Gå til innhold

v242tic`s volvo 242 2,8L 16v turbo

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 274
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Hva kjører du med for kompresjonshøyde på stempla, og hva ble kompresjonsforholdet i motoren?

 

Husker ikke eksakt lompresjonshøyden på stempla da d er over et år siden jeg dreiv å målte. men komphøyde bør vel ligge på ca 32,4- 32,5 mm grovt regnet. kommer litt an hvor mye du planer blokka å for rett squish. mener å huske at stempla mine stikker opp ca 0,5 mm over blokka. kompresjon ble senket av meg da kompresjonen med gropa i stemplene ble ca 10,5:1, noen som er "litt" høyt for turbo. Planen var at motoren skulle brukes på vanlig bensin, men siden motoren går med E85 har d gått bra med så høy komp. Løsningen ble å cnc maskinere stempeltoppen for å senke kompen å få til et forbreningsrom i stempla som passet bedre til 16v forbrenningsrom for kjappere forbrenning. kompen ligger vel nå på ca 8,6:1 hvis jeg ikke husker helt feil. Stempla som SPM selger som 16V turbo stempel er egentli 8v turbostempel med fresa ventillommer for 16v, og er egentli ikke brukbare rett ut av eska. Kryssboltene som følger med er også alt for svake til turbo bruk, tru SPM har noe bedre kryssbolter nå. Løsningen for meg ble å bestille kryssbolter fra wiseco som er mye mer kraftige krevde litt maskinering, men alt fungere meget bra.

Blokk, munnstykker til underspylig å oljepumpe krever også modifisering for å få god nåkk klaring til den økte slaglengden.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulerer i om dem ser ut noe som det her:

 

piston04.jpg

 

Jeg fikk ikke med meg hva slags fabrikat det var av stempel, men h-profil stakene er av Eagle fabrikat.

 

$600 for 4 stempel, $400 for 4 h-profil med ARP bolter, $549 for billett veiv.. høres jo ut som billig søppel men folk på turbobricks.org mener det er bra.

 

Har bestillt så får nesten prøve det ;) så billig som det var så.

 

Pistons and rods are in the US, cranks are from Taiwan, but are NOT SPM cranks. These actually fit in a car without modification.

Jonathan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår