Gå til innhold

sveingud

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om sveingud

  • Bursdag 04/25/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Fredrikstad

sveingud's Achievements

  1. Jeg har kjørt mye Scorpio, men aldri en 2,9 Cosworth med original eksos. Det jeg mener skal stemme er at hvis jeg får litt mer motstand i eksosen så vil jeg få bedre moment på lave turtall, men kanskje miste noen få hester på høyt turtall. Med høyt turtall så vil jo denne eksosen også gi litt motstand. Denne hadde kanskje blitt mer kjørbar også. Nå bråker det veldig i turtallsområdet 1800-2600 omtrent. Over og under dette turtallet så er lyden behaglig. Ser at du tok av Cosworth emblemene og lakket dem. Jeg gjorde det på blokka. Bare teipet rundt. Satt disse godt? Ser ut på bildet som om det var 3stk små biter med dobbeltsidig teip. Jeg tok bare å spraya hele emblemet svart. Deretter brukte jeg eksentersliper og slipet fram metallet i teksten. Så la jeg på klarlakk. Grunn til at jeg spør er at jeg tydeligvis har brukt dårlig lakk til dette da den har blitt litt sprukken av varmen.
  2. Hei. Dette er BOB motoren hvor butterfly-ventilen åpner opp ved ca 3000rpm. BOB motoren benytter bare 6stk innsugventiler frem til ca 3000rpm. Der åpner en butterfly-ventil i innsuget og alle 12stk innsugventilene får luft. Fallet i moment mellom 3000rpm og 3500rpm skyldes at luften går saktere igjennom ventilene pga at luftmengden i 3000-3500rpm området er nesten halvert per innsugventil i forhold til rett før 3000rpm når nesten samme luftmengde må gå igjennom 6 innsugventiler. Lavere hastighet igjennom innsugventilene medfører mindre turbulens i luften i forbrenningskammeret, noe som igjen medfører at bensin og luft blandes dårligere. Legg også merke til at den har 280NM og 152KW=207HK. BOA har ikke denne butterfly-ventilen og bruker 12stk innsugventiler i hele turtallsområdet og har derfor også dårligere moment i området opp til ca 3000rpm. Altså pga mindre turbulens i luften. Denne grafen har jeg også sett, men en graf på BOA har jeg aldri funnet. BOA 195bhp@5750rpm - 275NM@4500rpm BOB 207bhp@6000rpm - 280NM@4250rpm Mvh Svein.
  3. Har du målt disse tallene? Jeg har søkt veldig mye på nett i flere år på disse motorene. Har aldri funnet andre specs enn 275nm og 195hk + turtallene til dette. Kunne godt tenke meg å sette en momentkurve fra fabrikoppsettet. Fant dette på 2,9 12V en gang. PS! Ja 2,5 tom er litt for grovt. Jeg har 2x2,5 tom på eksosen. Har dobbelt opp med standard dimensjoner frem til mellomlyddemperen, og 2x2,5 tom derfra og bakover. Det er ekstremt lavt mottrykk i eksosen.
  4. Hei. Takker for svar. Min er en 2,9 versjon av MT75 kassa og med 2,9 svinghjul. Det lette 2,8 svinghjulet var aldri til vurdering. Det ville også krevd modifikasjon av clutch-utløseren for å fungere mot MT75 da 2,8 svinghjulet er mye tynnere. PS! Bilen trekker ganske jevnt opp til ca 3000RPM og er såvidt jeg husker omtrent identisk med momentet på 2,8/2,9 12V. Jeg har kjørt alle. Jeg har også kjørt en standard 2,9 12V med 2,8 svinghjulet og T9 girkassa. Dette var ræva. Den mista all futt på lavt turtall. BOAen min har dobbel eksos fra start til slutt med crossover rør rett under clutchhuset. Ender opp i 2stk 2,5tom rustfrie potter som rent visuelt er 4" utløp på. Ingen katalysatorer på eksosen. Min mistanke er at jeg nå har omtrent 220hk og 300nm, men det er jo så mye myter om denne motoren at det er vanskelig å vite uten å måle. Fjærning av 4stk katalysatorer skal gi noe mer, og dobbel størrelse på eksosen skal gi noe mer. Det blir også sagt at motorene helst skal ha noe motstand i eksosen pga overlapping av åpningen av eksos- og innsug-ventilene. Blir sagt at denne mister noe bunndrag av å ikke ha motstand i eksosen. Har lenge lurt på om det er derfor det er lite futt i den på lavt turtall. Har du noe erfaring eller mening om dette? Mvh Svein.
  5. Hei. Stilig Grandis, men må nok si meg enig med grillen. Hadde nok hjulpet om det var mer plastikk på sidene og gitteret hadde vært trukket noen cm bakover. Har selv hatt en 2,3L V6. Fine biler å kjøre. Lurte på følgende siden du har 24V. Får du justert bort det lave momentet opp til ca 3000RPM som er standard på disse? Har selv en 24V Scorpio, men min er ikke spesielt sprek før den når ca 3000RPM når fantom-turboen slår inn og alle kreftene kommer brått. PS! Har ikke turbo på bilen, men den virker bare sånn på momentkurven. Mvh Svein
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår