Gå til innhold

95 oktan motor hva sjer hvis jeg fyller med 98??

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

Skal ikke ha noe å si om du fyller 98 på en bil som skal ha 95. Den går kanskje litt dårligere hvis den er mappet for 95.

 

Værre hvis du fyller 95 på en bil som skal ha 98, da er det fare for selvantenning/tenningsbank, noe som raser alle motorer hvis du kjører med det over tid. Det er absolutt ikke sunt for motoren.

 

Hvis bilen er original så skal det stå i manualen hvor mye oktan minimum du må kjøre med, det står til 92 blyfri på min Volvo 940 LT. Hvis den er trimma så skal du mest sannsynlig kjøre på 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha noe å si om du fyller 98 på en bil som skal ha 95. Den går kanskje litt dårligere hvis den er mappet for 95.

 

Værre hvis du fyller 95 på en bil som skal ha 98, da er det fare for selvantenning/tenningsbank, noe som raser alle motorer hvis du kjører med det over tid. Det er absolutt ikke sunt for motoren.

 

Hvis bilen er original så skal det stå i manualen hvor mye oktan minimum du må kjøre med, det står til 92 blyfri på min Volvo 940 LT. Hvis den er trimma så skal du mest sannsynlig kjøre på 98.

 

På nyere biler så vil vel motorstyringa kompensere for eventuel tenningsbank ved å justere tenninga,så jeg tviler litt på at det vil være direkte skadelig å kjøre 95 på en beregnet for 98.

 

Ang trimming så vet jeg at det blir anbefalt 98,men jeg har nå kjørt 95 i mange år uten at det gir nevenverdig lavere effekt eller tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler så vil vel motorstyringa kompensere for eventuel tenningsbank ved å justere tenninga,så jeg tviler litt på at det vil være direkte skadelig å kjøre 95 på en beregnet for 98.

 

Ang trimming så vet jeg at det blir anbefalt 98,men jeg har nå kjørt 95 i mange år uten at det gir nevenverdig lavere effekt eller tenningsbank.

Problemet med tenningsbank forårsaket av bensina er at den ofte antenner av seg selv før motorstyringen sier at den skal tennes pga kompresjon/varme. Altså noe styringen ikke kan gjøre så mye med. Skal litt til, men det er det som i værstefall kan skje hvis du kjører med lavere oktan enn minimum.

 

Oktanen sier hvor god bensinen er til å stå imot selvantenning. Jo høyere oktan, jo mer må til for å antenne bensina.

 

Ang trimming så er det ingen fasitsvar som sier at er den trimma så må du kjøre 98. Det kommer helt an på hvordan den er trimma. Er du usikker så er det vel egentlig ikke værre enn å fylle 30 liter med 95 når tanken nesten er tom, kjøre den varm og høre etter tenningsbank. Hvis den banker, er det bare å fylle på resten med 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha noe å si om du fyller 98 på en bil som skal ha 95. Den går kanskje litt dårligere hvis den er mappet for 95.

 

Værre hvis du fyller 95 på en bil som skal ha 98, da er det fare for selvantenning/tenningsbank, noe som raser alle motorer hvis du kjører med det over tid. Det er absolutt ikke sunt for motoren.

 

Hvis bilen er original så skal det stå i manualen hvor mye oktan minimum du må kjøre med, det står til 92 blyfri på min Volvo 940 LT. Hvis den er trimma så skal du mest sannsynlig kjøre på 98.

 

 

Nuvel, "Værre hvis du fyller 95 på en bil som skal ha 98, da er det fare for selvantenning/tenningsbank, noe som raser alle motorer hvis du kjører med det over tid." Har kjørt min 83-model 240 med B21 motor (skal ha 98okt.) på 95oktan i 3år og jeg har heller ikke vært snill med motoren hverken når det gjelder olje, turtall eller håndtering og den lever fortsatt den dag i dag. Selv etter 50 000km med hærjing. Så er vel å ta i ganske veldig mye å si at alle motorer raser ved bruk av drivstoff med for lavt oktantall.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tenningsbank forårsaket av bensina er at den ofte antenner av seg selv før motorstyringen sier at den skal tennes pga kompresjon/varme. Altså noe styringen ikke kan gjøre så mye med. Skal litt til, men det er det som i værstefall kan skje hvis du kjører med lavere oktan enn minimum.

 

De fleste nyere biler har bankeføler, og setter ned tenninga ved bank

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tenningsbank forårsaket av bensina er at den ofte antenner av seg selv før motorstyringen sier at den skal tennes pga kompresjon/varme.
Hadde det vært varmt nok i hele kammeret hadde den ikke banket... Bank er detonasjon. Den kommer fordi dårlig forstøvet (kald) bensin blir liggende i kroker og kriker,oftest på innsugssiden,og siden den ikke lenger er forstøvet,men i en pøl,så rekker den ikke bli varm nok til å nå sitt 100-prosentlige fordampningspunkt (punktet hvor ingenting lenger flyter,og den kan brenne som normalt) før trykket har blitt så høyt at alt eksploderer... Det som står for mesteparten av fordampningen av bensinen dere tupper inn i kammeret er faktisk eksosventilene og området rundt. Enkel måte å både fikse endel bank på og kunne ta ut mer hk av en motor er å sørge for at mest mulig bensin treffer de varmeste punktene i kammeret. Treffer en pøl (stor dråpe,for de som hverken kan visualisere eller som trenger te-skje) som kommer inn i lav høyde (les: fort) et varmt punkt,antenner det ikke. Varmen går med til forstøvingen,dette hindrer tidlig selvantennelse (kjent som Pre-ignition) og hindrer også bank senere i syklusen siden de største dråpene er "luket ut". Kunne laborert om det at altfor fin forstøving av bensinen ikke er bra på trimma motorer,men det er litt ute i Off-Topic-land.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår