Gå til innhold

Olje på veteranbil

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har overtatt en 40 år gammel Morris Oxford med BMC sin 1622cc motor. Hvilken oljetype bør jeg ha på denne. I følge diverse smørekart så skal det gå fint med en 10w-40 olje på denne. Nå har jeg en kanne 10w-40 delsyntetisk stående på arbeidsbenken tiltenkt neste oljebytte. Noen som er enig i dette, eller bør jeg gå for mineralolje i samme viskositet? Selvom det er en gammel bil så mener jeg at en kan bruke bedre olje en det som fantes på markedet da bilen var ny, men å bruke helsyntetisk olje med lavere viskositet tror jeg bare hadde gått ut samme veien som eksosen på denne bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overhalte min gamle (-77) Chevy V8 motor for noen år siden, sa verkstedet at garantien røyk hvis jeg brukte syntetisk olje. Motoren var ikke konstruert for det.

Poenget er at en god mineralsk olje f.eks. 10w-40, er mye bedre enn den oljen som var når denne motoren ble konstruert. Har jo skjedd litt på 40 år...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overhalte min gamle (-77) Chevy V8 motor for noen år siden, sa verkstedet at garantien røyk hvis jeg brukte syntetisk olje. Motoren var ikke konstruert for det.

Poenget er at en god mineralsk olje f.eks. 10w-40, er mye bedre enn den oljen som var når denne motoren ble konstruert. Har jo skjedd litt på 40 år...

 

Her tror jeg at verkstedet uttalte seg mot bedre vitende. Jeg kan ikke skjønne hvorfor en nyoverhalt motor skulle ta skade av å bruke slik olje. Mulig det kommer av den inkompatibiliteten som var mellom pakninger og syntetisk olje i gamle dager. Nettopp derfor Beinet1 bør du være litt forsiktig ved bruk av syntetisk olje.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at verkstedet uttalte seg mot bedre vitende. Jeg kan ikke skjønne hvorfor en nyoverhalt motor skulle ta skade av å bruke slik olje. Mulig det kommer av den inkompatibiliteten som var mellom pakninger og syntetisk olje i gamle dager. Nettopp derfor Beinet1 bør du være litt forsiktig ved bruk av syntetisk olje.

 

Ja det var jo et ikke ukjent verksted i Sarpsborg, som er veldig store på amerikansk V8, så skulle jo tro de viste hva de snakket om..

Det jeg mener er at en motor blir jo konstruert med toleranser på lager, ventilmekanisme osv.osv. i henhold til bl.a. hva slags olje som brukes. Da blir det jo feil og komme med en olje som er f.eks. mye tynnere en det motoren skal ha. Man kan jo da få problemer med oljetrykk og lekasjer blant annet...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jo et ikke ukjent verksted i Sarpsborg, som er veldig store på amerikansk V8, så skulle jo tro de viste hva de snakket om..

Det jeg mener er at en motor blir jo konstruert med toleranser på lager, ventilmekanisme osv.osv. i henhold til bl.a. hva slags olje som brukes. Da blir det jo feil og komme med en olje som er f.eks. mye tynnere en det motoren skal ha. Man kan jo da få problemer med oljetrykk og lekasjer blant annet...

 

Men olja blir jo ikke tynnere av å være syntetisk. Det er det viskositeten som styrer. Men du har rett i at motorer med store lagertoleranser skal ha litt tykkere olje enn andre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spør folk om anbefalinger og oljetyper kan du regne med å få forskjellig svar hver gang. Jeg bruker vanlig mineralolje med viskositet 10w-40 på min Neckar Jagst 2 (Fiat 600 D). Fadern bruker samme oljen på sin 1966 VW Boble, mens vår 1954-modell Ford Customline Tudor og 1961-modell Opel 1200 P1 går på Quaker State SAE 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til så gamle motorer kan det være greit å velge en olje med høyt zddp (zink og fosfor) innhold siden det ikke er noen katalysator å ta hensyn til. En mineralolje for tyngre kjøretøy tror jeg er bra i så måte (HDEO oljer; Mobil Delvac, Statoil Truckway, Shell Rimula, Quakerstate Universal HDX, Pennzoil Fleetmaster, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til så gamle motorer kan det være greit å velge en olje med høyt zddp (zink og fosfor) innhold siden det ikke er noen katalysator å ta hensyn til. En mineralolje for tyngre kjøretøy tror jeg er bra i så måte (HDEO oljer; Mobil Delvac, Statoil Truckway, Shell Rimula, Quakerstate Universal HDX, Pennzoil Fleetmaster, etc).

 

Hvilket minner meg om at jeg ma ta et oljevalg til min lille symaskin i nærmeste fremtid...

 

Leopardmotor_hjemme_01.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på olje selv, men når jeg skulle ha ny olje på bobla mi ble jeg anbefalt mineral olje fordi på en gammel motor fordi syntetisk kunne løse opp i gamle avleiringer og tette igjen oljekanaler og skit. Det skal sies at dette har jeg IKKE tenkt ut selv men HØRT

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jeg med andre ord bytte ut kanna jeg har med delsyntetisk til mineralsk olje...for å være på den sikre siden :)

 

Si ikke det gitt. Se hva Motul har å tilby gamle veterankjøretøy! Classic Moto Oil:

 

Option 1 Garage - performance car japanese performance parts Brisbane Queensland Australia workshop drift racing nissan

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår