Gå til innhold

v242tic`s volvo 242 2,8L 16v turbo

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

På tide at jeg lager en liten tråd om min 242.

Kjøpte bilen for litt over 1,5 år siden, til fordel for et annet 242 prosjekt jeg hadde. Å den er stadig under oppdateringer så følg med.

lng2006-109.jpg

 

Litt info om bilen:

 

 

83 mod 242 kaross med takluke, Gr. A stuk

R-sport interiør

Gr. A vinge

Sellholm justerbare fjærbein foran 60mm sellhollm fjærer og

bilstein dempere bak.

Superfleks i hele understellet + div forstekninger og stag.

Truetrack spærre og 3:54 utveksling

60 L Fuelcell i bagasjen, dobble 044 pumper

Getrag 265, blir skiftet snart pga holbarhet

Slissa bremsiskiver og hardere bremsebelegg

Compomotive MO 8*17 for gate, MO 7*16 eller 15" turbofelg til bane

DSC00340.jpg

 

DSC00346.jpg

Motoren resept:

 

96 mod b230 blokk borret til første overdim

90 mod b234f topp, maks portet, orginal vetiler med seter fræst opp+++ hardere vetilfjærer, orginal løftere og GLT kamer, justerbare kam drev osv.

Spm billet stål veiv med 94,5 mm slag

Spm H-profil råder

Lettet b21 svinghjul, 3 skive tilton 184mm clutch 1200nm

Venolia smidd stempel, med cnc frest stempeltopp og ventillommer.

Høyvolum oljepumpe

Orginal Gr. A bunnpanne med skvalpeluker

Gr. A motorfester

Egenbygd grenrør i 48 mm svartstål, pulssplitt

50mm wastegate

b204 GT insug som er portet, 3" spjellhus

Turbonetics T-72 P trim, A/R 81 eksos

custum intercooler

1600 cc dyser

Electromotive ec3r motorstyring

drivstoff E85

 

 

 

DSC00332.jpg

DSC00336.jpg

 

 

Mere bilder og info kommer seinere.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 274
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker, lagt ned sinnsyk mye arbeid i bil å motor. er vel ca 1,5 år siden jeg begynte å bygge motoren. kjører med grunn mapp på motoren nå og 0,5 bar laddetrykk og den river seg løs på asfalten i 4 første gira. så har håp om fin efektkurve på bremsinga. problemet er at clutchen mest sansynlig ikke henger med til maks effekt=( men har en tilton 3 skive clutch liggende så den blir montert så fort jeg får tid

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen flow tall på innsug og topp?

 

er det mulig og få se noen bilder av opphenget til bakstillingen din?

 

Har ikke noe flowtall på verken topp eller innsug. men er nåkk betydlig bedre enn orginalt. Gt insuget er nåkk d beste innsuget til rødblokk når man tenker flow, er veldig grove kanaler i d værtfall. 234F innsuget er betydlig mer restriktivft og mye mindre kanaler.

har et custum aluinsug som skal monteres etter vært, men d må bygges om for å passe. må ha vinter prosjekt åsså vettu=)

 

Har ikke noe bilder av bakstillinga men ska se om jeg får fiksa noen å legge ut.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får ladetrykket over 1.5 kg burde det blir 600+ uten problem. Begrensingen vil vel være kamakslene og hvor bra grenrøret er.

 

Du kan lese på SHS sine sider. http://www.shsperformance.no/index.php/article/articleview/41/1/7

 

Den er bremset på E85, og det er et meget effektivt drivstoff.

 

Hvor skal du bremse motoren? På rulle regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår