Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, LT5 åtteren fra ZR-1 finnes ikke i disse bilene. Og det er vel den eneste originale corvettemotoren med 32 ventiler?

 

Holdenbilene bruker dagens corvettemotorer med støtstenger

Det stemmer, LT5 forble en motor bare for ZR1. Holden bruker LS-serie motorene med støtstenger... Men der er vel mulig å få LT5 som kassemotor vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å skli litt på siden av temaet her. Men jeg må bare legge ut et (dårlig) bilde av min egen big block. Legg merke til mobiltelefonen.

 

Leomotor14.jpg

 

Hver sylinder har et slagvolum på 3,74 liter...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å skli litt på siden av temaet her. Men jeg må bare legge ut et (dårlig) bilde av min egen big block. Legg merke til mobiltelefonen.

 

Leomotor14.jpg

 

Hver sylinder har et slagvolum på 3,74 liter...

 

Reodor F

 

leomotor? eller lastebil 8'er?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok jeg feil?????

 

Kan da ikke være muli det????? happyhappy

 

 

Oldsmobile er vell de eneste som har small block med større borring enn big blocken... Med siamesiske sylindre har 403ciden et borr på 4.351 og slag på 3.385 mot 455cidens 4,126 bor og 4.250 slag.

 

Forøvrig ligger forskjellen i big block og small block i dekkhøyden. Toppakninger kan brukes om hverandre, men innsug kan ikke det pga dekkhøydeforskjellen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEMI er vel en motorfabrikk i likhet med andre... MEn motora til Hemi var det jo tatt ut litt "ekstra" av! Kan jo nevne hemi 426 i Plymouth Superbird med 425 hk. bare corvette stingray '66-67 (ikke helt sikker på årstallet) som kunne matche dette med 427 cui og 435 hk (raskeste serieproduserte muskelbilen på 60-tallet om jeg ikke tar helt feil. 0-100 på 4,7 sek.

Navnet Hemi i dag er vel som de andre gode gamle navnene (bla. pontiac), bare et navn igjen...

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hört om noe trimfirma som heter "Hemi" men mulig det finns.

 

Hemi er som oftest nevnt i forbindelse med værstingmotorene till Chrysler og har med forbrenningskammerets utförelse i topplokket å gjöre. De var s.k. "hemispherical" = hemisfæriske = halvkuleformet, dvs. som axxept nevner: tennpluggen i midten med 1 ventil på hver side og ser ut som en halvkule.

 

Det halvkuleformede forbrenningsrommet ga en bedre forbrenning og derav mer effekt (antagelig pga. flammefronten kunne spres bedre/raskere enn f.eks lungeformen/badekarene till Chevy).

 

Tror andre også kom med hemi topper etterhvert (Ford's 427 eller 429?) og det finns fortsatt i en del nyproduksjon som f.eks. nye Chrysler 300 Hemi. Om det er "ekte" hemi topper på den eller bare ett fancy navn er jeg ikke sikker på.

'96 Chevy Impala SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår