Jump to content
Bilforumet.no

marcos_eirik

Bruker
  • Content Count

    155
  • Joined

  • Last visited

About marcos_eirik

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 04/06/1987

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, bil og atter bil...

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Askim
  1. Er ferdig med det første året. Begynner på det andre nå i august. Ser nå at at jeg skulle erstattet 'er' med 'kan'... juridiske forbehold... osv...
  2. Jeg så på dette løpet under min toukers ferietur til Spania. Det var faktisk helt tilfeldig at jeg sjekket for moro skyld om det skjedde noe på Albacetebanen inne i lande i løpet av de to ukene jeg var der. Det viste seg at det var både den spanske GT serien, F3, Hyundai cup og MitJet serie der helgen etter at jeg kom ned. Så da måtte jeg selvfølgelig ta en tur, Albacete er kun en knapp halvannen times kjøring inn i landet fra der vi har leilighet på Costa Blanca. Mer informasjon om den spanske GT serien finner dere her. Bilene var veldig vanskelig å få tatt skikkelige bilder av, spesielt når jeg bare har en Sony Ericsson W810i som kamera, men jeg prøvde så godt jeg kunne, det enkleste var å ta bildet idet de kom in i piten for sjåførbyttet midt i løpet... Den spanske GT serien er delt opp i to klasser, GTA og GTB. I GTA klassen finner vi Ferrari F430 GTer, Porsche 911 GT3 RSRer (både 996 og 997) og Mosler MT900er. I GTB serien gjøres det med Porsche 911 GT3 Cup, Ferrari 360 Challenge, Marcos Mantis og noe som jeg ikke vet hva er, men likner på en Hispano Suiza HS21 GTS forfra... Først noen Ferrarier; En Ferrari F430 med strake rør, liggende på turtallssperra nedover langstrekka er det mest bråkete mine ører noen gang har vært utsatt for, det er nesten så det gjør vondt, spesielt når man sitter på betongtribunen... (På andre siden av paddocken) Og nå, Porsche GT3 RSRene, veldig konkurransedyktige og driftssikre også nesten like høyrøstede som Ferrariene, med 997-utgaven en litt mer forsiktig og dempet lyd med sin litt større 3,8-liters motor... Så Mosler MT900ene, de ble for det meste overdøvet av Ferrariene og Porschene. De gikk ut veldig sterkt i starten men klarte ikke å holde unna for Porschene og Ferrariene mot slutten. Og nå til GTB og Marcos Mantis, den ble kjørt av et nederlandsk team og gjorde det sterkt i sin klasse, men dessverre på grunn av problemer under kvalifisering hadde de mange plasser å klatre opp til de til slutt endte opp på en tredjeplass. Motoren er en 4,6-liters Mustang Cobra V8 som gir fra seg en V8-lyd man ikke så mye hører, som føler på kroppen nedover langstrekka... Det som overrasket meg med denne er hvor liten den faktisk er, den er bare 95 cm høy og 1,85 brei, så det er en ganske kompakt racer. Så var det denne saken som så ut som en Hispano Suiza HS21GTS men jeg er ikke sikker. Den hadde i alle fall en eller annen form for V8 eller V10 bak der... Så noen GT3 Cup biler, litt "mindre av alt" sammenliknet med RSRene... Og nå den spanske F3 serien, motorene kommer fra Fiat. En liten interessant sak var at det var en ung franskmann med etternavnet Prost som deltok der... Familieforbindelser med Alain...? Til slutt MitJet, rørramme plastikkarosseri og rekkefirere, vet ikke noe mer... Resten av bildene finner dere her. Alt i alt, så var dette en helt super racingweekend selv om jeg hadde litt hodepine den kvelden. Og for første gang ble jeg ikke solbrent på et motorsportarrangement...
  3. TVR Speed Twelve... TVR AJP8 Jaguar AJV8 Jaguar E-type TAG Turbo Engines Porsche 01 (TTE P01) BMW M12
  4. Det ser ut som om det gikk bra med de som kjørte bilen i alle fall, noe som uansett er det viktigste. Men alikevel, huff, synd å se en slik entusiastbil bli ødelagt. En ting er når det dreier seg om noe som det blir laget tusenvis av på et samlebånd, men når noe håndlaget blir ødelagt er det noe helt annet. Den tradisjonelle Morganen lages fortsatt med en ramme i laminert ask. Denne trerammen er faktisk på tross av det folk tror, ganske stiv, og siden den er insatt med moderne impregneringsmidler råtner den ikke heller. Aero 8 er noe helt annet. Ikke la dere lure av retrodesignet, den har en veldig stiv lettvekts aluminiumsramme lik den som finnes i Lotus Elise og i dagens Aston Martin modeller, hekkmonert girkasse (transaksel) og en V8er fra BMW. Den lages fortsatt i den samme fabrikken, ved siden av de tradisjonelle modellene.
  5. Link til lov om kjøp To års reklamasjonsrett gjelder bare i forbrukerkjøp, det vil si i kjøp der hvor kjøper opptrer i form av en privatperson og selger opptrer i næringsvirksomhet... Slik jeg forstår dette er selger en privatperson i dette tilfellet og det dreier seg om et vanlig kjøp. Hvorvidt du kan reklamere på automatkassa avhenger av om du har reklamert innen den relative reklamasjonsfristen, det vil si innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen. kjl § 32 første ledd. Den absolutte reklamasjonsfristen er på to år. ref; kjl § 32 annet ledd. Etter kjl § 30 kan kjøper etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Det mest aktuelle her vil nok være å kreve retting, siden det vil være mest rimelig både for selger og kjøper. Heving er ganske drastisk, samt at det stilles veldig sterke krev til mangelen (må medføre et vesentlig kontraktsbrudd) i seg selv for å kunne heve i et vanlig kjøp (ikke forbrukerkjøp) Dessuten hvor mye koster det å bytte gearkassa? Hvis det ikke er for dyrt er det vel kanskje like greit å akseptere de 10 000 og se blid ut? En liten bemerkelse jeg vil gjøre til slutt er å gi en liten utgreiing om kjl § 19 ("Ting solgt "som de er" eller "som forevist" osv...) Tilsvarende bestemmelse finnes også i Forbrukerkjøpsloven og Avnhendingslova. Dette er en rettsregel det syndes mye mot, og aksepteres mye rart av også fra kjøpers side. kjl § 19 er ikke en generalklausul for fraskrivelse av ansvar for feil og mangler. Det er spesielt det som står under punkt b) en bør merke seg. Kjøperen trenger ikke å vite om feilen, det holder at kjøperen måtte ha visst (Grov uaktsomhet) om feilen. Så hvis noen prøver seg med "solgt som den er", så husk på dette... Har dere noen juridiske spørsmål tilknyttet dette så er det bare å komme med dem... :)
  6. Denne hadde vel strengt talt fortjent sin egen tråd, men jeg velger å poste den her alikevel. Dette må være den peneste motorlyden jeg har hørt noen gang, til de som lurer så er det lyden av Ferraris F1 V12 som ble brukt fra 1989 til og med 1995. Videoen med lyden kan sees (eller aller hels høres) (NB! Skru opp lyden...!!!) Stillbildene som vises har dog ikke mye å gjøre med lyden bortsett fra det siste. Alain Prost i sin Ferrari 641 V12 på Monaco GP i 1990
  7. Joda, på tredjeåret skal det skrives en bacheloroppgave, og temaet er hva vi vil innen jussens verden så her er det naturligvis muligheter. Men det er vel ikke stort jeg kan gjøre for å forbedre dette, men jeg kan få en klarhet/sett i en større sammenheng hva som vedtas/gjøres om ikke annet. En reservasjon må jeg ta, siden det er dreier seg om forhørsrettsavgjørelser er det vel vanskelig å få innsyn i disse siden de ikke publiseres på Lovdata. Da må jeg nok eventuelt forhøre meg med den lokale domstolen.
  8. Jeg har vært tilhører i flere saker, men bare i tingretten. I alle tilfellene har det vært voldssaker. Disse har halt ut i tid med minst to timer mer enn det som var beregnet, siden retten ville ha fram hver minste lille detalj om hendelsesforløpet, samt at mange vitner skulle forklare seg. Advokatbistand er da noe man har rett på å få i straffesaker? Men det er vel bare i tingretten og oppover. Vet ikke om det er et unntak når det er snakk om forseelser kontra forbrytelser. Høyesterettsdommer er noe jeg henviser til siden disse er normgivende, prinsippielt viktige saker kommer til høyesterett.
  9. Har du i det hele tatt vært i en rettssak? Eller har du i det hele tatt lest en høyesterettsdom? Å tro at en dom er basert på politirapporter er fullstendig på jordet. En dom er basert på det som kommer fram i en rettssak under vitneforklaringer, som gjøres for å få fakta lagt frem. Til slutt er det prosedyrer der aktoratet legger fram sitt synspunkt, grunnlaget for dette og sine påstander om straff, samt at forsvarsadvokaten også legger fram sine påstander, grunnlaget for disse og hva han/hun mener om aktoratets påstand. Deretter trekker retten seg tilbake og behandler saken, så blir dommen avsagt etter kanskje et par ukers saksbehandlingstid. Det kan hende at det blir lest opp fra en politirapport dersom tjenestemannen som var på stedet ikke kunne møte i saken som vitne, men disse rapportene blir sjelden tillagt noe vekt. Det må i så fall være situasjoner der det ikke finnes noen andre kilder. Den saken fra VG hadde ikke noe med tallene fra SSB å gjøre. De synspunktene jeg referer til er slike som "Politiet bryr seg bare om trafikkforseelser" ol. Disse faller på sin egen urimelighet når klare fakta viser at det etterforskes ca 4,5 forbrytelser mot straffeloven for hver etterforsket forseelse mot vegtrafikkloven. At tallene er fra 2004 spiller ingen rolle, siden disse ikke endrer seg nevneverdig fra år til år. Enkeltsaker gidder jeg ikke å gå inn på, siden jeg ikke har kjennskap til detaljene. Men jeg er som regel skeptisk til hva som skrives, siden det ofte er "lettere modifiserte sannheter"... For å si det sånn, det er ikke så reint lite røverhistorier ute å går om politiet, uten at jeg stempler noen bestemt sak for å være dette. Du kan dra frem enkeltsaker til du blir blå for min del, men de endrer ikke på det faktum at trafikksaker står kun for i underkant av 15% av politiets etterforskede saker totalt på landsbasis. Dette er visstnok basert på tall fra 2004, men det spiller ingen rolle siden tallene endrer seg fint lite fra år til år. Det som utløste hele denne sullamitten her er at noen påstod i et innlegg at politiet bare bryr seg om å plage unge personer i trafikken, dette faller på sin egen urimelighet når man ser på hva politiet faktisk etterforsker.
  10. Ikke stor, men større enn det er for å bli uskyldig dømt for en forbrytlese. Skillet mellom forseelse og forbrytlese i strafferetten er veldig viktig, med tanke på rettssikkerhet. Grunnet at en dom for en straffesak er en mye strengere stigmatisering enn å få et forenklet forelegg for en trafikkforseelse. Forenklet forelegg skrives stort sett bare ut i trafikksaker og i ordensforstyrrelsessaker. Dette er fordi det er mindre alvorlige saker som det er best å få ut av verden på en så lite ressurskrevende måte som mulig. Feil, se helt nederst på siden jeg linket til sist som viste en positiv trend. Der står det blått på hvitt at den ble frigitt 13. april 2007. Grunnen til at det ikke finnes nyere tall er at det tar leng tid å bearbeide disse, derfor er det et etterslep. Nok en gang, statistikken viser at tallene endrer seg fint lite fra år til år, derfor er de like aktuelle. Poenget er at VG med stor sannsynlighet har modifisert det politimannen har sagt til noe mer dramatisk og sensasjonspreget for å skape en sak. Nok en gang, jeg refererer ikke til politirapporter når jeg bruker saker som grunnlag, i de tilfellene er det dommer jeg refererer til, helst fra høyesterett eller lagmannsretten. Nei, det ligger i sakens natur. Det er enklere å få helt klare bevis i en trafikksak enn det er i en straffesak, samt at det for ørtende gang stilles mindre krav til disse. Å kalle et forenklet forelegg for en dom er å strekke begrepet litt langt, men det er på grunn av disse at det er så høy oppklaringsprosent for trafikkforseelser.
  11. Grunnen til at dette ikke gjennspeiles i oppklaringsstatistikkene er at det stilles mye stregere krav til bevis for en domfellelse for en forbrytelse i en straffesak (spesielt sedlighetssaker) enn det gjør i en sak der det er snakk om en forseelse mot vegtrafikkloven og krever derfor langt mer ressurser. Derfor er det slik at slike saker prioriteres, slik tallene viser, men de kan ikke bare konsentrere seg om dette og la all annen kriminalitet gå. Det er en mye strengere stigmatisering å bli dømt for en voldtekt enn å bli dømt for en forseelse mot vegtrafikkloven. Men hvis man sammenlikner antallet anmeldte forhold for seksuelle forbrytelser mot antallet etterforskede: Av 3472 anmeldte saker ble 3156 etterforsket. Grunnen til at det ikke blir etterforsket i noen tilfeller er at det rett og slett ikke finnes noe bevis som kan føres og dermed blir det en dødfødt sak. Prinsippet er at for at det skal kunne tas ut en tiltale må det være hevet over enhver rimelig og forstandig tvil at tiltalte har gjort dette. I de sakene der det ikke finnes noe bevis er ikke dette vilkåret oppfylt. Derfor er det bare 18% som ender med domfellelse. Men, for forbrytelser mot straffeloven generelt ble det i 2004 etterforsket ca 6000 fler forbrytelser enn det ble anmeldt. Edit; Jo, vedtatt forenklet forelegg regnes som oppklart sak, sjekket med forelesningsnotatene mine. Det forklarer den høye oppklaringsstatistikken, samt hvorfor det er så mange "saker" under den gruppen. Tallene er fra 2004, ja. Men de er like aktuelle for det, siden de endrer seg fint lite fra år til år. Og trenden positiv, det vil si at det er stadig flere oppklaringer. (kilde) Grunnen til at jeg er skeptisk til tabloidaviser og VG spesielt er at selv når de gjengir ting har de for vane å modifisere ting slik at det blir mer dramatisk og sensasjonspreget for å få en sak ut av det.
  12. Jeg har da ikke tatt noe ut av sin sammenheng. At innvandrere fritt kan herje rundt, som påstått (som mitt svar var rettet mot) i det første inlegget vil jeg gjerne se en seriøs kilde som bekrefter... Har du i det hele tatt brydd deg med å lese etterforskningsstatistikkene? (Kilde: SSB) Tror du virkelig at det er slik at dersom noe tas opp her så er det bare det politiet bryr seg om? Jeg er alltid skeptisk til VG, spesielt siden nevnte sak ikke har vært omtalt noe videre andre steder. Jeg stoler mer på tall fra SSB, klare fakta, enn det enkeltpersoner her inne *syns* om forskjellige saker og ting og samt hva VG finner det for godt å skrive om, særlig når disse synspunktene ikke stemmer med tallene fra SSB. For å ta et eksempel fra VG om deres nøyaktighet/seriøsitet (eller mangel på sådan...) kan man jo ta bilnyhetene. Jeg tviler på at mange har på forumet tar ting om bil presentert av Hanne Hattrem særlig seriøst... Sofasynserpåstanden gikk på det som jeg svarte på først, ikke hele forumet generelt. Sofasynsing er ukvalifisert synsing, jeg legger i det minste fakta til grunn. Nok engang, det som det brukes mest ressurser på er de alvorligste sakene, slik det kommer fram av etterforskningsstatistikkene. Det etterforskes langt fler forbrytelser mot straffeloven enn forseelser mot vegtrafikkloven (~270 000 mot ~61 000) Dette er fakta, kom ikke å påstå noe annet. Jeg skal også nevne at jeg hadde det samme synspunktet på politiet og statsforvaltningen som alle andre her, før jeg for to år siden tok samfunnskunnskap (2ska) på VGS og faktisk for første gang fikk se objektive fakta og statistikker på området, og fant ut at det jeg tidligere har påstått ikke stemte.
  13. I stedet for å hoste opp masse fjollete smil, ta heller en kikk på hva jeg skrev helt til slutt i det du siterte, les så det som stod i artiklene. Hva sa jeg om reduksjon i bemanning...? Dessuten: Også sakset fra VG... Refererer til dette rundskrivet. Les nøye innledningen under del III, punkt 5. Mine poenger står fortsatt ved lag; Saker som nevnt ovenfor skal, som det er foreskrevet fra øverste hold proriteres. Så her er det godt mulig det er en misforståelse ute og går, ellers så kan det hende at det bare er VG også, skal jeg være helt ærlig stoler jeg ikke helt på dem (les; tabloidavis, sensasjonshungrig osv...)
  14. Der har du poenget... Vi må ikke sitte på ræva å diskutere, vi må handle. Det er da mange medlemmer har på forumet og hvis vi alle går sammen så får vil vel til noe...
  15. Da stiller ting seg annerledes, jeg forstår også dette, jeg er da tross alt bilentusiast jeg også, ellers hadde jeg ikke vært her. I denne forbindelse vil jeg igjen referere til Murphys lov. Men jeg har forstsatt heller troa på å ta det med fatning i stedet for å gå i vinkel. Turboed1: Det du peker på der er politiske spørsmål som kan kokes ned til to ord: 1)beslutningsvegring 2)Inkontinuitet At politikere (spesielt på kommunalt plan) ofte sliter med beslutningsvegring er ikke noe nytt. For å ta et konkret eksempel: Når det skal bygges vei skal man bestandig være så grundig med at alle er fornøyde og det tar over 30 bare å vedta hvor traséen skal gå, jeg har vært borti dette med den nye E-18 gjennom indre Østfold. Et traséforslag var det bestefaren min som lagde for 30 år siden og først i fjor stod veistykket utenom Askim sentrum ferdig. Så lenge har den veien vært under planlegging, det vil si at folk og politikere har kranglet om hvor denne veien skal gå i 30 år før de til slutt får somlet seg til en beslutning; Det er ikke så lett når alle vil ha ny vei, men ingen vil ha den i nærheten av der de bor. Sånn sett burde myndighetene ha tatt mindre hensyn og vært sterkere og bestemt seg for en trasé med en gang. Nå skal det også nevnes at lokalpolitikere ikke akkurat er politikere i "eliteserien", men mer "adeccoligaen" på en måte... ;) Dette med inkontinuitet er noe vi som velgere også har delskyld i. Selv om det også bør nevnes at partiene i Norge i dag er ganske like og det blir som å stemme på dem man er minst uenig i politikken til. Vi blir på en måte aldri fornøyde med de som styrer og vi får et regjeringsskifte ved hvert eneste valg, slik har det vært de siste 15 årene. Dermed så får man en inkontinuitet i politikken med bruddstykker av forskjellige partiers politikk her og der, med de følger at en regjering opphever beslutninger gjort av den avtroppende og resultatet er at man aldri helt får en konkret of fast politikk på området. Det du nevner der med entusiastbiler er noe jeg har irritert meg grønn over, jeg har alltid hatt sansen for litt mer sære sportsbiler som TVR, Marcos, Ultima osv... og liker ikke at hvis man skal ha noe litt spesielt blir alt så forfærdelig vanskelig... Men man må huske på at i England er det ganske annerledes med bil og spesielle sportsbiler i særdeleshet, de har mye mer tradisjoner for det der, på samme måte som det er tradisjoner for båtbygging i Norge. Noe av den elendige bilpolitikken kan skyldes at Norge aldri har hatt noen bilindustri som har kunnet forsvare sine interesser med sterke organisasjoner.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.