Gå til innhold

...og folk lurer på hvorfor Hondaer yter så bra?

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Håper mitt inspill ikke setter for mange hjerter i brann. Honda er uten tvil blant verdens beste motorprodusenter og er vel også den største. Har kjørt mange forskjelilige hondamotorer og noen av de(gjelder noen få) mangler moment ved lave turtall. Dette merkes godt om du feks fyller bilen eller hekter på en henger.

 

Et eks 1,8 136 hester rundt 2000 mod. Bra med motoreffekt men hvor er dreiemomentet? iallfall ikke der du trenger det, mye giring mas og jag.

Hestene betyr ikke alt i daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvor lav er motoren i den bilen da? Siden grenrøret går RETT bakover, og ikke ned og under bilen? :P

Alt fra Burns er custom. Jeg ser for meg at til dette bygget er det benyttet tørrsump og motorsenk av dimensjoner, men dette er gjetting siden jeg ikke vet noe sikkert.

 

 

 

 

Håper mitt inspill ikke setter for mange hjerter i brann. Honda er uten tvil blant verdens beste motorprodusenter og er vel også den største. Har kjørt mange forskjelilige hondamotorer og noen av de(gjelder noen få) mangler moment ved lave turtall. Dette merkes godt om du feks fyller bilen eller hekter på en henger.

 

Et eks 1,8 136 hester rundt 2000 mod. Bra med motoreffekt men hvor er dreiemomentet? iallfall ikke der du trenger det, mye giring mas og jag.

Hestene betyr ikke alt i daglig bruk.

Løsning: K24A (99 mm. slaglengde = torque monster). Hvor mye bunndrag kan man forvente av en liten 1.8-bensiner uten overlading og andre tricks? Er'n 136 hester er det heller ingen VTEC = mere bunndragmangel siden man bare har én kamprofil som skal benyttes over hele registeret. Smak og behag; vil man ha bunndrag kjører man Toyota 3UZ-FE; for min del spiller det ingen trille om kverna yter 1 Nm fra 0-5000 RPM, men det er jo forskjell på folk. Fordel: K. Hvorfor? i-VTEC med cam-phasing på innsugssiden i tillegg til "normal VTEC" med separate kamprofiler hjelper ytterligere på bunndraget, samtidig som man beholder max hyl opp mot 8500 RPM. I både pose og sekk - blir jo ikke bedre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 nm opptil 5000 o/min vil føre til stor clutchslitasje, hva med s 2000 VTEC når starter moroa her?. Skal vi kanskje si 6000 omdr.? Imponerende at du kan få denne motoren til å varve over 10000 men særlig brukervennlig? NOT

som "hondaen" er så glad i å si .. "honda har flat moment kurve" dvs.. det du har i bunn på en S200 har du i topp :P

 

spennende fakta .. den nye 2,2literen i S2000 (US, JDM) har mindre moment enn en siste gen 3s-ge.. som også er 2liter og 200+++hester ..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som "hondaen" er så glad i å si .. "honda har flat moment kurve" dvs.. det du har i bunn på en S200 har du i topp :P

 

spennende fakta .. den nye 2,2literen i S2000 (US, JDM) har mindre moment enn en siste gen 3s-ge.. som også er 2liter og 200+++hester ..

 

Må vel innrømme at jeg ikke er så opptatt av motorkoder eller hva det er du snakker om, men mener du at den nye 2,2 har mindre moment enn den gamle 2 litern? Har ikke disse motrene samme hesteantall? Uansett velger jeg å tro at 2,2 en er sterkere over et større turtallsområde, og derfor sikkert raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 nm opptil 5000 o/min vil føre til stor clutchslitasje, hva med s 2000 VTEC når starter moroa her?. Skal vi kanskje si 6000 omdr.? Imponerende at du kan få denne motoren til å varve over 10000 men særlig brukervennlig? NOT

 

Kommer an på bruken; S2000 er satt opp til å aktuére VTEC-systemets låsepinner ved 6000 RPM. Om man heller hadde aktivert VTEC'en ved ~5200 RPM hadde momentkurven vært jevnere og ikke hatt det lille "hoppet" man kjenner igjen ved 6000. Men siden når har overmotoriserte toseters roadstere vært i kategorien "fornuftig"? Brukervennlig er den jo også; er jo bare å hoppe inn i bilen og kjøre. Vedlikehold trenger den jo heller ikke i særlig grad; ventiljustéring og vanlig olje- og filterbytte, som hvilkensomhelst annen bil. Registerkjede og vannpumpe ved ~100.000 kilometer. Skikkelig lite brukervennlig, liksom. Man trekker heller ikke campingvogn etter denne bilen uansett, så det spiller svært liten rolle om den yter 160 eller 220 Nm ved ~2000 RPM. Videre, om man girer ved rødlinja, 9000 RPM havner turtallet i neste gir ved ~6800 RPM, ~7000 RPM, 7200 RPM osv. osv. Tettstega sekstrinns = ypperlig. Hele diskusjonen om S2000 og bunndrag er herved død; hadde Honda bygget bilen med bunndrag i øye hadde den allerede i AP1-utgave kommet med enten 1) F22C eller 2) Turbo eller kompressor. Hele konseptet med S2000 er så langt fra "praktisk familiebil"-kategorien som det er mulig å komme; samme diskusjonen som at Volvo 240 ikke er aerodynamisk; Volvo bygget ikke den med dét som mål. Makan. At jeg gidder å diskutére dette i det hele skjønner ikke jeg engang. Men det å spinne F20C'en opp til 10000 RPM er en svært dårlig idé. Ventilflyt oppstår rett etter rødlinja, så dette er vél verdt å unngå.

 

Tilbake til topicen!

Hondamotorer er ikke magiske. Det er fortsatt i bunn og grunn en konvensjonell firetakts Ottomotor, men Honda fokusérer på høy ytelse og lite sylindervolum. Skal man ha mere hester trenger man rett og slett en velfungérende pakke (som selvfølgelig er universal for andre motorer også);

-Riktig port- og ventiljobb.

-Godt pustende innsug og grenrør/eksos-kombinasjon.

-Kammer, kammer og atter kammer med tilhørende ventilsystem.

-Innmat (råder, stempler (ikke-kavitérende vann- og oljepumpe)) med høy nok kompresjon som tåler høyt nok turtall.

-Mapping av bensinmengde og tenningssystem; dynotest; ferdig. Done. Det er alt. Konseptet er enkelt nok i teorien, og funker meget bra ihht. dynotestene man svømmer i på Hondaforumene.

 

Trim = <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg ikke er så opptatt av motorkoder eller hva det er du snakker om, men mener du at den nye 2,2 har mindre moment enn den gamle 2 litern? Har ikke disse motrene samme hesteantall? Uansett velger jeg å tro at 2,2 en er sterkere over et større turtallsområde, og derfor sikkert raskere.

det var et eksempel på hvor lite moment det er i honda sine motorer..

2literen har enda mindra ja ..

3s-ge er en Toyota motor den nyeste utgaven satt i Toyota altezza

utgaven før den satt i Celica GT og MR2 og turbo utgaven (3s-gte) satt i Celica GT-4 og MR2 turbo.. og ble brukt i WRC .. (ikke helt Gateutgave selvsagt :P)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bruken; S2000 er satt opp til å aktuére VTEC-systemets låsepinner ved 6000 RPM. Om man heller hadde aktivert VTEC'en ved ~5200 RPM hadde momentkurven vært jevnere og ikke hatt det lille "hoppet" man kjenner igjen ved 6000. Men siden når har overmotoriserte toseters roadstere vært i kategorien "fornuftig"? Brukervennlig er den jo også; er jo bare å hoppe inn i bilen og kjøre. Vedlikehold trenger den jo heller ikke i særlig grad; ventiljustéring og vanlig olje- og filterbytte, som hvilkensomhelst annen bil. Registerkjede og vannpumpe ved ~100.000 kilometer. Skikkelig lite brukervennlig, liksom. Man trekker heller ikke campingvogn etter denne bilen uansett, så det spiller svært liten rolle om den yter 160 eller 220 Nm ved ~2000 RPM. Videre, om man girer ved rødlinja, 9000 RPM havner turtallet i neste gir ved ~6800 RPM, ~7000 RPM, 7200 RPM osv. osv. Tettstega sekstrinns = ypperlig. Hele diskusjonen om S2000 og bunndrag er herved død; hadde Honda bygget bilen med bunndrag i øye hadde den allerede i AP1-utgave kommet med enten 1) F22C eller 2) Turbo eller kompressor. Hele konseptet med S2000 er så langt fra "praktisk familiebil"-kategorien som det er mulig å komme; samme diskusjonen som at Volvo 240 ikke er aerodynamisk; Volvo bygget ikke den med dét som mål. Makan. At jeg gidder å diskutére dette i det hele skjønner ikke jeg engang. Men det å spinne F20C'en opp til 10000 RPM er en svært dårlig idé. Ventilflyt oppstår rett etter rødlinja, så dette er vél verdt å unngå.

 

Tilbake til topicen!

Hondamotorer er ikke magiske. Det er fortsatt i bunn og grunn en konvensjonell firetakts Ottomotor, men Honda fokusérer på høy ytelse og lite sylindervolum. Skal man ha mere hester trenger man rett og slett en velfungérende pakke (som selvfølgelig er universal for andre motorer også);

-Riktig port- og ventiljobb.

-Godt pustende innsug og grenrør/eksos-kombinasjon.

-Kammer, kammer og atter kammer med tilhørende ventilsystem

 

 

 

Fikk plutselig en dundrene hodepine lenge før jeg rakk hit. Setter på en film jeg.:afro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår