Gå til innhold

Quattro slår alle i skibakken

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

Saab har det beste 4wd systemet! De knuser alt (bortsett fra at Saab ikke har 4wd).

 

Jeg vil tippe at grunnen til at mange av bilene mister fart, er på grunn av elektronikken. De begynner å spinne, og istedenfor å spinne med alle fire hjul, så fjernes kraften fra spinnende hjul, og overføres til de andre som ikke spinner, men som begynner å spinne pga. den ekstra kraften. Dette resulterer i at istedenfor å spinne oppover med alle fire hjul for maksimal fremdrift, så begrenser elektronikken kraften. Dette fører til at bilene mister fart, og uten fart/moment stopper de tilslutt.

(Grunnen til at de kommer lettere opp ved å spinne i skibakker, er fordi friksjonen blir høyere når dekkene får gravd litt i snøen.)

 

Et godt eksempel på dette er Mondeo`n til noen venner av meg. Med Mercedes 300E spant de opp bakken til hytta, mens fwd Mondeo`n begynte å spinne midt i bakken. Elektronikken overførte da mer krefter til det andre hjulet, som også begynte å spinne. Slik ble all kraft fjernet i et forsøk på å overføre den et sted den ikke kunne være. Resultatet ble at Mondeo`n mistet fremdriften, og begynte å grave seg ned.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Føler denne tråden trenger en comic relief.. Så da sier jeg at opel har det beste 4x4 systemet:O

 

Hehe blah

 

Kanskje et av de mest avanserte på den tiden,

litt teit/dårlig konstruksjon på et par ting bare.

 

Audifanatic:

 

knappen som aktiverer sperra på bakakslen forsvant vel da torsendiffen kom,

eller i allefall når 80 ble avløst av A4 osv?

 

Audi's opplegg med torsendiff er greit til fremkomlighet kombinert med det aktive bremsesystemet som skal bremse de spinnende hjulene.

(den som husket hva dette het...)

Uten dette kan en risikere og bli stående og spinne på et hjul i værste fall.

 

Dessuten mener jeg og ha lest at Audi lurer på og gå over til haldex på flere biler.

 

Passat gikk jo over fra langsstilt motor og torsen til tverstilt og haldex.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender og Landcruiser...

 

Når det er sagt så har en kjørt Mitshu 3000 opp mye brattere og lengre bakker en dette..

Men det er klart Audi hentet jo inn expert hjelp til å lage 4wd systemet til sine "high performance" biler så det er jo ikke direkte dårlig.. .......

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe blah

 

Kanskje et av de mest avanserte på den tiden,

litt teit/dårlig konstruksjon på et par ting bare.

 

Audifanatic:

 

knappen som aktiverer sperra på bakakslen forsvant vel da torsendiffen kom,

eller i allefall når 80 ble avløst av A4 osv?

 

Audi's opplegg med torsendiff er greit til fremkomlighet kombinert med det aktive bremsesystemet som skal bremse de spinnende hjulene.

(den som husket hva dette het...)

Uten dette kan en risikere og bli stående og spinne på et hjul i værste fall.

 

Dessuten mener jeg og ha lest at Audi lurer på og gå over til haldex på flere biler.

 

Passat gikk jo over fra langsstilt motor og torsen til tverstilt og haldex.

 

Torsen hadde fortsatt muligheten for Sperre på bakaksel, dette kom i 87. Denne ble bleholdt frem til rundt 95. Før den tid hadde quattro manuelle sperrer på midt og bakaksel.

 

Passat har kun hatt torsen i en eneste bil, B5 (fra rundt 95-00). Alle de andre har hatt Syncro eller Hadlex.

 

Hvor har du lest dette? I Snøen? De eneste bilene som har 'juksequattro', er TT og S3\A3 pga størrelsen. Alle de andre har fortsatt 50\50 permanent firehjulsdrift, med unntak av det nye systemet som har 40\60.

 

Og dere som er teite nok til å komme med kommentarer som 'hvem kjører vel opp skibakker' har tydeligvis aldri kjørt på vinterføre før. Da kan dere heller la være å si noe. Det finnes faktisk folk som bor på steder der snøen legger seg om vintern, og quattro ville jeg aldri vært foruten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro er bevist det beste 4x4 systemet. Utrolig hvordan folk skal klage på at filmen er urealistisk bare fordi at det merke de er tilhenger av ikke kom til topps. Vis en hadde vært tilhenger av eks. bmw X5 da. Så var det bare X5en som kom til tops hadde de sakt sikkert at det var jo en selfølge at bmwen skulle komme opp... bmw er jo selfølgelig best....blablabla...sikkelig tåplig ass.... Lykke til videre... Quattro er tingen.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår