Jump to content

Tuning av lastebil?

Rate this topic


Bjørn08

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hvorfor? de som er mest interessert i dette er de som slettes ikke bør ha tilgang til det.

 

Ikke holder de avstand til bilen foran, og ikke tar de hensyn til føret heller.

(jeg vet hva jeg snakker om, berget med et nødskrik livet pga dette for en stund siden)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hvorfor? de som er mest interessert i dette er de som slettes ikke bør ha tilgang til det.

 

Ikke holder de avstand til bilen foran, og ikke tar de hensyn til føret heller.

(jeg vet hva jeg snakker om, berget med et nødskrik livet pga dette for en stund siden)

 

si meg en ting, vi har lov til og ha en total vekt på 45 tonn på bilen. motoren er en 380 hester tror du det er artig i oppoverbakker?

 

100 hester mer hadde ikke gjort noe, tror ikke dette hadde hatt så mye negativt for seg... lastebilen går ikke fortere enn 90 uansett!

Link to comment
Share on other sites

si meg en ting, vi har lov til og ha en total vekt på 45 tonn på bilen. motoren er en 380 hester tror du det er artig i oppoverbakker?

 

100 hester mer hadde ikke gjort noe, tror ikke dette hadde hatt så mye negativt for seg... lastebilen går ikke fortere enn 90 uansett!

 

Ikke mange arbeidsplasser kan kalles "artige"

Om du ikke kan leve med det finnes det vel andre yrker du er kvalifisert for.

 

 

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

hmm artig å artig, er ikke snakk om at det skal gå noe fortere men at du faktisk skal kunne komme deg opp en bakke uten og måtte slure på clutchen...

 

uansett. du mener det at di som vil trimme lastebilen sin som ikke burde ha tilgang til det pga avstand.. blabla.. men de fleste er vel ute etter mer power slik at de kan komme seg lettere frem!

 

bilister er da ikke noe bedre med avstand osv, man skulle jo tro du dreit dem ut enkelte ganger.

 

når man er lasta med 45 tonn og har en 380 og starter turen fra oslo til trondheim.. så hadde det vært greit og klare det innen for kjøre og hviletids forskriftene. grunnen til at man eventuelt ikke klarer det er jo fordi bilen går så tungt opp bakkene. dette kan jo være farlig for andre i trafikken også. hvis du ligger der i 15-20 km/t sjansen da på glatt føre er jo enda større for at man skal sette seg fast, enn om man har en 40-45 km/t.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke for å drepe lysten altså. Men hvis man kjøper en ny Volvo FH16 med 660 hester Originalt. Så klarer man å dra ut 900 hk uten noe problem. Men, det er ingen som ønsker dette idag pga. da mister man all garanti på kjøretøyet. Hvis du noen gang skulle finne på å begynne å chippe en FH 16, så MÅ du skifte intercooler. På et eller annet vis, så sprekker den originale intercooleren ved chipping. Dette høres sikkert dumt ut, men sant...

Simen Hammer

 

TrackBird DOT net

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det er litt for dumt å si at du må skifte intercooler pga. økt effekt, turbotrykket øker ikke så mye at du behøver å skifte intercooler. Hva har du evt. tenkt å skifte til dersom du ikke skal ha en ny intercooler lik den du hadde? Om du har en FH16 med 540, 580 eller 660 hk mener jeg de har den samme intercooler'n. Men har du en som har kjørt 500 000 km eller er gammel og er tært av tiden så ryker den nok raskere optimert enn orginalt (Pga. øket turbotrykk). For det andre er det nok ikke mange som øker effekten ifra 660 til 900 hk, det mest normale er å ta ut +80-100 hk. Og det er ikke noe problem med de tolerancene fabrikantene har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy