Gå til innhold

vil ha mer hk. tips"

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

454 cbb har hvært inne på tanken, men er den ikke dyr i innkjøp ,,brukt selvsakt.

Men pontiac motoren passer bedre til bilen, innfesting til girkasse, ledningsnett, motorfestene, +++

Er det nødvendig å ballansere?

Kjøper ikke mere deler enn som er nødvendig førr å få en brukbar motor.

Der som er fåreslått av deler hører fornuftig ut.

 

Dyr?

For 20-25 000 får du en helt grei en tiper jeg..

 

Klart det kan være greit å bruke pontiac motor, men lettere å billigere å holde på med Chevy motorer og girkasser....tipper de har nesten samme festene, vis ikke så er jo camaron og Pontiacen samme subframs, så det skulle være enkelt å få tak i noen motor fester...

 

Men hvordan er tilstanden på 455 motoren?

Bare å bytte lager og småfiks+kam,innsug forgasser og kanskje tenning?

Eller må du borre,slipe veiv, kamlager,stempler, å full overhaling av org. toppene?

Fortell...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

500 hk på en 2-bolta blokk anbefales kun til drag race av bl.a. David Vizard.

Han sier også at samme blokka fint tåler 350-400 ærlige hk med nettopp ARP pinnebolter.

Joda. Det finnes MASSE hk guruer. Noen sier ditt andre sier datt. Men akkurat David Vizard virker veldig seriøs. Ikke noe "Mr Allviter" fakter.

 

Han er også mannen som sier "I don't have an opinion. I just have a Dyno" sombrero Det sier vel egentlig alt.

 

Hvis jeg hadde hatt råd til å ta ut mer hk fra min originale small block ville jeg gjort følgende:

Kjøpt nye topper fra Summit racing, Vortec topper preparert for høyere løft:

324,5$ pr stk. (Varenr SUM-151124)

Ny kam med innsugs løft opp mot 0,520 tommer ca 200$

Edelbrock Thunder 650 cfm forgasser, ca 380$

 

Da har du en pålitelig, sprek motor som drar ifra mange andre med "over 350hk".

 

Du....

Anbefaler du andre å kjøpe nye jern topper med 170 cc for å få 350 hk?

Dette er vel rett og slett utbyttetopper for slippe å overhale de gamle toppene?

i Vesterås har vi gått å sparka i dusinvis med CSB topper fra 5-18000 kroner..

Finnes masse brukt som er mye bedre enn de vortec toppene...

men billige var de....

 

Kammen du sikter til, er det en hydraulkam?

Innsug, hva sier "350 hk oppskriften" der?

Edelbrock forgasser? bare for at det er billgt?

Må bare spørre for å vite hva som er fakta i oppskriften....:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er orginal ,, det er ikke slitekanter i den, ellers er den ikke gjort noe med.

Har tengt på¨å sende inn å få den borret, kvassere kam, høykompstempel,, toppene skal ikke slippe unne de heller..skifte alt av lager + slitedeler. veiven er ok.

 

:thumb

Da har du jo en plan...

Så da er det bare å hente inn priser på hva ting koster, som deler og arbeid du må sette bort.

 

Så kan du da finne x knotten på kalkulatoren å trykk tja....25% i tilleg på totalsummen,

så kanskje du er i nærheten av hva det kan komme til å koste...

 

Det at jeg maser på folket om disse pengene er at jeg er møkk lei alle som skal BARE og ender opp med å betale alt for mye kroner for noe de kunne ha fått mye billigere...

 

Har akkurat hatt en nær kompis som har bygget en slik BILLIG 450 erlige hk CSB...

Men har kosta 90-100.000, dette fordi han bare skulle ha sånn og sånn, jeg sa til han at vi kunne finne en bra motor for 20-30.000, men det hadde han ikke tid til...

Men med fasitt i hånd, så kunne han ha kjøpt en ny 572 hos Bergheim!

Det får han også høre :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du....

Anbefaler du andre å kjøpe nye jern topper med 170 cc for å få 350 hk?

Dette er vel rett og slett utbyttetopper for slippe å overhale de gamle toppene?

i Vesterås har vi gått å sparka i dusinvis med CSB topper fra 5-18000 kroner..

Finnes masse brukt som er mye bedre enn de vortec toppene...

men billige var de....

 

Kammen du sikter til, er det en hydraulkam?

Innsug, hva sier "350 hk oppskriften" der?

Edelbrock forgasser? bare for at det er billgt?

Må bare spørre for å vite hva som er fakta i oppskriften....:thumb

 

Hvis du ser på flow specs'ene så vil du se at Vortec topper er noe HELT annet enn "vanlige" CSB topper.

Skal ikke påstå at det ikke finnes noe bedre. Det vil det alltid gjøre. Men jeg vil påstå at du skal ganske mye opp i pris for å få bedre jern-topper enn disse. Nå er det ikke bare Summit som selger Vortec topper preparert for høyere løft. Mange gjør det og de er sikkert ca like bra alle sammen, for modifikasjonene er velkjente og stort sett de samme over alt.

Det er en ulempe med Vortec toppene: De har annet boltmønster mot innsuget. Dermed krever de et innsug spesielt laget for CSB med nettopp Vortec topper. Mange lager det, men det er jo litt kjipt å måtte bytte et nesten nytt alu innsug fordi man bytter topper.

Les mer om Vortec topper her: http://www.chevyhiperformance.com/howto/97458/

 

Alu topper blir jo noe annet, og det har kanskje endel for seg på en nesetung bil. Selv bygger jeg 34 Ford hotrod og de blir som oftest litt tyngere BAK enn foran. Derfor har jeg ikke vurdert og sjekket noe omkring alu topper.

 

Poenget med ny kam er vel å få tak i en som matcher resten av motoren og i mitt forslag, en som matcher de toppene?

 

De fleste RPM-alu innsug fra de velkjente produsentene vil duge for et slikt oppsett, men personlig ville jeg gått for et av typen Airgap/tilsvarende.

 

Edelbrock Thunder 650cfm, Holley street Avenger 670 cfm og Barry Grant's Street Demon 620 cfm koster omtrent det samme, så jeg vet ikke helt hva du mener med billig. Poenget mitt var bare "en passende forgasser på 6-700cfm" Noen liker Edelbrock, andre liker Holley osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på flow specs'ene så vil du se at Vortec topper er noe HELT annet enn "vanlige" CSB topper.

Skal ikke påstå at det ikke finnes noe bedre. Det vil det alltid gjøre. Men jeg vil påstå at du skal ganske mye opp i pris for å få bedre jern-topper enn disse. Nå er det ikke bare Summit som selger Vortec topper preparert for høyere løft. Mange gjør det og de er sikkert ca like bra alle sammen, for modifikasjonene er velkjente og stort sett de samme over alt.

Det er en ulempe med Vortec toppene: De har annet boltmønster mot innsuget. Dermed krever de et innsug spesielt laget for CSB med nettopp Vortec topper. Mange lager det, men det er jo litt kjipt å måtte bytte et nesten nytt alu innsug fordi man bytter topper.

Les mer om Vortec topper her: http://www.chevyhiperformance.com/howto/97458/

 

Alu topper blir jo noe annet, og det har kanskje endel for seg på en nesetung bil. Selv bygger jeg 34 Ford hotrod og de blir som oftest litt tyngere BAK enn foran. Derfor har jeg ikke vurdert og sjekket noe omkring alu topper.

 

Poenget med ny kam er vel å få tak i en som matcher resten av motoren og i mitt forslag, en som matcher de toppene?

 

De fleste RPM-alu innsug fra de velkjente produsentene vil duge for et slikt oppsett, men personlig ville jeg gått for et av typen Airgap/tilsvarende.

 

Edelbrock Thunder 650cfm, Holley street Avenger 670 cfm og Barry Grant's Street Demon 620 cfm koster omtrent det samme, så jeg vet ikke helt hva du mener med billig. Poenget mitt var bare "en passende forgasser på 6-700cfm" Noen liker Edelbrock, andre liker Holley osv.

 

 

Hvilken kam er å anbefale, har en kompis som hadde en transam, han byttet kam, motoren matte gå på 1300 omdreininger får å få den til å gå på tomgang.

Da er det får mye. vil ha en kam som motoren går fint på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et helt kam sett, forex et av de milde variantene av Comp`s extreme energy serien, eller magnum serien, de mildeste der har et arbeids området fra 2500 til 6000 ca, vil du ha lite vedlikehold med greiene og slippe å justere ventilene, kjøp hydraulisk, hadde selv gått for en hudraulisk rullekam.

 

Står greit forklart på http://www.summitracing.com hvilket arbeids område de forskjellige kammene har, men de andre delene i motoren må jo sef. matche kammen.

 

Har du en sliken "døgn åpen" kam med masse durasjon så kan du få problem med tomgang og vakum mangel.

 

På noen bilen er det jon faktisk bare kult med litt "lumpy idle" ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er en ta 80 mod

Chevy har vel de rimeligste delene,, men pontiacmotor er den som ligger hjerte nermest,

Har du noen ideer om oppgraderimg?

 

Er ikke noe dyrere å trimme Pontiac enn sb chevy, skal du ha 400-500 gatevenlige hk er nok en Pontiac 400-455cid billigere. SB Chevy er først og fremst billig på småtrimming til opp mot 370hk, over det vill nok de fleste begynne å bytte til alu topper ++

 

En høycomp Pontiac 400 vill du kunn trenge å bytte kam og til headers for å få ekte 400hk, så sier seg selv at det er billigere enn sb chevy. Har man enn smog 400-455 er det bare å sette på Pontiac 350 topper fra 1975 og opp, de har store ventiler, å burde kunne kjøpes for 1500kr. Da kan du også kjøre på blyfri bensin. Jeg kjører selv med porta smog topper, de flower nok til rundt 600hk.

 

Alle Pontiac smog toppene med 2.11, 1.66 ventiler flower nok til rundt 420hk uten porting.

 

Har hatt noen 400cids selv, har hatt en orginal 69 400, en med en 268 comp cam og en med en "Dual Energy" 275 DEH. Jeg vill anbefale å bruke comp cams eller Lunati sine kammer i Pontiac, da det er de som har rykte på seg for å lage best kammer til Pontiac. 275DEH kammen er den beste jeg har prøvd i 400cid, har ekstra durasjon på eksosiden noe som hjelper veldig hele veien. Spant fint løs i 40km/t i andre gir med 2.53 utvekslingen jeg har på bakakselen...

De gammle orginal kammene er også helt ok, så lenge de er i god stand, striper 60-70meter i fullastet Bonneville (400cid) som da veier rundt 2,5tonn.

 

Dessuten får man ekte "Smokey and the Bandit" lyd i Transamen når man setter Pontiac motor i den. Kanskje ikke det mest tunktveiende argumentet, men veldig morsomt når unge og gamle "maser" om at jeg skal ruse opp motoren :D

 

 

Forøvrig har det for mange år siden vært vanskelig å finne trimmdeler til en del merker i Norge. Det kan virke som det har medført at en del personer tror det er vanskelig å dyrt å fåtaki trimmdeler til annet en sb chevy. I dag tror jeg det skal mye til for at en sb chevy krone for krone skal klare å matche en hvilkensomhelst 400cid+ motor på effekt over 400hk.

 

 

Oversikt over kamer fra comp camp finner du her http://www.compcams.com/technical/Catalogs/106-07/108-219.pdf

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, den som skjønte alt dette, kan en del om motorer, men er ærlig å innrøm at man stod ikke helt fremst når kruttet ble oppfunnet.

Flere snakker om 4 bolta blokk, 2 bolta blokk ,er ikke sikker på hva det menes med.

Pontiac kom med en 400 fra 67-68, som utvikla 340 hk, en slik motor har jeg håp om å bygge opp, har 2 pontiacmotorer en 400 og en 455, fra 70 tallet.

Hva må til for å få 340 hk ut av en motor fra 70-76?

 

Ble dobbelt post her da..

 

455, vill kune trenge en kam for å få 340hk, men ville byttet til høycomp topper da har du fort 380hk, å fort oppi 430hk med litt sint kam.

 

Har muligens noen lavcomp 400 topper i meget god stand jeg kan selge, vill bringe 455 opp i rundt 9,5:1 i comp, koster du på deg en sliping av dem er du oppe i 10:1. Den dual energy camen jeg nevte tidligere vill da gi deg rundt 400hk og rundt 700nm med dreimoment. Dreimomentet i Pontiac 455 er nesten udødelig, så kunne sikkert gå på en enda større kam, men du vill da måtte porte toppene litt.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva flow`er toppene dine T/A 455? For de skal faktisk flow`e 300cfm for å teoretisk ha nok flow til 600 svinghjuls hester.

 

Sorry offtopicen men er jo verd å vite for de som ikke visste det :-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva flow`er toppene dine T/A 455? For de skal faktisk flow`e 300cfm for å teoretisk ha nok flow til 600 svinghjuls hester.

 

Sorry offtopicen men er jo verd å vite for de som ikke visste det :-)

 

Hvor mye du får ut er avhengig av flere faktorer, blant annet kompresjonsforhold og kam.

 

Toppene på 455en min flower ca 280/180 ved 0,600 løft. Kan være en del mer og, men er usikker ettersom de ikke er målt. Måtte i alefall fyle sån radiotortetningsmiddel på radiatoren for å tette vannlekansjen på innsugsiden i toppene, så noe er de da porta :)

 

Orginal flow på smog pontiac topper er 215/149, de beste ettermarkedstoppene flower 448/332.

 

Som du sikkert ser av tallen så har smog toppene godt av litt ekstra durasjon på eksossiden.

 

 

 

Forøvrig tror jeg min motor kan være et godt eksempel på hvordan en god del hk kan bygges billig. Eneste som er gjort med den er balansering av orginal rådene og satt på arp bolter, mek rullekam, porta topper, og en 800 edelbrock gasser. Absolutt ikke noe fantasibeløp lakt i motoren, men kan helt fint brukes til daglig. Går billigere og bedre enn de fleste sber. 1,2 liter på mila er fint med de bensinprisene som er i dag.

 

Kjøp et helt kam sett, forex et av de milde variantene av Comp`s extreme energy serien, eller magnum serien, de mildeste der har et arbeids området fra 2500 til 6000 ca, vil du ha lite vedlikehold med greiene og slippe å justere ventilene, kjøp hydraulisk, hadde selv gått for en hudraulisk rullekam.

 

Står greit forklart på http://www.summitracing.com hvilket arbeids område de forskjellige kammene har, men de andre delene i motoren må jo sef. matche kammen.

 

Har du en sliken "døgn åpen" kam med masse durasjon så kan du få problem med tomgang og vakum mangel.

 

På noen bilen er det jon faktisk bare kult med litt "lumpy idle" ;-)

 

Jeg justerte min mekaniske rullekam en gang på 15000km, å det var når jeg satt inn motoren. Gjør det riktig første gangen så har du absolutt en problemfri motor. men er nok folk som ikke har peiling på justering av mekaniske kammer.

 

Med mindre du er grådig heldig å har en sprek bakakselutveksling, bille jeg ikke gått for mer enn en 268 kam om du skal bruke chevy 350. Nyter pent lite med topp hester hvis du har en kam som gjør at motoren ike virker før du har 50km/t. Ble selv nesten kjørt fra av en chipa BMW 328I på 1/8mile på rudskogen med orginal 400cid fra 1969. Men for alt jeg vet, kan du jo være heldig å ha 3.42 akslingen. Forøvrig ligger vakumet i min 455 på 18hq noe som er såsi det samme som orginalt, sier vell kanske noe om hva kombinasjone rullekam og at den er mekansik gjør... eller kanskje det bare bekrefter det carcraft og diverse blader har påstått, at man ikke kan drepe dreimomentet i en Pontiac 455 :wonder

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kam er å anbefale, har en kompis som hadde en transam, han byttet kam, motoren matte gå på 1300 omdreininger får å få den til å gå på tomgang.

Da er det får mye. vil ha en kam som motoren går fint på tomgang.

 

De modifiserte Vortec toppene er så mye brukt ifm trimming at en henvendelse til Summit tech help, vil gi det et bra svar.

 

Ellers så er det bra kit fra f.eks Holley med både alu topper, kam, innsug, pakninger og alt unntatt forgasser. Se på Summit varenr HLY-300-503-1 1480$ Dette er mye "bang for the buck".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår