Gå til innhold

Min 2000 Opel Astra Bertone Coupè - Masse bilder!

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kjip onsdag:

 

 

Hørte en litt snodig lyd idet jeg rygga ut av innkjørselen onsdag denne uka. Måtte over en liten snøkant så jeg tenkte det bare var eksosen som slo mot noe og kjørte videre. Nede på stakkevollveien retning sentrum merket jeg at jeg hadde litt redusert motoreffekt. Jeg fikk ikke tenkt så mye mer over saken før det smeller et par ganger i eksosen og motoren dør momentant. Var ikke annet å gjøre enn å rulle inn til kanten og hive på nødblinken.

 

Min første tanke var at skranglinga jeg hørte var et løpehjul til registeret som var på vei å dø, og at jeg nå sto i veikanten med registerras, bøyde ventiler, osv osv. Ringte NAF og bestillte berging og tok en haug med telefoner for å avklare jobb, samtidig som enhver BMW kjørte forbi i 20km/t og nistirra. Ikke spesiellt morsomt.

 

Mota meg opp og gikk fram for å se i motorrommet og finner viftereima stikkende opp. Nærmere sjekk avslørte at veivhjulet som driver dynamo og AC var falt av motoren og lå pent nede på traversen og ventet på meg. Hjulet er fullt av tagger som en sensor leser av og som tenningssytemet bruker. Derfor feiltente og stoppet motoren når hjulet forsvant.

 

Overlykkelig over at jeg ikke hadde registerras plukket jeg delene sammen, la dem i bilen og ventet på NAF. Fyren kom med en vanlig tauebil, og det var ikke sjangs å få "brillene" inn under frontfangeren. Ble nødt til å hive meg i skruinga og demontere fronten. Med fangeren i bilen ble jeg taua til jobb. Tenkte det var en smal sak å hive hjulet på igjen, med ny bolt, men neida. En liten kile skal se til at veivhjulet til viftereima snurrer sammen med veivhjulet til registeret, og denne kilen var historie med god margin.

 

Dermed bar det til Opel med bilen. De bytta både veivhjulet til registeret og samtidig registerreim, løpehjul og vannpumpe siden det bare var noen tusen km igjen til reima hadde gått sine 60.000km. Ukas lille overraskelse kom på den nette sum av 6.700,- Oh joy...

 

 

Men det var ikke helt bortkasta. Siden fangeren likevel var av tok jeg frontlyktene med meg inn på jobb for å se om jeg kunne gjøre noe med dugg-problematikken. Lyktene dugger fordi de tar inn vann. Eneste mulige sted for lekkasje som jeg kunne se var i skillet mellom klarplast foran på lykta og den sorte plasten bak. Ga begge lyktene en god omgang med Sikaflex og så langt har det vært tett. Skal gi en update etter en vask med høytrykkspyler så får vi se om løsningen er permanent.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update,

 

 

Gode nyheter først! Det har skjedd ting inni bilen:

 

Stoler%20foran.jpg

 

Baksete.jpg

 

mmmh, the fine smell of leather! :D Fant på finn.no. Takk til NicoLoco for frakt med Tollpost! You teh man!

 

Seter i god stand, med airbags inntakt. Beltestrammerene på begge sider var utløst, men var 10 minutters jobb å flytte over de gamle.

 

 

 

Så ikke fullt så gode nyheter:

 

Jeg har EU-kontroll innen utgangen av Mai, så jeg stakk innom NAF for å bestille time. Regnet med at de hadde løftebukker senket ned i gulvet på det nye fine senteret i Tromsø. Dessverre hadde de ikke det og det ble kjapt åpenbart at bilen ikke gikk opp på bukken. I tillegg sa mekanikeren at Statens Vegvesen hadde hatt et allmøte med de som utfører kontroller i Tromsø og beordret hardere sjekk av ting som skal skrives i vognkortet, med hentydning til coiloversene mine.

 

Dermed var det bare å bestille time hos Statens Vegvesen for å få coiloversene mine skrevet inn i vognkortet. Resultat: FAIL!

 

Nye regler fra 01.01.08:

 

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

 

Han målte 95mm under min bil, så dermed må jeg heve bilen og dra tilbake på etterkontroll. De tar faktisk 225,- for etterkontrollen, til tross for at han bare trenger å måle, som burde ta et øyeblikk. Ellers var alt ok.

 

For lavt? neeeh:

 

 

IMG_0076.JPG

 

IMG_0079.JPG

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår