Gå til innhold

Hva er en gatebil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I disse tidene hvor bilene bare går fortere og fortere, og bilene blir mer og mer ekstreme er det naturlig å spørre seg om hvor går grensen for gatebil?

Kan man betegne en bil som ekte gatebil selv om det er skilt på den?

Skal en gatebil måtte fraktes på henger mellom løp, være seg runt runt eller drag race?

I det heletatt! Hva er gatebil og hva er ikke?

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med de SØPPLEMANNESKENE som befinner seg på Statens vegvesen , så er det jo bingo og forskjelsbehandling delux som desverre er sanneheten på hva som blir godkjent eller ikke...

 

INGEN av dagens turbo 1000hk biler er godkjent med antallet HK...

 

ENESTE og dermed UANSETT hva som kommer etter er den bilen som PGA, FLAKS ble godkjent med 750CID motor...

 

Altså EX Vehusheia sin 69 Camaro....

Godkjent med full røramme, og så stor motor du nesten kan få tak på...

 

Den bilen, med god kjøling, vil kunne brukes overalt alltid....

 

OM en har råd til å fylle tanken vel og merke...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da når nesten ingen av verstingbilene er virkelig godkjent, ja så handler da diskusjonen kun om meninger og synsing...

 

Å jeg SYNES at "gatabiler"...(spyr av det ordet)

Er ett kjøretøy som KAN kjøres med, har normal belysning, skikkelige bremser, håndbrekk.

 

så om bilen KJØRES til og fra Rudskogen eller G.moen, ja det kan vel egentlig folk skite i....

 

Ville jo vært grunn til innleggelse om jeg skulle ha kjørt til G.moen med min Råsa fare med 615 for så å kjøre stevne en helg...

 

Er jo ikke min skyld at andre har dyre hus og flott Audi stasjonsvogn til kona og ikke har buss/trailer eller bil som kan dra henger...:fucku:

 

Kan bilskrotet kjøre en lørraskveld på byen en 10-20 mil i slengen uten å frykte for at Polti vil drepe deg om du blir stoppet i kontroll... ja da har men en "gatebil"

 

ELLER??????

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig.At man har skilt er ikke nok til å kalle det gatebil. Alle vet jo hvor enkelt det er å få en "kompis" til å ta en EU kontroll mens bilen går gjennom diverse forandringer. Endel som har skilt har ikke vært på Eu kontroll på mange år heller.Hvor oblatene kommer fra ?

Nei skal man kalle det gatebil må man kunne kjøre bilen på gaten uten problem.Helst gjøre som Pollyen nemlig kjøre for egen maskin til både Gardermoen og Mantorp fra Bergen

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal man kalle det gatebil må man kunne kjøre bilen på gaten uten problem.Helst gjøre som Pollyen nemlig kjøre for egen maskin til både Gardermoen og Mantorp fra Bergen

 

jadajada...

 

Er SÅ imponert over at polly kjører med bilen sin fra vestlandet til mantorp å kjører...

 

Men når han ødelegger en kronglete slange eller kjører istykker deler....å må fikse dette FØR han kjører hjem....

Ja da vet jeg av EGEN erfaring at de tingene koster sjorta å få fikset...

DA er det vår tynne lille lommebok sier til oss at det er lurt ta kjøretøyet på trekktingen å reparere hjemme på tunet...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig.At man har skilt er ikke nok til å kalle det gatebil. Alle vet jo hvor enkelt det er å få en "kompis" til å ta en EU kontroll mens bilen går gjennom diverse forandringer. Endel som har skilt har ikke vært på Eu kontroll på mange år heller.Hvor oblatene kommer fra ?

Nei skal man kalle det gatebil må man kunne kjøre bilen på gaten uten problem.Helst gjøre som Pollyen nemlig kjøre for egen maskin til både Gardermoen og Mantorp fra Bergen

 

Men her er endel motsigelser i innlegget ditt...

 

Du mener at Pollybilen er en EKTE gatebil?

 

Mener du at pollybilen er GODKJENT akkurat som den står med MASSE HK, hjul, +++:rules:

 

OG at bilen kan kjøres på gata uten problemer og er like driftsikker som en Avensis??

 

nåh....

 

Pollybilen og jobben som er gjort er fabelaktig....men likefult en leksak...

Brukes når den funker og står stort sett still...den å...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig.At man har skilt er ikke nok til å kalle det gatebil. Alle vet jo hvor enkelt det er å få en "kompis" til å ta en EU kontroll mens bilen går gjennom diverse forandringer. Endel som har skilt har ikke vært på Eu kontroll på mange år heller.Hvor oblatene kommer fra ?

Nei skal man kalle det gatebil må man kunne kjøre bilen på gaten uten problem.Helst gjøre som Pollyen nemlig kjøre for egen maskin til både Gardermoen og Mantorp fra Bergen

 

Aner vi en misunnelse på at noen kjører med biler som er litt gjennomsiktig EU på??....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tidene hvor bilene bare går fortere og fortere, og bilene blir mer og mer ekstreme er det naturlig å spørre seg om hvor går grensen for gatebil?

Kan man betegne en bil som ekte gatebil selv om det er skilt på den?

Skal en gatebil måtte fraktes på henger mellom løp, være seg runt runt eller drag race?

I det heletatt! Hva er gatebil og hva er ikke?

 

 

Siden det var dere som tok siste EU på min Råsa fare....

 

Er det etter din mening en riktig gatebil?:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig så syns jeg begrepet "gatebil" begynner å passe når bilene har passert rånestadiet og begynner å bli litt mer gjennomført og litt over snittet trimma. Gjerne LITT tøyde grenser i forhold til BT og onkel P sine meninger, men mener fortsatt at disse bilene bør ha skilter selv om de kanskje ofte havner i klammeri ang senking, trimming, dekkbredde, 4punktseler, bur eller høyden på bakvingen for den del..

Gatebilbegrepet går liksom over til race bil når bilen kun er bygget for bane, og aldri kan registreres. Men det er ikke riktig å kalle enhver styla ungdomsbil langs veien for gatebil heller, det må være LITT mer ordendtlige deler på den. Så en gateregistrert bil, som har motor, bremser, bur, racingstoler, styling og felger med litt klasse over er for meg en gatebil. Gjerne litt dekaler på den også for å fremme dens banetilbøyeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synns det er viktig at den har skliter, men litt tøyde grenser som turbo/kompressor konvertering spiller ingen rolle. Er jo det som er med bilintreserte folk, så legne de som eier bilen bygger på den å tørr å bruke den på gata så er det bra. Drit nå i driftsikkerhet (som en avensis) dette er opp til hvær enkelt, og en gatebil som aldri gikk sundt ville i mine øyne egentlig ikke være en ekte gatebil. (da villen den enten være for dyrt bygget eller for tam :) )

 

Så er det et tema hva slags drivstoff en gatebil skal bruke, i utgangs punktet pumpe bensin vil jeg påstå, og kansje race fuel når det konkurerers med bilen. Og hestene det skrytes av på gata, bør være de man kjører med på gata. Ikke de man benka en gang på hundre å bla bla bla oktan race fuel.

 

En gate bil bør vel kansje også ha plass til mer folk en kun han som kjører den :) Men kan godt bare være 2 seter siden baksenene lett fyker om man kan bygge noe der bak som gjør at bilen går

bedre e.l

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klarte å få igang en liten diskusjon om dette temaet, akkurat som jeg tenkte! Er ikke så enkelt å definere dette synes jeg!

 

Skal tenke litt på det som skjedde tidlig på nitti tallet da gutta herfra reiste ober til USA og kjørte ifra amerikanerne i World Street finals.

 

En masse biler som gikk på gata, mer eller mindre godkjennte. Disse begynnte jo også som relativt vanlige biler som er videreutviklet ettersom kravet på stadig bedre tider ble større!

samme for euro/japs folket også.

 

En god gatebil er vel for meg en bil som er en god kompromissløsnig. Ergo kan den ikke være for ekstrem i den ene eller andre rettningen.

 

Derfor kan den heller ikke bil VERST/RASKET i noe som helst!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår