Gå til innhold

litt drøs angående veivhusventilasjon,"sinna turbomotor"

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

Da lyver Kai! Eller så må du ta en ny titt under panseret :D

 

Mener at "isbilen" ble nevnt også.

 

Det er ihvertfall ikke no oljeånding som går fra bånnkassa fra motorn og inn foran no turbo på værken 343'n eller Ur'en, det er helt garantert for å si det sånn... De bila har jo også tørrsump begge to...!

Om det er det på isbanebilen husker jeg ikke, den motorn er solgt...

Han juger vel ikke, du har vel heller misforstått han... Men at Ur'en til sønn hans har det skal jeg ikke påstå noe med...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ihvertfall ikke no oljeånding som går fra bånnkassa fra motorn og inn foran no turbo på værken 343'n eller Ur'en, det er helt garantert for å si det sånn... De bila har jo også tørrsump begge to...!

Om det er det på isbanebilen husker jeg ikke, den motorn er solgt...

Han juger vel ikke, du har vel heller misforstått han... Men at Ur'en til sønn hans har det skal jeg ikke påstå noe med...

 

Selvsagt lyver ikke Kai! På motorer med tørrsump har man selvsagt løst mange av problemene med mangelfull veivhusventilasjon.

 

Videre benyttet han veivhusventilasjonen på venstre side bak også som oljeretur ved at denne er en grov ruglete radiatorslange. Men nå vil jeg ikke røpe fler av KRBs forretningshemmeligheter...

 

Men hvorfor i pokker er det så mye motstand mot lukket veivhusventilasjon her på forumet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer vi å bevise at veivhusgassene er oktanreduserende? Og i de tilfellene det skjer hevder jeg at det skyldes en feilkonstruert oljefelle. Gjerne en blank fin sak som er kjøpt for 600 hos et tuningfirma. Eller 150 kroner på Ebay...

 

Trenger ikke bevise noenting ang. oktanreduksjon..

 

Du som er så skråsikker burde heller komme med bevis.

Jeg ga en forklaring på hvilken løsning jeg hadde og

at oljedamp forårsaker tenningsbank

 

Sot er ikke bra gøldende sot=tenningsbank..

 

Du innbiller deg vel ikke at en oljefelle som fungerer optimalt ikke damper og at den ikke dampen kommer inn i motoren!?

 

En bra oljefelle klarer vel å sørge for at en god del damp blir flytende igjen og renner ned i bunnpanna..

Men på en bil med høy effekt lite motorrom og på en sommerdag så tror jeg den oljefella må være magisk for at ingen damp skal nå motoren..

 

Alle org. turbobiler jeg har skrudd på har jævli mye olje inni turbo,i/c trykkrør osv.. Men de har sikker aalt for dårlig oljefelle montert fra fabrikk :) eller det var sikkert pga tetningene i turboen sef.! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt lyver ikke Kai! På motorer med tørrsump har man selvsagt løst mange av problemene med mangelfull veivhusventilasjon.

 

Videre benyttet han veivhusventilasjonen på venstre side bak også som oljeretur ved at denne er en grov ruglete radiatorslange. Men nå vil jeg ikke røpe fler av KRBs forretningshemmeligheter...

 

Men hvorfor i pokker er det så mye motstand mot lukket veivhusventilasjon her på forumet?

 

Hehe... Så nå mener du han ikke har det alikevel som jeg sa nå da..? :P

Er klar over det, det er "shift lightet" når olja kommer halvveis opp i rør'n da ere tid for å gire... :P Forsåvidt akkurat ikke en bedriftshemlighet for de som kan bittelitt om det....

Begge de bila ånder bak med filter..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg om hva andre kjører med??

 

Du sier det er så mye motstand mot lukket ventilasjon på forumet.. so what!

irriterer det deg at andre ikke vil gjøre som du sier?

 

Jeg er fornøyd med min løsning og har ingen problemer med den,derfor kjører jeg med den!

Om det skulle være så himla orgasmisk med optimal lukket ventilasjon så gidder jeg ikke bygge om min bil så lenge løsningen jeg har fungerer.. Er heller andre ting jeg vil bruke tid og penger på!

 

Du står sef. fritt til å bruke hva du enn vil av tekniske løsninger på din bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg om hva andre kjører med??

 

Du sier det er så mye motstand mot lukket ventilasjon på forumet.. so what!

irriterer det deg at andre ikke vil gjøre som du sier?

 

Jeg er fornøyd med min løsning og har ingen problemer med den,derfor kjører jeg med den!

Om det skulle være så himla orgasmisk med optimal lukket ventilasjon så gidder jeg ikke bygge om min bil så lenge løsningen jeg har fungerer.. Er heller andre ting jeg vil bruke tid og penger på!

 

Du står sef. fritt til å bruke hva du enn vil av tekniske løsninger på din bil..

 

Hei Sparess, hvorfor gjør du denne diskusjonen om til en krangel? Jeg bryr meg selvsagt minimalt om hva slags veivhusventilasjon du benytter i bilen din, men jeg prøver etter fattig evne å beskrive en ideell løsning for våtsumpsmøring slik jeg ser det.

 

En ideell løsning har følgende egenskaper:

  • den sørger for et visst undertrykk i veivhuset, dels for å hindre at olje presses gjennom tetningsringer osv, dels for å hindre at olja blir forurenset av sludge og dels for å hindre unødvendig effekttap
  • den skiller olje og veivhusgasser
  • den tilbakefører veivhusgassene til forbrenningen av helse- og miljømessige årsaker
  • den tilbakefører olja til bunnpanna for å gjøre systemet betydelig mindre vedlikeholdskrevende og for å hindre at den griser til banen/veien

 

Inderlig full av godhet som jeg skal jeg ikke bare ha et lukket system på bilen min, men jeg skal også i full åpenhet fortelle dere om mine erfaringer med dette systemet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Så nå mener du han ikke har det alikevel som jeg sa nå da..? :P

Er klar over det, det er "shift lightet" når olja kommer halvveis opp i rør'n da ere tid for å gire... :P Forsåvidt akkurat ikke en bedriftshemlighet for de som kan bittelitt om det....

Begge de bila ånder bak med filter..

 

Du har begravd overkroppen din i motorrommene til KRB langt flere timer enn meg, så du bør vite hva han har under panseret. Men du vet ikke hvilke anbefalinger han gav meg basert på egne erfaringer og med henvisning til egne biler.

 

Når det gjelder ånding og filter, er vi sikre på gassretningen over dette filteret? Et filter burde jo ikke sitte der for å hindre at gasser som blåser ut griser til motorrommet med olje, men for å hindre at motoren suger i seg ufiltrert partikkelholdig luft...

 

La oss holde denne diskusjonen seriøs nå da gutter og ikke gjøre den til en krangel om våre egne kjepphester :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også syns dette var meget lærerikt...

Men sånn som jeg har skjønt det:

Bør ta ut damp i "bånnkassa" på ett par steder, typ der jeg har fra før. Kjøre det i en tank og kanskje lage oljefelle med ett par plater til og ha ett rør på sia av tanken og heller tømme den i ny og ne istedenfor å kjøre tilbake til bånnpanna?

Det tror jeg at jeg skal gå for hvis ikke noen har sterke innvendinger...

 

B230FT: Jeg bestilte makan til turboen din i dag forresten...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også syns dette var meget lærerikt...

Men sånn som jeg har skjønt det:

Bør ta ut damp i "bånnkassa" på ett par steder, typ der jeg har fra før. Kjøre det i en tank og kanskje lage oljefelle med ett par plater til og ha ett rør på sia av tanken og heller tømme den i ny og ne istedenfor å kjøre tilbake til bånnpanna?

Det tror jeg at jeg skal gå for hvis ikke noen har sterke innvendinger...

 

B230FT: Jeg bestilte makan til turboen din i dag forresten...

 

Jeg hadde som sagt ikke giddi å kjørt den gjørma ned igjen, det blir kondens å drit i den tanken så får du vann i olja di, du får heller ikke holdt følge med hvor mye motorn ånder... En motor som går på gata og som er iorden ånder jo minimalt...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår