Gå til innhold

vil ha mer hk. tips"

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvor mye du får ut er avhengig av flere faktorer, blant annet kompresjonsforhold og kam.

 

Toppene på 455en min flower ca 280/180 ved 0,600 løft. Kan være en del mer og, men er usikker ettersom de ikke er målt. Måtte i alefall fyle sån radiotortetningsmiddel på radiatoren for å tette vannlekansjen på innsugsiden i toppene, så noe er de da porta :)

 

Orginal flow på smog pontiac topper er 215/149, de beste ettermarkedstoppene flower 448/332.

 

Som du sikkert ser av tallen så har smog toppene godt av litt ekstra durasjon på eksossiden.

 

 

 

Forøvrig tror jeg min motor kan være et godt eksempel på hvordan en god del hk kan bygges billig. Eneste som er gjort med den er balansering av orginal rådene og satt på arp bolter, mek rullekam, porta topper, og en 800 edelbrock gasser. Absolutt ikke noe fantasibeløp lakt i motoren, men kan helt fint brukes til daglig. Går billigere og bedre enn de fleste sber. 1,2 liter på mila er fint med de bensinprisene som er i dag.

 

 

 

Jeg justerte min mekaniske rullekam en gang på 15000km, å det var når jeg satt inn motoren. Gjør det riktig første gangen så har du absolutt en problemfri motor. men er nok folk som ikke har peiling på justering av mekaniske kammer.

 

Med mindre du er grådig heldig å har en sprek bakakselutveksling, bille jeg ikke gått for mer enn en 268 kam om du skal bruke chevy 350. Nyter pent lite med topp hester hvis du har en kam som gjør at motoren ike virker før du har 50km/t. Ble selv nesten kjørt fra av en chipa BMW 328I på 1/8mile på rudskogen med orginal 400cid fra 1969. Men for alt jeg vet, kan du jo være heldig å ha 3.42 akslingen. Forøvrig ligger vakumet i min 455 på 18hq noe som er såsi det samme som orginalt, sier vell kanske noe om hva kombinasjone rullekam og at den er mekansik gjør... eller kanskje det bare bekrefter det carcraft og diverse blader har påstått, at man ikke kan drepe dreimomentet i en Pontiac 455 :wonder

 

Hvordan finner jeg ut vilken utveksling det er på bakakslingen? det er festet en metalllappe på bak på lukket, og det er sperre på den, den har ikke no problem med å rive seg løs på asfalt med begge hjulene..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Løft opp bakenden på bilen og roter ene bakhjulet, pass på at det andre også roterer samme retning (sett bilen i fri/nøytral) roter bakhjulet en runde, antall runder på mellomakslingen gir utveksling. Er du i tvil, roterer du flere runder og deler antallet runder på mellomakslingen med antallet runder på bakhjulet.

 

 

Eller du åpner dekslet på bakakslingen og teller tenner.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange tenner har ei 3,73 utveksling osv da?

 

Bak det dekselet er det to tannhjul. Ett stort som står på langs med bilens kjøreretning og ett lite som står på tvers.

Med 3,37 i utveksling vil det store tannhjulet har 3,73 ganger så mange tenner som det lille.

Tell tennene på begge, divider antall tenner på det store med antall tenner på det lille og du har utvekslingen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak det dekselet er det to tannhjul. Ett stort som står på langs med bilens kjøreretning og ett lite som står på tvers.

Med 3,37 i utveksling vil det store tannhjulet har 3,73 ganger så mange tenner som det lille.

Tell tennene på begge, divider antall tenner på det store med antall tenner på det lille og du har utvekslingen.

 

thanks! kjekt og vite;) må ut og telle snarest mulig jeg da!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han der er rein svindler, det vet de fleste som har holdt på med Pontiac noen år.

 

Størst på Pontiac er Jim butler, han har også bygd verdens raskeste Pontiac med Pontiac motor. Meget fornuftige priser som absolut kan konkurere med small block chevy.

 

http://www.jbp-pontiac.com/

 

 

Bygde også motoren til Lance Armstrong sin 1970 GTO cab, er info og video på siden også.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der er rein svindler, det vet de fleste som har holdt på med Pontiac noen år.

 

Størst på Pontiac er Jim butler, han har også bygd verdens raskeste Pontiac med Pontiac motor. Meget fornuftige priser som absolut kan konkurere med small block chevy.

 

http://www.jbp-pontiac.com/

 

 

Bygde også motoren til Lance Armstrong sin 1970 GTO cab, er info og video på siden også.

 

Takk, det er godt å vite, jeg tok bare en kjapp google, var egentlig Jim Butler jeg lette etter, men husket bare Jim, så fant jeg den linken der, så det er fint å vite at en bør holde seg borte fra Pontiac Power

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en del dårlig om de blokkene, men send en pm til blackbird her på forumet, han har peiling på olds motorer. Vill tro det er vanskelig å få noe særlig effekt ut av den, pga mangel på høycomp topper som passer. 403en er den olds motoren med størst sylinder bor av alle, så tviler på at andre sb olds topper passer på. Men spør blackbird, han har peiling :)

 

 

Foresten, hvis du mener en olds 403 går bra, har du aldri sotte på med 400cid+ høycomp motor, 403 går langt fra bra, med mindre den er trimmet opp med 150hk til. 185hk, er til og med mindre en effekten i malibuen min, å den går slettes ikke bra...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår