Gå til innhold

Min 2000 Opel Astra Bertone Coupè - Masse bilder!

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Som andre må jeg vel kanskje lage en tråd om bilen min. Antar bilforumet.net eksisterer for alltid så dette kan være et viktig historisk dokument, lagret for all framtid... Nuvel.

 

Greia starta med U2 i 2006, faktisk. Jeg, dama og to kompiser skulle nedover på konserten på Valle Hovin. Jeg hadde printa ut fem-seks biler, deriblant A3, A4, Passat, Alfa 147 og Brabus Roadster, som jeg tenkte jeg kunne se på om det passa slik. Dagen før vi skulle reise nedover fant Malin en Bertone Coupè på autodb til gunstig pris. Selgeren skulle i militæret og hadde vist bråttom med å få solgt bilen. Long story short: U2 konsert på fredag, bilkjøp i Drammen, tusenfryd og fyll på lørdag og 180 mil hjem på søndag... :)

 

 

Bilen er en 2000 modell Opel Astra Bertone Coupè, 1,8 16V, i Titan Gold. Originale vinterhjul med dårlige dekk, MAS Italy Sagitta 15" sommerhjul med kurante dekk. Original radio med knapper på rattet, setevarme, klima, kjørecomputer og ellers ikke så mye ;)

 

Litt flass i lakken på listverk på passasjerside og endel "parkeringshusskrammer" på frontfangeren, den typen der det ser ut som det akkurat er plass til å klare å svinge forbi søyla men man tar grådig feil... Bilen har hatt to eiere før meg, Opelforhandleren i Drammen (Automobilkompaniet) har hatt den som demo og en privatperson som jeg kjøpte bilen hos.

 

 

Bilder fra selger, 28. juli 2004:

 

vegard1.jpg

 

vegard2.jpg

 

vegard3.jpg

 

 

Utenfor hotellet på Frogner, 30. juli 2005, jeg har vært Astra-eier i noen timer:

 

utenforhotellet.jpg

 

 

På ferga mellom skarberget og Bognes på tur hjem:

 

ferga.jpg

 

 

Vi kom hjem klokka 04:30 natt til søndag, parkerte bilen i innkjørselen, tok noen bilder og gikk inn og la oss:

 

Venstre.jpg

 

Hekk%20venstre.jpg

 

 

Ca en time senere kom to idioter, dritings og med spade, å slo inn frontruta, knuste speilet på passasjersida, ripa opp siderute, a-stolpe og passasjerdør...

 

Frontrute.jpg

 

Speil.jpg

 

 

Oh joy... "Heldigvis" hadde de samme guttene rasert halve Tromsøya, bla. most en europall igjennom ei frontrute på en parkert bil, kastet en høygaffel inn stuevinduet til noen stakkars folk, stjelt et solur osv, osv... Politiet satte derfor ganske store styrker inn i oppklaringen av saken og fant gjerningsmennene. De tilsto i retten og jeg ble tilkjent erstatning på ca 17.000,- av de 21.000,- de skadet min bil for. Differansen er rutene som jeg tok på forsikringa. Resten har jeg tatt ut av egen lomme, og så langt (jan '07) har jeg enda ikke fått betalt det de er skyldige meg. SI jobber vel med saken... Hele tråden om skaden er her: Måtte idiotene BRENNE i helvette!. Beklager tittelen på tråden, jeg var en smule irritert...

 

 

Jeg er elektronikkmann og liker gadgets så jeg starta med å lage "puddle lights". Fire superbright-dioder i hvitt lyser opp foran dørene på bilen når jeg låser opp:

 

DSC00036.JPG

 

DSC00037.JPG

 

DSC00039.JPG

 

 

 

Neste trinn var store hjul... Kjøpte 4 stk MAS Italy Sagitta i størrelse 8x18 fra en fyr på Finnsnes for 1500,-.. Felgene var ikke HELT rette kan man si, og passformen var heller ikke all verden. Dessuten var de 5x112 mens bilen min har en boltesirkel på 5x110. Løsningen ble slingrebolter, men det var ikke plass til avstandsringer på navet så det hele ble litt bob-bob, men det ser jo pent ut og man merker ikke vibrasjoner før 80km/t...

 

astra3.jpg

 

astra2.jpg

 

 

 

Og da var det kveld. To be continued...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg skjønte hvordan man gjorde det Roy. Har koblet meg inn på kupelyset i en annen bil før for å styre det med en alarm. det er ikke så vanskelig. Vet ikke hva slags dioder som er brukt her, men en de fleste hvite ligger på ca 3,5v. så lodder du på en ca 400ohms motstand da takler denne 12v. kobl diodene i paralell og rett i lampa. (håper det er greit at jeg skrev dette thkling, eller så skal jeg fjerne det)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å sjekke databladet til dioden, det varierer mye hvor mye strøm og spenning de vil ha. Høy nok wattstyrke på motstanden bør også beregnes. Det finnes mengder med kalkulatorer på nett for å beregne motstandsverdier og slikt. Metku mods er et bra sted for slikt.

 

Ulempen med Astra G er at koblingen mellom bil og dør er en svær multikontakt som ikke er så lett å "hacke" seg inn på. I mitt tilfelle la jeg en separat kabel utenom.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 3 months later...

På tide med en update:

 

Hadde jeg et raid på Ebay og endte med Irmscher dørlåspinner i alu og hekkvinge. Vingen var ferdig lakka og til 1600,- et kupp! Ny koster den 3500,- hos Opel +lakkering. I tillegg ble det lett soting av baklykter og sideruter, ble ganske ok, her uten hekkvinge:

 

DSCF0553.jpg

 

Med hekkvinge:

 

Senket%20bak%20venstre.jpg

 

 

Det ble vinter så kjøpte tøymatter fra Opel, og monterte DEFA warmupkit med motorvarmer, kupevarmer, timerur og full pupp. I tillegg vinterdekk fra Dunlop, Wintersport M3:

 

DSC00247.jpg

 

Funker greit i byen, men en natt på tur til Bodø var ikke like greit. Hjulbuene pakka seg fulle av snø og jeg hadde 2cm fjæringsvei:

 

vinter3.jpg

 

vinter4.jpg

 

 

 

Testa å kjøpe et billig senkesett fra Autospar til 900,-. Dessverre gikk ikke hjulene rundt med fjærene på...

 

DSCF0962.JPG

 

DSCF0960.JPG

 

 

Tilbake til originale fjærer:

 

DSCF0978.JPG

 

 

 

Et nytt raid på Ebay endte med originale Opel Xenon frontlykter, induction kit (K&N 57i) og Mattig frontgrill:

 

Xenon%205.jpg

 

 

Utrolig forskjell både i lyskutt og lysstyrke:

 

Før:

 

Halogen%202.jpgHalogen%203.jpg

 

Etter:

 

Xenon%202.jpgXenon%203.jpg

 

 

 

Original grill:

 

Kaia-Gammel%20grill%202.jpg

 

Ny grill:

 

Kaia-Ny%20grill%202.jpg

 

 

Ikke all verdens forskjell, stort sett bare Opel-logoen som mangler, og det var akkurat slik jeg ville ha det.

 

 

 

Bytta antenna på taket også, for å få antenne for GSM og FM radio, i tillegg et litt bedre design. Antenna er fra Calaero og fungerte meget bra! Var dog vanskelig å finne ei haifinne-antenne som ikke var dummy. Fra:

 

DSC00001.JPG

 

til:

 

DSC00002.JPG

 

 

 

Ble litt oppgradering innvendig også med Alpine Type-S høyttalere bak og Infinity Reference CS-6500 composett foran. Alt er skjult foran originale deksler så det er ikke mye å se, men diskantene kom fram i lyset:

 

DSC00074.JPG

 

 

 

Sommern 06 ble det nye hjul, i 5x110 denne gangen så de passer bedre. 7,5x18":

 

Astra1.jpg

 

Astra2.jpg

 

Astra3.jpg

 

 

Bildene over er fra MaxPowers første treff i Tromsø, og er tatt av Hans Konrad Einan.

 

 

Neste trinn, senking med ordentlig utstyr denne gangen. Ordentlig og ordentlig, det er Supersport, men coilovers ihvertfall:

 

DSC00151.JPG

 

DSC00221.JPG

 

h%f8yrefront.jpg

 

venstrebak.jpg

 

Bak.jpg

 

Logo%20p%e5%20bil.jpg

 

 

 

Ble visst glad i bilen så ble alarm fra Defa også, og DVD-spiller med TV-Tuner, DivX/XviD avspilling osv osv:

 

Ut med original spiller:

 

DSC00532.JPG

 

Inn med ny:

 

DSC01422.JPG

 

 

 

Spilleren er ikke kompatibel med det originale displayet så det gikk fra å vise:

 

DSC00530.JPG

 

til å bare vise dato, men det er helt ok:

 

DSC00529.JPG

 

 

 

Ble en haug med andre oppdateringer jeg ikke har bilder av, deriblant:

 

  • Originalt Opel sportsratt
  • Pedaler i aluminium fra Irmscher
  • Nytt batteri
  • Ny kupevarmer, den smale nye Termini-varmeren fra Defa
  • Bytte av clutch, slavesylinder og svinghjul. (Har ingen anelse hva tidligere sjåfører har klart å gjøre for å knekke clutchen på 120'km, men de har klart det. Bytte kom på over 14.000,- !!)
  • Annet vedlikehold som bytte av stabstagarmer, batteri, gasspjeldhus-reperasjon, med mer

 

 

 

Etter ca et år døde Supersport-demperne. Hadde en demper foran uten olje og en bak som var på tur å bli tom. Sjiten ble kastet av bilen og nytt ble montert istedet. Valget falt på kvalitet denne gangen med KW Type 2 Inox-Line. Så langt har det fungert utmerket.

 

 

Februar 2007 ble jeg påkjørt av en tulling på scootermoped, mer om det i en annen tråd. Forsikringspengene brukte jeg på stylingkit fra Rieger i ABS-plast:

 

astra.jpg

 

Hit men ikke lenger:

DSCF1139-1.JPG

 

 

Fra Opel-treff på Nordkjosmessa 07:

 

DSCF1109.JPG

 

DSCF1110.JPG

 

3xGull:

DSCF1123-1.JPG

 

 

Og der er ståa idag, rent bortsett fra mer bilstereo som jeg fortsatt ikke har bilder av..

 

Har en Infinity 6-kanals digital forsterker felt ned i hjulbrønnen bak, bassremote skjult under håndbrekket og en 12" sub i bagasjerommet. I tillegg Bluetooth handsfree fra Sony Ericsson:

 

DSC01435.JPG

 

 

Får runde av med noen bilder, og love og oppdatere oftere når jeg fikler med bilen:

 

DSC01406.JPG

 

DSC01397.JPG

 

DSC01391.JPG

 

DSC01396.JPG

 

DSC01421.JPG

 

DSC01380.JPG

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår