Gå til innhold

Feil med drivverk. hjelp til å finne ut av det

Ranger emnet


petterb

Anbefalte innlegg

Hei kjørte bilen i dag da det brått sa helt stopp!(motoren gikk fremdeles men gikk ikke frammover) Først hørtes det ut som om jeg kjørte på ett eller annet(feks en sånn lyd som når man kjører over en kant i litt stor fart. etter dette gikk det ikke ann å få bilen til å gå forover over hodet og kom en forferdelig banke lyd når jeg satt den i gir og slapp ut clutchen for å starte.

 

Noen ting for å gjøre det enklere å lokalisere feilen:

 

-Motoren høres helt fin ut og starter som vanlig og går på tomgang. ingen ulyder over hodet der.

 

-clutchen har ikke tatt langt ute før og merket ikke noen ulyder eller noe i forkant, men den har sluret litt(kan nevnes at jeg hadde på litt musikk men ikke så høyt at jeg ikke hadde hørt eventuelle bankelyder osv)

 

-bilen går ikke forover i hele tatt nå (skal prøve å trille den i gang å sette den i førstegir etterpå for å utelukke at girkassa har gått)

 

-Ingen av motor indikatorene lyste heller ikke olje lampa.

 

-Sjekket olja for en månede siden og den var fin

 

-Alt av kjølesystem og slikt var også fint og den var ikke varm eller noe som helst

 

-Bilen var på eugodkjenning i desember og ble godkjent uten noen som helst feil.

 

Noen som aner hva dette kan være? Må si at jeg har absolutt null peiling på hva det kan være og eneste jeg vet om som sitter i drivverket er clutch og girkasse så om det kan være noe annet skrik ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en nissan primera 97modell(p11) 2 liter det er snakk om.

 

Sjekket netopp det med gira og den gikk fint i alle gir. Så nå er girkassa i hvertfall utelukket? i hvertfall en liten lettelse ettersom den sikkert er dyr å bytte =P

 

Hvor mye koster en sånn differensial da?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sidet det er en framshjulstrekker, så er differensialen på en måte "innebygget" i girkassa, så ofte kan det være like greit å bare bytte den når sånt skjer. tror ikke det skal koste så all verdens å få byttet girkasse når bilen er over 10år gammel, får ofte tak i girkasse brukt da. enkleste er vel å høre med et verksted tror jeg :) så får du høre hva de har å si :) evt finne noen som gjør slikt svart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer sansynlig at det er clutchen vel.

Du kan også se under bilen på drivaksler og se om alle drivledd er intakt. Evt få noen til å sette den i gir å se om en drivaksel går rundt.

 

Er det noe ulyd når du setter den i gir og prøver å kjøre? På noen gir?

Hadde det vært noe galt i diffen ville du sansynligvis hatt en ulyd på alle gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter har fått sjekket om girkassen er iorden ved å sette bilen i første å prøve å trille igang motoren, er det nesten garantert at clutchen din er gåen. Du sa jo at den slura endel. Hvor lenge har den gjort dette? Langt har bilen gått siden forrige clutchbytte om dette har blitt gjort?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange fine svar her hva skulle jeg gjort uten dere :D

 

Har ikke enda fått testet å sette bilen i i gir for skal først sjekke drivakselen i mårra før jeg triller den langt ned bakken uten at den starter =P

 

Boxer:

Er ulyd i alle gir så fort jeg slipper ut clutchen, prøvd første og andre. er en slags dunke lyd, litt vanskelig å forklare men kan prøve å få ett opptak av det i mårra. men om det er girkassa så hadde det vel blitt en mer raslende lyd?

 

Fikk høre på nissan forumet at disse bilene hadde en svakhet med drivakselen så da får man bare satse på det =P for regner med at det blir en god del billigere med drivaksel enn ett komplett girkasse skifte. clutch hadde også vært en fin feil.

Så i service heftet at clutchen hadde blitt byttet for 30 000 siden, så det vil vel si at den er relativt ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en helt forj... dunkelyd i hele løpsbilen min når diffen fant ut den skulle ta kveldenmidt i et løp...men den er INTENS, og kjennes nesten i hele bilen... Såville vurdert diffen...men enklere å sjekke drivaksler/knuter først, selvsagt :)

 

EDIT: ang. drivknuter: om mulig, ta godt tak i drivakselen og røsk frem og tilbake, er det merkbarkt slapp(med tilhørende lyd) har nok drivknuta tatt kvelden.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår