Gå til innhold

skiver under strekkbolter til toppen, dohc.

Ranger emnet


gshock

Anbefalte innlegg

Hei,

måtte bytte toppakning på sierra'n nå gitt. En dohc motor, men når jeg tok av toppboltene så var det en skive under 8 av 10 bolter. Men ikke bakerst (nærmest torpedo) og det ser ut til at det er DER pakningen har gått.

 

noen som vet om det skal være skiver under disse boltene eller ikke?

 

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hos merkeforhandleren. Det skal helt sikkert være skive under alle. Du må også bruke nye bolter når du har av toppen da disse strekkes.

 

nye bolta e ikkje nødvendi , strekk til 90grade ekstra, på en bil du ikkje skal ha i all væara tid, du gjer det ikkje me en ny bil eller en bil du he trima osv, men bruks bil som går det fint

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo..?? Det er det dummeste jeg har hørt noen gang..!! Det har ingen betydning om motoren er original eller trimma.. Det er når du strammer boltene med moment at de knekker.. Har selv opplevd dette, og er en tråd her for noen uker siden som gikk på dette med knekkt toppbolt på sierra.. Så bytt bolter, for all del..!! Det er en billig forsikring..!! Hør ikke på fjortiss-synsere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener uansett at å bruke opp igjen strekkbolter er en unødvendig risiko..

 

Men som du sier, så er vel dette målbart, men må huske at det er nok flere produsenter av slike bolter, og kvaliteten på de kan være varierende..

 

Jeg hadde heller kosta på meg de 2-300 (pris for bolter på escort) enn å risikere å knekke..

Nå skal det sies at jeg kjøpte de boltene etter jeg hadde knekkt en av de gamle i blokka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rådeskruene på nytt på min Escort og den ene knakk.

 

Veit ikke om disse er strekkbolter men skruer blir faktisk ganske morkne etter å ha sitti i en motor en del år! Bare bytt dem, bedre å være på den sikre siden spør du meg. 200 kr for å slippe å måtte styre og herje med hele blokka fordi den ene skrua knakk er verdt det spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen få hundrelapper får man nye bolter,er det verd det?

Du må ha ny topppakning og diverse pluss en extra møkkajobb om

dritet ryker!

Sett i nye bolter du , det heter ikke strekkbolter for ingenting!

 

Rolf

98 BMW 520i E39

93 Ford Scorpio Doch

71 FORD ESCORT MK1

Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534

post-18-1175839904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkes bolten til- eller forbi materialets "yield strength" må de byttes. ARP-bolter, på den annen side, har ettersom jeg har forstått meget høy yield strength (tenk deg gjenga pianotråd med ~8 millimeter diameter) og når de teites til med f. eks. ~70 Nm motorolje / ~60 Nm assembly lube er dé ikke i nærheten av grensen for hva materialet tåler av strekk, dermed kan de gjenbrukes uten at de har redusért styrke. Det er sånn jeg har forstått saken iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår