Gå til innhold

...og folk lurer på hvorfor Hondaer yter så bra?

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nei det jeg skulle fram til her. Det Honda folket kaller VTEC, kom Mazda med LEEENGE før Honda. *Tråkke litt på Honda entusiastene* :peace:

 

Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvor mange SPI-motorer finner vi idag, ifht. VTEC-motorer? *Knus*

Så, hvor mange wankelmotorer finner vi idag ifht. stempelmotorer? *Knus* II

Så, hvor driftsikre er wanklene ifht. stempelmotorene? *Knus* III

Så, hvor bensingjerrige er wanklene ifht. stempelmotorene? *Knus* IV

 

Nok om det; uansett "if's and but's"; den dag er VTEC og i-VTEC en meget kjekk løsning for å optimére motorens kamsystem etter turtall og last. Dette er noe av det nærmeste vi blir å komme "mest mulig optimalt" (...kanskje enda litt bedre med VTC på eksos-kammen også innen noen år?) før direkte elektro/hydraulisk/pneumatisk ventil-aktuering helt uten kammer blir tilgjengelig i fremtiden. Da først snakker vi om helt optimal ventiltiming over registeret. Imens har vi VTEC (som er en enorm forbedring ifht. bare én kamprofil) som hvermannsen kan kjøpe, trimme om man vil, og er helt fritt tilgjengelig for en beskjeden sum penger. Det kan godt tenkes at Honda ikke var først ute med tanken om variabel ventiltiming, men fy faen så godt det funker i praksis.

 

Nå sier jeg ikke at wankel er ubrukelig, men for folk flest er stempelmotorer enn så lenge den beste løsningen hva angår argumentene jeg har kommet med. Klart wankelen kan bygges opp til å flytte bra på bilen, men jeg går nesten så langt som å si at den er direkte ukurant (jfr. deletilgang og kompetanse) ifht. den jevne tuner-stempelmotor som SR20, B18C, 2JZ, 3S-GTE, RB26 og resten av stempel-brigaden.

 

Er det nok offtopic her snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC..

 

Go do your homework. :P

 

Ja Ryeng, er helt enig med deg (til en viss grad). Skulle bare lufte tankene her angående variabel ventiltiming. Var det jeg ville fram til, og du gjorde hjemmeleksa! :peace: Men ikke skriv tanken, dette var praksis ;) Good Work! Regna med du brukte så "lang" tid med tanke på å finne ut av hva dette var? :P

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go do your homework. :P

 

Bah!

http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel

 

Vankel-motoren ble laget av Felix Vankel..

Fikk idéen i 1924.

 

Og her kommer gullkornet:

 

In 1951, he began development of the engine at NSU, leading to the first running prototype in 1957. His Wankel engine design was licensed and further developed and improved in 1959 and 1960 by Curtiss Wright in New Jersey before Mazda used these improvements in Japan. The engine has been successfully used by Mazda in several generations of their RX-series of coupés.

 

Jeg regner med at du også skjønner, at det ikke var Mazda som oppfant Wankel/Rotary-prisippet. Du tror forresten vel også at RX-7 eller RX-8 var den første bilen med Wankel.. :D

 

Ikke meningen å spamme mer nå, Mr. Øyvind.

 

Hva VTEC angår, er Integra R uhyre enkel å trimme, og det er en av de mest bang-for-buck coupeene du kan få tak i, iallfall i England, dersom du finner en Japan-importert Type-R fra 1995. Her i Norge er det noe helt annet. De fleste av Hondas biler er dessverre forhjulsdrevne, ikke at det ikke er noen fordeler, men dagens mote er jo drifting og old-skool, derfor er Hondas biler bare møkka ;)

Integra Type-R er helt klart en av verdens beste forhjulsdrevne biler, om ikke den beste, skjønt jeg ville foretrukket en original Mini Cooper S.

 

Og vær så snill, slutt å skriv V-tech, VT-ECH, vTECH, v-TECH eller noe annet piss, det heter VTEC.

 

Hjertelig hilsen Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva VTEC angår, er Integra R uhyre enkel å trimme

 

Å jasså? Kan være enig i at motoren er skuddsikker, men uhyre enkel?

 

 

De fleste av Hondas biler er dessverre forhjulsdrevne, ikke at det ikke er noen fordeler, men dagens mote er jo drifting og old-skool, derfor er Hondas biler bare møkka ;)

 

Håper det der var ironi :) Endel av ungdommen i dag er magazineracers. Leser spec's på bilblader og Google-søk og avgjør hvilken bil som er best. De hører på andre si at FWD suger og da betyr RWD alt. Hjernvasking i mine øyne :) Ingen FWD fan men FWD blir slaktet med hard kritikk med en gang, litt urettferdig...

 

 

Integra Type-R er helt klart en av verdens beste forhjulsdrevne biler, om ikke den beste, skjønt jeg ville foretrukket en original Mini Cooper S.

 

Har du kjørt noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på en 3rd gen accord aerodeck med en 2.0 vtec (nei, er ikke nok inne på honda til å vite hvem bil den kom fra, ikke s2000. Har en fin liten videosnutt med en Civic hatch som knuser en s2000 og en accord på bane ;) ) I pandafarger :D Syns det grenrøret var vakkert jeg!

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jasså? Kan være enig i at motoren er skuddsikker, men uhyre enkel?

 

Overdrivelser er en dyd :)

 

 

Håper det der var ironi :) Endel av ungdommen i dag er magazineracers. Leser spec's på bilblader og Google-søk og avgjør hvilken bil som er best. De hører på andre si at FWD suger og da betyr RWD alt. Hjernvasking i mine øyne :) Ingen FWD fan men FWD blir slaktet med hard kritikk med en gang, litt urettferdig...

 

Det var ironi. Mange snakker dritt om Honda, kun fordi mange av bilene er FWD.

 

Har du kjørt noen av dem?

 

Nei, men Hondas Integra blir regnet som en av verdens beste forhjulsdrevne biler av mange (akkurat som NSXen regnes som en av verdens beste MR-biler), men personlig synes jeg kanskje Cooper S er hakket mer artig (den må da være ganske gøy, og en slik skulle jeg gjerne hatt).

 

:)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC..

tror du har missforstått diskusjonen litt

faktumet er at Mazda har lenge brukt Veriable ventil saker på sine "Onani" motorer

 

og nå et fakta som vil skremme mange ... tilogmed amerikanerene hadde det på 60-70 tallet ...

MOHAHA

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Romeo hadde også variable ventiltider på sine masseproduserte motorer på 80-tallet... uten å gjøre dette til en modellbetegnelse eller et salgsargument.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår