Gå til innhold

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Ranger emnet


grandisjohn

Anbefalte innlegg

pow24v.jpg

 

power12v.jpg

 

Hei.

 

Dette er BOB motoren hvor butterfly-ventilen åpner opp ved ca 3000rpm.

 

BOB motoren benytter bare 6stk innsugventiler frem til ca 3000rpm. Der åpner en butterfly-ventil i innsuget og alle 12stk innsugventilene får luft. Fallet i moment mellom 3000rpm og 3500rpm skyldes at luften går saktere igjennom ventilene pga at luftmengden i 3000-3500rpm området er nesten halvert per innsugventil i forhold til rett før 3000rpm når nesten samme luftmengde må gå igjennom 6 innsugventiler. Lavere hastighet igjennom innsugventilene medfører mindre turbulens i luften i forbrenningskammeret, noe som igjen medfører at bensin og luft blandes dårligere.

 

Legg også merke til at den har 280NM og 152KW=207HK.

 

BOA har ikke denne butterfly-ventilen og bruker 12stk innsugventiler i hele turtallsområdet og har derfor også dårligere moment i området opp til ca 3000rpm. Altså pga mindre turbulens i luften.

 

Denne grafen har jeg også sett, men en graf på BOA har jeg aldri funnet.

 

BOA

195bhp@5750rpm - 275NM@4500rpm

 

BOB

207bhp@6000rpm - 280NM@4250rpm

 

Mvh Svein.

Endret av sveingud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grafen er på BOB ja, og forklaringa di er den beste jeg har lest på disse motorene.

 

Men eksosanlegget ditt virker ikke å være bra på en BOA sugemotor. Hadde nok vurdert noe med litt motstand i, spesielt bakredelen.

 

Og som nevnt datasprut, som muliggjør mapping i turtallsområder du ikke er fornøyd med. Motoren min drar i hvertfall merkbart bedre enn med original motorstyring, med et reelt moment på over 300 nm max.

Blir vel å koste på en rullende landevei med proff-mapping og målinger etterhvert, muligens hos en forhandler av Emerald sprut i Sverige.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eksosanlegget ditt virker ikke å være bra på en BOA sugemotor. Hadde nok vurdert noe med litt motstand i, spesielt bakredelen.

 

Jeg har kjørt mye Scorpio, men aldri en 2,9 Cosworth med original eksos. Det jeg mener skal stemme er at hvis jeg får litt mer motstand i eksosen så vil jeg få bedre moment på lave turtall, men kanskje miste noen få hester på høyt turtall. Med høyt turtall så vil jo denne eksosen også gi litt motstand.

 

Denne hadde kanskje blitt mer kjørbar også. Nå bråker det veldig i turtallsområdet 1800-2600 omtrent. Over og under dette turtallet så er lyden behaglig.

 

Ser at du tok av Cosworth emblemene og lakket dem. Jeg gjorde det på blokka. Bare teipet rundt. Satt disse godt? Ser ut på bildet som om det var 3stk små biter med dobbeltsidig teip. Jeg tok bare å spraya hele emblemet svart. Deretter brukte jeg eksentersliper og slipet fram metallet i teksten. Så la jeg på klarlakk.

 

Grunn til at jeg spør er at jeg tydeligvis har brukt dårlig lakk til dette da den har blitt litt sprukken av varmen.

Endret av sveingud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare irriterende i lengden med bråkete eksos, men samtidig artig med reaksjonene det gir.:m'm: så litt vanskelig dette...

 

..ja, Cosworth emblemene på plenumet sitter godt, men går alikevel ganske greit å knekke de løs. De sitter i noe gulbrunt lim på tre punkter. Brukte bare dobbelsidig emblemstape å satte de på plass med.

Ellers lakkerte jeg også hele emblemet først. Men i stedet for eksentersliper, så gned jeg bare fargen av teksten med fingrene, mens lakken fortsatt var våt. Og 2K klarlakk over det hele til slutt.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, da har jeg vært ute for et uhell.. Ble rygget på faktisk, midt i en sving på riksvegen her!

 

bilde-11.jpg

 

bilde2-8.jpg

 

Ikke så ille med ødelagt panser, grill og fanger, men verre med frontseksjonen..

 

bilde3-3.jpg

 

To uker siden det skjedde nå, så er godt i gang med opprettinga.

 

bilde-12.jpg

 

Har skjært ut en del av frontseksjonen fra en uskadet bil, som ble delt i punktsveisene sånn at den kan punktsveises til fronten i bilen min tilsvarende nærmest mulig originalt.

 

bilde-13.jpg

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppriktig mye takk for omtanken her folks!

 

Enig i at det var litt flaks at bilen ikke fikk større skader, fordi var en tung kassebil som rygget på. Men sto bom rolig når det buttet, fordi suverene bremser på Forden:thumb

Neida, gikk pent og rolig for seg, men dessverre oppfattet jeg ikke hensiktsløsheta til kassebil-sjåføren i tide, og rakk ikke å bakka unna, sånn at han traff med ganske stor kraft.

 

Men har blitt gjort en del her i dag, sånn at den mest skadde delen av frontseksjonen er nå sveiset og perfekt tilpasset. Resten har vi rettet ut litt etter litt, og et annet panser er etterhvert ferdig pusset og klargjort til lakk.

 

bilde2-9.jpg

 

Litt ekstrajobb med modding av detaljer, fordi svært lite er helt som originalt på denne bilen..

 

Panseret måtte prøvemonteres for å sjekke at tverrseksjonen er korrekt tilpasset. Og panseret gikk heldigvis uproblematisk i inngrep.

 

bilde3-4.jpg

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår