Gå til innhold

Tuning av lastebil?

Ranger emnet


Bjørn08

Anbefalte innlegg

Det er litt for dumt å si at du må skifte intercooler pga. økt effekt, turbotrykket øker ikke så mye at du behøver å skifte intercooler. Hva har du evt. tenkt å skifte til dersom du ikke skal ha en ny intercooler lik den du hadde? Om du har en FH16 med 540, 580 eller 660 hk mener jeg de har den samme intercooler'n. Men har du en som har kjørt 500 000 km eller er gammel og er tært av tiden så ryker den nok raskere optimert enn orginalt (Pga. øket turbotrykk). For det andre er det nok ikke mange som øker effekten ifra 660 til 900 hk, det mest normale er å ta ut +80-100 hk. Og det er ikke noe problem med de tolerancene fabrikantene har.

 

Tror nok ikke det er samme intercooler fra 540 til 660 nei. Forskellige delenr på dem. Har hatt tilfelle av sprekte intercoolers pga chipping! Tolerance fra fabrikater? Hvis du øker fra 660 til si da 80hk mer, så mister du garantien uansett om det er 10 eller 80 hk mer enn det den er levert med. det er vel en grunn til det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser dette er en gammel tråd, men faktisk litt interessant.

 

Det største problemet med å tune en lastebil, er at de fleste tuning kan være aktuelt for, har garantier, og service avtaler med Volvo

Skulle noe skje vil disse bortfalle, og vil ikke dekke event. skader. Selv om det ikke var chipen som var årsaken.

 

Jeg var tilogmed borti en ulykke hvor vi samarbeid med politiet og forsikrings selskapet kontrollerte bilen for chiptuning etter ulykken.

 

Har også gjort dette på biler med mistenkelige motorskader, og drivverk havarier, på større garanti jobber.

Tro du meg, er bilen chippet/tunet, så finner de den.

Jeg vil tro det er 10 ganger mer jobb å skjule chippen/program varen, en det er å faktisk lage den.

 

Som noen sa, vil du ha mer HK, snakk med forhanderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo absolutt interessant for noen, det er jo billigere med en 420 i innkjøp enn en 470, men hvor mye forskjell er det på motoren?

Eneste vettuge grunnen til å gjøre dette, er å spare noen avgiftskroner.

 

Men å kjøpe den sprekeste modellen for så å trimme den, det er det dummeste jeg har hørt for bruk i normal trafikk, kjøpe en mindre modell der det er få eller ingen forskjeller utover programvare, for så å trimme den opptil neste trinn, det er det eneste fornuftige.

 

Grunnen til at det ikke hentes mere enn det gjør, har jo ingenting med miljø og motorholdbarhet i utgangspunktet, det får man alltid til. Problemet er å få drivverket til å holde, og holde driftsutgiftene nede.

 

 

 

Hvorfor? de som er mest interessert i dette er de som slettes ikke bør ha tilgang til det.

 

Ikke holder de avstand til bilen foran, og ikke tar de hensyn til føret heller.

(jeg vet hva jeg snakker om, berget med et nødskrik livet pga dette for en stund siden)

si meg en ting, vi har lov til og ha en total vekt på 45 tonn på bilen. motoren er en 380 hester tror du det er artig i oppoverbakker?

 

100 hester mer hadde ikke gjort noe, tror ikke dette hadde hatt så mye negativt for seg... lastebilen går ikke fortere enn 90 uansett!

 

Det er kanskje en grunn til at du bare har fått en 380, for det er ikke dagligdags å ha så svake biler, til bruk for full last i dag, at man har lov å kjøre det, eller gjør det inniblandt, man utstyrer bilene med motorer og drivverk som passer det de skal brukes til.

Dessuten er det i dag lov til å ha 50 tonn på BK10-vei, og oppimot 56 i spesielle tilfeller, som tømmertransport og modulvogntog.

 

Nei kjører du 45 tonn med en 380, så er det enten, sjefen som ikke liker deg, ikke stoler på deg med noe sprekere eller at du kjører såpass sjeldent med slik last at du ikke har bruk for mere, eller kansje du har fått noe utrangert ræl.

 

 

Nå er jeg litt kvass, men jeg tror ikke en 380 er fint dimensjonert for 480 hk sånn uten videre, 420 kanskje, men ikke 100 hk effektøkning.

 

 

Hilsen en som gleder seg til å prøve Scanias nye 730, men har problemer med å se behovet for det, og kunne forsvare at man skal ha en slik en for økonomiansvarlig i bedriften.

 

 

Til trådstarter:

 

Det finnes mange som driver med dette rundt om, men nok mange som ikke skjønner hva slags verdier de tukler med, men det finnes ett fåtall, som vet hva de driver med, og rett og slett bare skifter til den "sprekeste" programvara akkurat den modellen er utlevert med, som foreksempel utøke en FH12 420 til 470(litt gammelt kanskje).

 

Men jeg tror dette er ett marked som kan være vanskelig å komme inn i, da det meste går på gode rykter innen lastebilbransjen, noe man ikke får på ett par jobber sånn uten videre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo ha største motoren trimma.. det er snakk om konkurransen om å ha mest mulig hk i mellom firmaene..

 

en r730 med chip f.eks, da eru mer mann enn en med r500...

 

jo mer hk jo bedre, sånn er det bare..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo ha største motoren trimma.. det er snakk om konkurransen om å ha mest mulig hk i mellom firmaene..

 

en r730 med chip f.eks, da eru mer mann enn en med r500...

 

jo mer hk jo bedre, sånn er det bare..

You got it. Med 36 tonn sponplater og en motor som bare funker på tre sylindre, gjelder det å hente ut det man kan. Alt annet er for pingler..

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vil jeg tro at å øke fra 500 til 600hk ikke vil tære mere på drivverket enn å øke fra 20 til 40 tonn last på bilen!

 

Man chipper for å få mere moment, at motoren jobber lettere og sparer drivstoff

 

ved å øke fra 600 til 700hk går du faen meg ned med en liter på mila G L A T T!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår