VCE Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Hvis man vil ha en liten effektøkning for å f.eks kjøre 1/4 eller 1/8-mila eller måle 0-100 kan man koble ut dynamoen og servopumpa. Dette vil gi såpass så det synes på tallene. Litt OT: Har noen effektmåling av gammelt, møkkete, brukt luftfilter vs nytt originalfilter vs "powerfilter"? Hadde vært artig å se om det er målbar forskjell... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 VCE: http://www.popularhotrodding.com/tech/0609phr_airaid_car_air_filter/ Ikke akkurat det du spurte om, men er iallefall ettermarkedsfilter vs originalt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
illusion1975 Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Se nå begynner vi å få en diskusjon her! Blir vel litt drøyt å sammenligne med en turbo, vi prater da om ei lita vifte og et nytt filter bare. Et ettermarkedsfilter skal jo hjelpe som flere påstår, må jo være en grunn til at folk putter på det og hvordan fungerer det bedre enn det orginale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Dersom dette hadde gitt mer effekt enn det tar, hadde det vært en verdens sensasjon. Alt av lærebøker i fysikk måtte skrives om. Ikke det at alt som står i lærebøkene er korrekt, men det rokker ved en av ur-teoriene i fysikken som har vært utfordret flest ganger:At energi ikke kan skapes "fra ingeting", kun omdannes. Dersom dette hadde funket, ville jo det betydd at viften tilfører motoren mer energi enn den tar, noe som er umulig. Å jo da det går fint det. det er akkurat det en turbo eller en kompressor gjør. Men den ekstra energien kommer fra mer tillført bensin pga. at det kommer mer luft inn. Det er jo ikke snakk om og ta energi fra ingenting her. På samme måte så krever også en turbo mer energi enn den produserer (varmetap) og denne energien kommer i form av større motstand i eksosen (ingen gratis energi hær heller). På samme måte lager en kompressor større motstand på veivakselen. Problemet her er nokk at den er for liten og har for liten kapasitet og dermed vil ende opp med og bare produsere varme og tillogmed antageligvis bremse lufta på høye turtall. Men i teorien med en bra nokk vifte er dette fullt mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 som et lite tillegg kan det jo nevnes at en god elektromotor kan ha en virkningsgrad på 80-90% så med en god og stor nokk motor og en bra vifte (noe denne ikke har) ville denne antageligvis bli like bra eller bedre enn en kompressor (spørs på drivverkstapet i en kompressor). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Finnes elektrisk turbo/kompressor som faktisk fungerer langt opp i effekt, men mener de kostet deretter også. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thxman Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 den vil jeg gjerne se!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Snake oil bullshit Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
illusion1975 Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Å jo da det går fint det. det er akkurat det en turbo eller en kompressor gjør. Men den ekstra energien kommer fra mer tillført bensin pga. at det kommer mer luft inn. Det er jo ikke snakk om og ta energi fra ingenting her. På samme måte så krever også en turbo mer energi enn den produserer (varmetap) og denne energien kommer i form av større motstand i eksosen (ingen gratis energi hær heller). På samme måte lager en kompressor større motstand på veivakselen. Problemet her er nokk at den er for liten og har for liten kapasitet og dermed vil ende opp med og bare produsere varme og tillogmed antageligvis bremse lufta på høye turtall. Men i teorien med en bra nokk vifte er dette fullt mulig. Hvordan kan denne ende opp med å produsere varme? Men hvis viften er stor nok til å holde følge på fult turtall, så vil den jo lette arbeidet for motoren som da slipper å suge så hardt eller tenker jeg helt feil. Har forstått at den ikke kan gi 20-30gamp ekstra, da hadde vel de fleste hatt sånn i bilen. Så lenge det ikke er noen store vifte blad som sitter mitt i røret så vil det jo ikke virke hindrene dessuten blir også luft inntaket grøvere. Her er noen flere variasjoner: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC-SUPERCHARGER-TURBO-UNIVERSAL-FIT-BRAND-NEW_W0QQitemZ140065350434QQihZ004QQcategoryZ33741QQrdZ1QQcmdZViewItem http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electric-Supercharger-Supercharge-any-vehicle-20-HP_W0QQitemZ110069929365QQihZ001QQcategoryZ38634QQrdZ1QQcmdZViewItem http://cgi.ebay.com/ebaymotors/eRAM-electric-supercharger-Patented-NEW-GEN-6-version_W0QQitemZ230064558956QQihZ013QQcategoryZ42604QQrdZ1QQcmdZViewItem http://www.tempestperformance.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 den vil jeg gjerne se!!! Finner ikke den jeg leter etter ( var AEG eller et tilsvarende konsern som hadde), men fant en artikkel: http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/ Fra 115 til 177hk på hjulet med elektrisk kompressor. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
n0stra Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 Man kan prøve følgende tankeeksperiment: 1. sett opp en liten vifte som er koblet opp mot ett 12V bilbatteri og prøv å få denne til å kjøre raskest mulig på den tilførte energien og mål hvor stort lufttrykk den klarer å generere før den stopper opp helt. 2. monter en vifte i fronten på en bil av samme type og kjør i 80 km/t+ og mål på samme vis hastigheten og lufttrykket den klarer å generere. Jeg kan garantere at nr 2 vil gi en helsikkes mye større hastighet og trykk enn nr 1. På samme måte som at det blåser mye mer i trynet om du stikker huet ut gjennom vinduet i fart i forhold til hva en liten vifte klarer å gjøre. Ergo, en slik sak er som enkelte andre så fint har kalt det, snake oil. Og eneste grunnen til at folk kjøper det er fordi det er billig og at de da kan skryte på seg noe humbug ovenfor kompiser. Hvor mange i bilverdenen er det ikke som ljuger, skryter på seg kunnskap de tydeligvis ikke har samt putter på ting på bilen som gir den dårligere egenskaper? Der har du svaret hvorfor folk kjøper det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Man kan prøve følgende tankeeksperiment: 1. sett opp en liten vifte som er koblet opp mot ett 12V bilbatteri og prøv å få denne til å kjøre raskest mulig på den tilførte energien og mål hvor stort lufttrykk den klarer å generere før den stopper opp helt. 2. monter en vifte i fronten på en bil av samme type og kjør i 80 km/t+ og mål på samme vis hastigheten og lufttrykket den klarer å generere. Jeg kan garantere at nr 2 vil gi en helsikkes mye større hastighet og trykk enn nr 1. På samme måte som at det blåser mye mer i trynet om du stikker huet ut gjennom vinduet i fart i forhold til hva en liten vifte klarer å gjøre. Ergo, en slik sak er som enkelte andre så fint har kalt det, snake oil. Og eneste grunnen til at folk kjøper det er fordi det er billig og at de da kan skryte på seg noe humbug ovenfor kompiser. Hvor mange i bilverdenen er det ikke som ljuger, skryter på seg kunnskap de tydeligvis ikke har samt putter på ting på bilen som gir den dårligere egenskaper? Der har du svaret hvorfor folk kjøper det. Nettopp. Helt enig. Jeg påstår fortsatt at denne vifta påstås å lage energi av ingenting. De som tror det er mulig bør absolutt kjøpe den. En turbo utnytter (drivstoff/eksos)energi som allerede er der og en kompressor bruker mer drivstoff/luft enn motoren ellers ville klart å utnytte til å øke effekten. Vifta påstås i realiteten å skape mer watt enn den forbruker. Er det noen som er uenig i det? Det er en måte jeg ser form eg at den vifta kunne funket: Dersom den var koblet til et eget batteri utenom bilens el. system. Men selv da ville den sannsynligvis ikke matchet den naturlige luftstrømmen i det hele tatt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
illusion1975 Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Det er vel en del her som tenker litt "stort". Det er heller ingen som har noen forutsetning til å si om vifta klarer å henge med i den naturlige luftstrømmen, da ingen faktisk har testet en. Men er det naturlige suget så grådig på en normal bil? Den vifta trekker jo ikke noe strøm som er å nevne en gang. Hvis det er så at vifta holder følge med den naturlige strømmen, så har den jo allerede gjort jobben lettere for motoren og alt over det er jo en bonus! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Men er det ikke bare å tenke slik at f.eks. en 2 liter motor trenger 2000 liter luft i minuttet ved 1000 omdr? Er ikke det korrekt? Om det er korrekt så må den lille viften flytte mer enn det bilen trenger for å kunne oppnå en overladning. Etter det jeg vet så må man ha ganske store vifter for å flytte så mye luft. Har jeg helt feil eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_eSOo_ Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 det skal en god del til for å få dette til å lønne seg ... ville heller da satset på et bra filter og lagt en slange opp til luftfiltere slik at det fikk kald luft fra fronten av bilen Siter - Audi coupe quattro typ85 - Audi A4 02 modell 1.8Tq Avant x Audi A4 96 modell 1.8Tq Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.