Gå til innhold

...og folk lurer på hvorfor Hondaer yter så bra?

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skal ikke begi meg ut på nok en fwd vs rwd tråd for de er det nok av. Men skal ikke kimse av en bil med fwd. I usa er det for tiden svært populært å trimme fwd biler (fwd hotrodding), de går generelt bra. Kvartmiltider på rundt 12 sekunder er vanlig uten å bruke dragslicks. Hva tar bilen din kvartmilen på?

 

 

Hva angår VTEC så er det store misforståelse ute å går hva dette EGENTLIG er.

 

1. Honda var IKKE den første til å lage motorer med variable ventiltider. De var derimot de første til å lage motorer som benyttet denne teknologien EFFEKTIVT og DRIFTSSIKKERT.

 

2. Å ha en motor med 2 forskjellige kamprofiler som i første generasjon vtec er genialt. Det er fordi å kun ha 1 stk kamprofil ALLTID er et kompromiss. En kam kan lages slik at motoren gir masse moment og krefter på lave turtall. Ulempen er at denne kamprofilen fungerer dårlig på høye turtall. Så kan man lage en kamprofil som fungerer svært godt på høye turtall, men det gir dessverre lite hk og moment på lave turtall. Bare sjekk volvo og bmw gutta som har montert "kvasse kammer, motoren går såvidt på tomgang.

 

Dette løses ved å ha 2 kamprofiler tilgjengelig, eller variabelt (i-vtec). Når dreiemomentkurven synker, så tar den andre over. Enkelt og greit. Det gjør at motorene trekker godt helt til turtallsperren.

 

3. VTEC er IKKE laget for å spare bensin slik mange tror. VTEC har Honda hentet fra racerbanen for å hente ut mest mulig effekt. Det er igrunn en helt vanlig ottomotor, bare at man har mulighet til å bytte kamprofil. Så fortell meg hvorfor en motor med vanlige kammer skal være "bedre" eller ha større dreiemoment enn en VTEC motor ? Det hele faller på uvitenhet når folk påstår VTEC motorer har så lavt dreiemoment bla bla bla.. riktignok er det små motorvolum, men dreiemomentkurven til motorene er større og langt flatere enn tilsvarende "normale" motorer med samme sylindervolum.

 

Riktignok har Honda utviklet bensinsparemotorer med VTEC teknologi men disse må ikke forveksles med den sportslige utgaven av VTEC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOLKENS:

når jeg ser på denne diskusjonen, så er det flere ting som går igjen som plager meg littegranne..og de fleste tror jeg kan løses hvis dere ser saken fra min side :)

 

 

#1. Øyvind VS folk ang dreiemoment\hk

#2. Øyvind VS folk ang bruksverdi.

#3. Øyvind's noe akademiske uttalelser i forsøk på å opplyse folk

#4. Div.

 

mine synspunkt på saken er noe alà dette:

 

Øyvind's noe akademiske svar, entusiasme og fanatisme grunner nok i hans begeistring for Honda og deres skapelser. hans entusiasme er ikke direkte rettet mot noe annet, feks Scaniamotorer, noe som det sikkert er enkelte som har våte drømmer om om natta, - men Honda's teknikk og metoder for å få fram best mulig ytelse og brukervennlighet i et spesielt segment av bilindustrien.

i dette tilfellet folk som verdsetter N\A motorer, høy-turtallseffekt, driftssikkerhet og andre ting som Honda er kjent for.

Derimot forklarer han ikke teknikken bak Scania's utrolig gode dreiemoment mellom 1500 og 2500 omdreininger, eller hvor god plass det egentlig er i en chevrolet Blazer.

 

skjønner dere hva jeg vil fram til? Øyvind er en fanatiker ang honda's produkter i det segmentet han er mest interessert i...og veldig glad i å forklare ting rundt dette, spesielt hvis man kan ha en matnyttig diskusjon på et veldig høyt teoretisk nivå! og han er ikke alene :)

vår gode venn driter langt i bruksverdien og plassen i en toseters roadster, evt hvor stor familie man må ha for å kunne kjøpe en syvseter..han er ganske enkelt veldig begeistret for det han er interessert i !

dere som har vært engasjert i en diskusjon hvor dere vet mer enn den andre, vet at det er forferdelig moro å opplyse folk om ting de ikke vet..

 

men, mye av det som er problemet med mange av diskusjonene øyvind er innehaver av, er at mange har litt problemer med å forstå min gode venns synspunkter, og tar dette som provokasjoner..gjerne mot akkurat DERES bilmerke..

 

dette var bare mine korte synspunkter, og egentlig ingenting ontopic...

såeh, read it or don't, jeg skal gå å legge meg.. :D

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for backup'en, Roar. Dette skulle jo vise seg å være et svært vanskelig emne å diskutére. Alt jeg ville frem til er "alle monner drar", og så utvikler det seg til ORLY?/Mazda har VTEC/FWD suger/S2000 er upraktisk og annet off-topic-møl. Det virker jo som noen (Kebab Gud, jeg snakker om deg! :p) er kun ute etter å holde faen i alleogenhver Honda-orientért tråd, og det er ikke mulig å holde en (nogenlunde) seriøs diskusjon om et gitt emne lengre.

 

EDIT:

Angående bensinsparelse er dette en bi-effekt av VTEC-systemet (da jeg ikke er 100% sikker på den nøyaktige intensjonen til ingeniørene som laget dét). Har man kammer som åpner for god toppeffekt øker bensinforbruket som en direkte resultant av dette, i og med at motoren følgelig er mindre effektiv på lavere turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dreiemomentkurven til motorene er større og langt flatere enn tilsvarende "normale" motorer med samme sylindervolum.

 

 

2001 Honda Civic Type-R VTEC

 

1998 CCM

199.7 PS

196.0 Nm

 

 

2001 Nissan Primera

 

1998 CCM

150.0 bhp

200.0 Nm

 

 

;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for Helvete da.

 

Hehe.

Øyvind, du skal vite én ting.

Jeg digger Hondaer, har alltid gjort det, og nå skal jeg drømme litt om en gammel Civic EF Sedan og en ITR. God natt ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår