Gå til innhold

Hva er en gatebil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ja klarte å få igang en liten diskusjon om dette temaet, akkurat som jeg tenkte! Er ikke så enkelt å definere dette synes jeg!

 

Skal tenke litt på det som skjedde tidlig på nitti tallet da gutta herfra reiste ober til USA og kjørte ifra amerikanerne i World Street finals.

 

En masse biler som gikk på gata, mer eller mindre godkjennte. Disse begynnte jo også som relativt vanlige biler som er videreutviklet ettersom kravet på stadig bedre tider ble større!

samme for euro/japs folket også.

 

En god gatebil er vel for meg en bil som er en god kompromissløsnig. Ergo kan den ikke være for ekstrem i den ene eller andre rettningen.

 

Derfor kan den heller ikke bil VERST/RASKET i noe som helst!

 

 

Ikke vanskelig å trekke litt på meg med dette temaet da jeg har hatt og har på kanten bil...

Også fulgt Streetrace bilene siden 89 da mitt første Wheels mag, var på gutterommet...:thumb å diskusjonen om hvor grensa går fra bil over til racerbil...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synns det er viktig at den har skliter, men litt tøyde grenser som turbo/kompressor konvertering spiller ingen rolle. Er jo det som er med bilintreserte folk, så legne de som eier bilen bygger på den å tørr å bruke den på gata så er det bra. Drit nå i driftsikkerhet (som en avensis) dette er opp til hvær enkelt, og en gatebil som aldri gikk sundt ville i mine øyne egentlig ikke være en ekte gatebil. (da villen den enten være for dyrt bygget eller for tam :) )

 

Så er det et tema hva slags drivstoff en gatebil skal bruke, i utgangs punktet pumpe bensin vil jeg påstå, og kansje race fuel når det konkurerers med bilen. Og hestene det skrytes av på gata, bør være de man kjører med på gata. Ikke de man benka en gang på hundre å bla bla bla oktan race fuel.

 

En gate bil bør vel kansje også ha plass til mer folk en kun han som kjører den :) Men kan godt bare være 2 seter siden baksenene lett fyker om man kan bygge noe der bak som gjør at bilen går

bedre e.l

 

En "bil" må jo ha skilt...:D hvis ikke ER det jo en racerbil... eller??

Prøviser er jo ikke riktig....

 

Drivstoff....

Man kjøper jo også racer bensin, altså...handlesbensinn...Men her er det jo penga som rår...metanol er fin å....E85 å...

 

Hk...:D:D

 

Ja... det er vel når bilen har en gjenomført 402 meter man kan regne ut hvor mye hk bilen har....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo regnet vel med at du hadde noen meniger om dette ja Bead :-)

Sant å si så var Råsa fare en topp gatebil dengangen Nils Birger hadde 502 motor`n. Da brukte han den faktisk en del!

Å det er vel sant som du sier Erik at en gateil går på gata og en banebil på bane. som et eksempel så kjøres jo Chevellen til Nils kvernmo kun på bane selv om den har skilt.

Diskusjonen kommer først igang når det blir snakk om hvem sin er raskest!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

 

En god gatebil er vel for meg en bil som er en god kompromissløsnig. Ergo kan den ikke være for ekstrem i den ene eller andre rettningen.

 

Derfor kan den heller ikke bil VERST/RASKET i noe som helst!

 

Ahhh..... klinger i mine ører :partyon:

 

Og her sklir nok bilen min sånn passe greit inn, tror jeg. :)

-Den kan man frakte mange mennesker med: har vært 11 stk

-Kan dra henger og andre ting: camp.vogn på ferie

TN_Dcp00690.JPG

...og hente midi-graver på 5.000 kg! for å grave hjemme i hagen.

Noe sånt som denne:

11305mm55w1999_1-2.jpg

 

-Kjøre på bane og ha det morro: både Rudskogen, og Mo i Rana (ca 110 mil nordover) sammen med NSK-folket (ikke vært på G.moen ennå)

TN_P9300040.JPG

-Tut og kjør i Västerås uten kjøleproblemer.

-Og musikk har vi litt av oxo, og V8 lyd da.

-Og kjøre tildels fort går oxo: max'er vel rundt 235-240. Teoretisk beregnet.

 

Ergo, en god kompromissløsnig.

 

:partyon: :partyon:

:usa: :chevy

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til eksempel... VS sin Orange M3... er det en gatebil eller banebil???

 

:rules:

 

Nope, rørramme, eksosen ut igjennom framskjermen, null lykter.. det er jo bare skallet som er en BMW M3!!! ikke gulv, ikke bakstilling, ikke interiør, NESTEN ikke motoren engang.. ingenting!

 

Såvidt jeg har forstått var det ikke skilt på M5`n hans engang?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nova68 her, er slik CarCraft og HotRod pleier å gjøre det i statene når de har gatebil konkuranser.

 

Men enkelt å greit så er vel en gatebil en bil som eieren av bilen har rigget til for å kjøre på offentlig vei med, om den har noen ulovligheter osv er vel opp til hver enkelt å bestemme hvilke sjanser de vil ta i henhold til norske traffik lover og regler.

 

Viss jeg hadde bygget en bil med div bla bla bla som ikke var lovlig og bilen hadde skilt, lykter, ruter, og slike selvsagte ting, og hadde bygget den for å kjøre med på gata. Så hadde jeg ment at det var en gate bil og INGEN i hele verden kunne kommet å fått meg til å mene noe annet.

 

Så kansje svaret vi leter etter enkelt å greit ligger "in the eye of the beholder". Eller hva sier dere????

 

Bestemmer man selv om man har en gate bil eller bestemmer andre det for deg?

 

Klart har du en ProMod bil som du har kjørt en gang med på gata med prøve skilt, så er du vel skrudd om du mener det er en gatebil.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart har du en ProMod bil som du har kjørt en gang med på gata med prøve skilt, så er du vel skrudd om du mener det er en gatebil.

 

Hadde klønene bygd med Crom mo rør på vehusheia 69 camaron...

Så hadde faktisk den med rett bakaksel og sikkerhetsutsyr kunne klasset inn i Pro Mod med Lovlig Cid motor....

Å ALT er GODKJENT på den bilen...

 

Smak litt på den tanken...:cook

 

Angrer hver gang jeg nevner på den bilen, at jeg ikke kjøpte den når den var billig...:fucku:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår