MT75 da 2,8 svinghjulet er mye tynnere.

 

PS! Bilen trekker ganske jevnt opp til ca 3000RPM og er såvidt jeg husker omtrent identisk med momentet på 2,8/2,9 12V. Jeg har kjørt alle.

 

Jeg har også kjørt en standard 2,9 12V med 2,8 svinghjulet og T9 girkassa. Dette var ræva. Den mista all futt på lavt turtall.

 

BOAen min har dobbel eksos fra start til slutt med crossover rør rett under clutchhuset. Ender opp i 2stk 2,5tom rustfrie potter som rent visuelt er 4" utløp på. Ingen katalysatorer på eksosen.

 

Min mistanke er at jeg nå har omtrent 220hk og 300nm, men det er jo så mye myter om denne motoren at det er vanskelig å vite uten å måle. Fjærning av 4stk katalysatorer skal gi noe mer, og dobbel størrelse på eksosen skal gi noe mer.

 

Det blir også sagt at motorene helst skal ha noe motstand i eksosen pga overlapping av åpningen av eksos- og innsug-ventilene. Blir sagt at denne mister noe bunndrag av å ikke ha motstand i eksosen. Har lenge lurt på om det er derfor det er lite futt i den på lavt turtall. Har du noe erfaring eller mening om dette?

 

Mvh Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. bruker også 2,9 MT75 kasse. (Byttet som nevnt ut T9 kassa og 2,8 svinghjul).

 

2,8 når max 216 nm ved 3000 omdr. 2,9 12V når max 222-233 nm ved 3000 omdr. avhengig av kat.versjon eller ikke. 2,9 24V utvikler ca 255 nm ved 3000 omdr. med original ECU, som er programmert med veldig lave fortenninger. Og som nevnt max 275 nm ved 4500 omdr.

 

Min erfaring med eksos... hadde framre potter med veldig liten motstand, men bruker nå to ganske små Simons potter med standard motstand. Ingen forskjell å merke. Bakpotta har hele tiden vært den samme, ei svær Simons potte med ukjent motstand men masse lyd. Eksosen er 2" hele veien, som er standard dim for 2,9/2,9 24V.

 

For ønsket lyd skal framrepottene byttes på nytt i dim 2,25" med litt lavere motstand, og ei mindre 2" bakpotte med standard motstand. Tror dette er en bra løsning med tanke på effekt/moment også.

 

Mener 2,5" bakpotte høres litt for grovt ut, med tanke på for lavt baktrykk. Som du sier er de visstnok følsomme for dette disse motorene.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,9 24V utvikler ca 255 nm ved 3000 omdr. med original ECU, som er programmert med veldig lave fortenninger.

 

Har du målt disse tallene? Jeg har søkt veldig mye på nett i flere år på disse motorene. Har aldri funnet andre specs enn 275nm og 195hk + turtallene til dette.

 

Kunne godt tenke meg å sette en momentkurve fra fabrikoppsettet. Fant dette på 2,9 12V en gang.

 

PS! Ja 2,5 tom er litt for grovt. Jeg har 2x2,5 tom på eksosen. Har dobbelt opp med standard dimensjoner frem til mellomlyddemperen, og 2x2,5 tom derfra og bakover. Det er ekstremt lavt mottrykk i eksosen.

Endret av sveingud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår