Gå til innhold

Grandisjohn: Granada 24V Cosworth. En komplett ombygging

Ranger emnet


grandisjohn

Anbefalte innlegg

liker når du forklarer hva du gjør og ikkeminst interessant med litt egne løsninger på ting.

 

jeg hadde sett for meg denne granadaen 3-4 cm lavere, med litt dekkstrekk og hjul som fyller hjulhusa og vel så det(uten at selve dekket er bilens ytterste punkt).. granada har så vanvittig potensiale som få utnytter. I tillegg er det et MUST med laksetrapp.;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja, du gir deg ikke:) Men fjærene jeg har på bilen nå er Åkrene-lagd, bestilt etter egne mål. Grunnen er at det ikke finnes brukbare senkesett til Granada å få kjøpt. Prisen, 4800 kr, og AVO dempere med justerbar hardhet sier vel at jeg er ute etter et minimum av kjøreegenskaper, og ikke etter å tilfredstille "rånere".. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, det er tøft.:) Ja er jo eieren som skal være fornøyd.

 

dreiv en del med ford før i tida;) hatt 5 sierra is, en xr4x4 med en del snacks, også tøffeste var en xr4i som jeg plukka ut motoren i med rs og cosworth-styling. satt en 2.8 med kvasse kammer med porta topper i den først. Så kjøpte jeg en cosworth-24v som jeg slengte nedi, dog solgte jeg den uferdig. Hadde ikke tålmodighet til el-nettet.:P Savner den bil, skulle beholdt den motoren som var og bare eu godkjent den.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Høres ut som artige prosjekt det, merce-123. Du er ikke den første som har gitt opp på grunn av ledningsnett. Kan være en utfordring slikt...

 

Vel, har man sagt A får man vel si B.. Bilen er ute av garasjen for lengst, og jaggu startet bilen på første slag..

 

MT75 kassa er bedre tilpasset nå. Ved å montere gummikudden til original Granada girtravers fra undersiden med større skruer og muttermellomlegg senkes kassa 12 mm.

 

bilde2-27.jpg

 

bilde3-13.jpg

 

Forskjellen bør ideelt være 16 mm. Målt fra senteret i mellomakseltilkoblinga og ned til der kassa ligger ann i traversen er MT75 kassa 16 mm dypere enn original T9 kasse. De 4 siste mm er enkelt tatt ut ved å legge to skiver til hver av skruene mellom gulv og travers (forandret etter at bildet ble tatt).

 

bilde-41.jpg

 

Ellers ble hele jobben vellykket. Ingen vibrasjon å merke fra mellomakselen lengre, og ingen oljelekk fra bunpanne eller andre uhumskheter. Kort sagt, ting fungerer..

 

bilde-42.jpg

 

Bare en liten hake. Girkassa ble ikke overhalt som planlagt. Men den fungerer sånn tålig greit. Åkkesom blir den tatt ned igjen til vinteren/våren for fullstendig overhaling.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Consul Granada klubb Norge har landstreff på Gol til helga, så til anledningen har jeg fått finjustert Emerald sprutet. Potensialet er visstnok 230 HK.

 

Ellers er finesser som selvvalgt turtallsperre, instrument-visning av høyeste turtall, flat shift, map switch og el.vifte start/stopp med mulighet for manuell overstyring aktivert og fungerer.

 

bilde-44.jpg

 

Til opplysning går ikke motoren på bildet. Ved å skru på tenninga min. 5 sek. etter å ha stanet motoren viser turtelleren høyeste turtall etter siste nullstilling.

 

Noen som sa at en 84 mod. Granada er umoderne bil?:deng Og ja, den kan kjøres på E85..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Fargen er Juice green pearl metallic (xsc 2790C). Er en to-sjikts original-farge til Ford Mondeo 96-02. Nyanse og effekt er imidlertid ikke helt riktig fordi bilen ble grunnet med feil farge.

 

Ikke mye som er blitt gjort på en stund. Men ok, siden sist:

 

Ny eksos..

 

bilde2-41.jpg

 

bilde2-40.jpg

 

Framrepottene er MagnaFlow, og skuffer som ventet ikke. Men bakpotta har en litt "bøff" lyd, så den blir nok byttet. Har lyst på en Supertrapp bakdemper..

 

Litt mer "stæsj" innvendig. AFR-klokke og lysdiode til BBL i midtkonsollen..

 

bilde2-39.jpg

 

Shift-light er tilpasset i lighterhullet, og lyser til ære for fotografen. Ikke helt nødvendig til min bruk å kjørestil, men artig lell`..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har man anskaffet fire ekstra std kammer, komplett med drev og sentreringsplater..

 

IMGP1345.jpg

 

Milde kamprofiler med seint fulltløft på innsugskammer = ugunstig kamtiming. Et velkjent plomberingstriks gjort fra Ford sin side.

 

Kammene skal derfor leveres til KM cams for omslip av kamprofiler. I tillegg skal drevene gjøres justerbare for optimal innstilling etter kamomslipet.

Innsugskammene skal flyttes fra originalt 117 grader til 110 grader etter ØD, sånn at KM cams sin anbefalte kamtiming på 110 før ØD/110 etter ØD på hhv eksos/innsug oppnås.

Med omslipte kamprofiler loves "en god del mere toppeffekt, og noe bedre mellomregister", som fra før er godt forbedret med Emerald sprut.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

2,3 dohc kom ikke før på siste Scorpio fra 96 mod, så er litt usikker på om akselen fortsatt er den samme som på 2,9. Men det kan jo tenkes..

 

Nevnte for en god stund siden at jeg hadde lyst på en SuperTrapp bakdemper. Klikk på bildet så durer det..

 

th_IMGP1593.jpg

 

12 disker (full pakke) er lagt til for lav/ingen motstand. Gir en rampete lyd ved gasspådrag!

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår