Gå til innhold

Quattro slår alle i skibakken

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

At bilen er fortung gjør den kanskje ikke til en racerbil, men man kan ligge mye sidelengs med en gammel quattro bil (ny også forsåvidt). Alle som sier at de understyrer så veldig burde seriøst prøve seg litt på bane/is/skogsveier etc.

 

Greit nok at de har motoren montert foran fremakslingene, men det er mange andre biler som har like ille vektfordeling som audi`er. Det er også noe av denne "simple" designen som gjør drivverket så holdbart. Det enkle er ofte det beste.. osv

Jeg har førstehånds erfaring med understyrende Audier - min gamle Coupé Quattro understyrte rett inn i en søppelcontainter som sto i ytterkanten av en slakk, slakk venstresving. Det var _selvfølgelig_ min feil siden jeg kjørte den bilen der og da, men det jeg sier er at har jeg istedenfor sitte' i en hvilkensomhelst annen FR-bil (318 iSbil f. eks.) hadde jeg berget meg unna containeren. Det er ikke mange andre biler enn Audi som prestérer å understyre å fantastisk. Vektfordelinga på den bilen var noe sånt som 63/37, om jeg ikke husker helt galt (målt på vekta til Biltilsynet). Jeg kan bare tenke meg hvor mye verre modellene med bare tohjulsdrift er...

 

Videre heter det "TorSen" og ikke "Thorsen". "TorSen" er satt sammen av ordene "Torque" og "Sensing" og er i høyeste grad en Amerikansk oppfinnelse, til tross for den Svensk-lydende feilskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har førstehånds erfaring med understyrende Audier - min gamle Coupé Quattro understyrte rett inn i en søppelcontainter som sto i ytterkanten av en slakk, slakk venstresving. Det var _selvfølgelig_ min feil siden jeg kjørte den bilen der og da, men det jeg sier er at har jeg istedenfor sitte' i en hvilkensomhelst annen FR-bil (318 iSbil f. eks.) hadde jeg berget meg unna containeren. Det er ikke mange andre biler enn Audi som prestérer å understyre å fantastisk. Vektfordelinga på den bilen var noe sånt som 63/37, om jeg ikke husker helt galt (målt på vekta til Biltilsynet). Jeg kan bare tenke meg hvor mye verre modellene med bare tohjulsdrift er...

 

Videre heter det "TorSen" og ikke "Thorsen". "TorSen" er satt sammen av ordene "Torque" og "Sensing" og er i høyeste grad en Amerikansk oppfinnelse, til tross for den Svensk-lydende feilskrivelsen.

 

Du må jo ikke klandre audi for at du klarte å kjøre i grøfta. Det er jo din egen skyld at du ikke klarte svingen

Hvis en bil understyrer som følge av glatt/stor fart så er det ikke lett å oppheve denne understyringen før det er for sent uansett. Tror ikke du hatt fått ut rompa på en fr bil før det hadde vært forsent heller, da kunne du jo likesågodt bare nappa i brekket på audi`en. Det er uansett omtrent BARE fr biler som klarer å oppnå 50/50 vekt fordeling så at vektfordelinga er så skeiv i forhold til alle andre biler, er bare tull. Uansett har man 4wd så må man legge opp bilen før svingen, de understyrer alltid litt før man får ut rompa på de. Mon tro hvorfor man feks bruker vektforskyvning i rally da, de burde ha de beste 4wd systemene som er å få.

 

Jeg snakka mye dritt om audi og understyring jeg også, men det var før jeg lærte meg hvordan quattroene oppførte seg.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke klandre audi for at du klarte å kjøre i grøfta. Det er jo din egen skyld at du ikke klarte svingen

Siden du åpenbart ikke leste posten min gir jeg deg i min storsinnhet en sjanse til før jeg skjeller deg ut. Vidére var jeg en snartur innom håndbrekket også, men når 300 kilo stål klint helt opp i støtfangeren vil ut av svingen er det svært lite man kan gjøre. Om du kommer her og forteller meg at en bedre balansert FR-bil med brøkdelen av motorvekta plassert en meter lengre bak understyrer like jævlig vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.

 

 

 

 

Jeg snakka mye dritt om audi og understyring jeg også, men det var før jeg lærte meg hvordan quattroene oppførte seg.

Du mener altså å prøve å kompansere for den enorme understyringen (som igjen er en direkte resultant av designfeilen i disse bilene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du åpenbart ikke leste posten min gir jeg deg i min storsinnhet en sjanse til før jeg skjeller deg ut. Vidére var jeg en snartur innom håndbrekket også, men når 300 kilo stål klint helt opp i støtfangeren vil ut av svingen er det svært lite man kan gjøre. Om du kommer her og forteller meg at en bedre balansert FR-bil med brøkdelen av motorvekta plassert en meter lengre bak understyrer like jævlig vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.

 

For det første en 2,2 10v sugemotor veier ikke 300kg selv med grenrør, innsug++. En bedre balansert bil ville fortsatt ha understyrt, kanskje ikke i samme hastighet men den ville understyrt. Kommer man i 80 mot en trang 90graders sving og vrenger på rattet så vil alle biler samma om de er fortunge eller baktunge understyre. Slik er det bare, ren fysikk. Marginene blir større med en bedre balansert bil, men tror fortsatt du ikke ville klart deg med en 318IS, er ikke bare å gi gass vet du så kommer rumpa.

 

 

 

Du mener altså å prøve å kompansere for den enorme understyringen (som igjen er en direkte resultant av designfeilen i disse bilene)?

 

Virker nesten som krasjet ditt har gitt deg en mental sperre som hindrer deg i å forstå hva jeg skriver. Du hadde tydeligvis ikke lært deg å håndtere bilen når du dro ut, ikke bare å gi gass når det understyrer. Om det er en designfeil eller ikke kan nå diskuteres, holdbart er det iallefall. Er uansett ikke noe problem å få en gammel cq til å ligge sidelengs. Har man for stor fart inn i kurve så har man det.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at hvis noen andre bilmerker har ett system som er bedere en Q, hvorfor finnes det ikke en hau med reklamefilmer rundt om med tester der disse bilene kjører fra Q i div situasjoner? Hvis BMW også kommer opp en hoppbakke med sitt 4X4 system, hvor er filmen som beviser det? Hvis toyota kommer lenger opp i en slalombakke en Q, hvor er filmen som beviser det?

quoter meg selv jeg i håp om at noen kan gi meg ett svar. Det hele tråden her startet med er fremkomligheten til Q og ikke understyring som er ett kjent begrep i Audi. Så tilbake til toppic. Kan ikke de som sier Q er så dårlig komme med bevis der andre systemer/biler slår Audi i gitte situasjoner?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt ute av stand til og ha en seriøs diskusjon?

 

1. Jeg har sett utallige intervjuer, har lest flere bøker, og alle konkluderer stort sett med det samme: Audi som ble brukt i rally gr.4/gr.b hadde ikke en heldig vekfordeling i det hele tatt.

Først kortet de ned akselavstanden, noe som ikke funket i det hele tatt.

Sjåførene klagde mente at den lange versonen var mer forutsigbar og lettere og håndtere.

Tilslutt måtte de kompansere med en masse spoilere.

Misforstå meg rett, Audi S1 er en herlig bil, men det er en grunn til at de fleste prøver og dytte motorn så langt bakover som mulig.

 

2. Ja, Audi TT og A3/S3 'Quattro' bruker haldex.

Det samme gjør volvo, en del Vw og Lamborgini (litt usikker på den siste)

De fleste VW med 'syncro' har VC basert 4wd system.

Haldex har noen likheter med dette, men er ikke det samme.

 

3. KRB sin røde Audi har meg bekjent samme layout som f.eks Bmw 3215iX og Escort/Sierra Cosworth.

Mao, ikke spesielt 'Quattro'

 

4. Har aldri sagt at Quttro suger, er bare uenig i at det er "BEST"

Tolk det som dere vil

 

5. Dere som mener quattro er BEST.

Kom med noen synspunkter på hvorfor det er best, og til hva.

(eller er det best til alt bare fordi det er fire ringer i grillen?)

 

 

6. Du som quoter meg i signaturen din...

Vel.

For og være helt ærlig så hadde jeg satt pris på om du tok det vekk.

Det er tatt litt ut av sammenheng, skulle heller sett at du quotet hele inlegget mitt i stedet.

Da hadde det kanskje vanket en pils på deg og.

 

 

 

+++

 

Hverken x5 eller pajero har vel permanent 4wd.

Så de tar jeg ikke med i beregningen.

Audi A4 har vi jo nevnt?

Skjønner ikke helt hvor du ville hen med den?

 

Orginale Subaru'r har jeg sett drifte (vel, kanskje ikke i hafsengen style, men dog) på rudskogen.

 

1. men vi ser jo tross for Audi sin dårlige vektfordeling. så ser det jammen meg ut som Audisentrum bila henger godt med de aller fleste andre bilene på gatebil. og dette er biler som brukes hele tiden. Snakker ikke om disse expensive "drift" 2 fast 2 furios bila, men biler som faktisk fungerer brukandes på bane og på vei. Angående det å dytte motoren såpass mye bakover som du sier er vel noe som gjøres på nesten alle proff bygde biler som skal brukes på bane. Er vel kanskje like greit da det ikke akkurat florerer med biler med 50/50 fordeling. Så der må du lengre ut på jordet med.

 

 

6. :cocain:

 

 

Og Øyvind Ryeng. Stakkars, er ikke lett å kjøre quattro eller? Kan ikke akkurat bare sette deg inn i en bil og tro du klarer å "mestre" den. Er som å si at Civic bare går rett fram i svinga det. Civic`n jeg kjørte gjorde i alle fall det. :crazysant

 

De aller fleste 4WD bilene understyrer og går rett fram. Gjør som DR.BASS sier gi mere gass og vips så ligger du breiere enn du noen gang har gjort. Makan.

 

Jeg har kjørt en lancer 4x4 og den var like dårlig som audien til DR.BASS når det gjaldt understyring, men makan den Audien kunne ligge bredt. Bare å tenke på å få ut ræva også svinge litt og ræva kommer. Hadde du prøvd flere turer med CQ`n og virkelig satt deg inn i kjøremåten på 4x4 bil så hadde du nok spillt på en annen fløyte.

 

 

Bare lurer: er det noen som er sinte eller? :mat

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskereprise, Auda Understeer video -> http://hans-mah.home.online.no/download.htm?understeer.zip

 

:D

 

Kjære viking. få en link som funker. Att det går rett fram først er ingen hemlighet. er værre med de som ikke får med seg at det faktisk er mulig å legge den ut. Sjekk ann filmene fra da Audisentrum kjører på rudskogen. legger ut bila som bare det. men kanskje du har rett viking. For all del. happyhappy He he. Hele saken går i fra noe så enkelt at folk hinter til juks og fanteri med filmen, også blir det hele om til diskusjon om Drifting og vektfordeling på Audi sine første quattro modeller. Makan. som om ikke De første Subaruene, lancerene osv gikk rett fram? Er vel kanskje like greit å fornekte sannheten? og jada Lancer osv har helt perfekt 50/50fordeling. Er vel ikke noe gæli med feil vektfordeling så lenge du fortsatt klarer å hanskes med bilen. gjør du ikke det så har du ett problem, og man skal klare å kjøre etter forholden. Går det rettfram og du kræsjer så vil jeg helst ikke møte den personen i trafikken. Vil ikke bli trafikkskade offer pga en imbasill som ikke klarer å håndtere noe så enkelt som en 4x4 bil. (dette er ikke ment som personlig angrep mot noen, men heller som en liten tanke vekker) Kan liksom ikke stå der på ulykkes stedet når du nettopp har frontet og skylde på at det var en Audi med quattro :kiss

 

Edit: Joda, dere tenner vel på det å tråkke på tæra til Audi folka. Er skikkelig gøy å lese her, da det er "pure japse, drifting, streetracing" folk her som kommer med flere og flere uttalelser om Audier. Er vel kanskje en slags måte å si at dere egentlig liker Audi, men at dere ikke har baller nok til å kjøre Audi med quattro, da dere ikke får ut stumpen på den. :pray

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At audi går rett fram først, det er sant, så kan den komme, men det kan være for seint.

Men trenger en del trening for å komme inn i sladding med dem.

Men som sagt, har kun erfaring fra en audi.

Men det jeg har opplevd, er at du når du først få ut ræva så kjørern drifta på framhjula så de slepper så kan du begynne å ha det morro. Skummelt egentlig, samt at den måtte slites til litt for å bli brukbar.

Lukter svidd når du spinner litt.

Spinner på ett hjul når du står litt fast, og der står du.

 

TorSen(TorqueSense) er riktig, men går en liten historie om at navnet faktisk kommer av torsen og er norsk eller svensk, at det var en norsk eller svensk flymekaniker i england, som irriterte seg så over at trucken spant på glatta når de skulle dra flyene ut/inn og konstruerte dermed TorSen-diffen.

Han hette vissnok Torsen.

 

 

Ett annet 4x4 system som heter FF er også kalt verdens beste(formula ferguson), 34/66 deling.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At audi går rett fram først, det er sant, så kan den komme, men det kan være for seint

 

hvis du ikke klarer å håndtere quattro systemet får du selv stå for. Er vel ikke Audi sin feil at du har mangler som tilsier at du ikke kan håndtere en bil med 4x4. Så den der må du lengre ut i skauen med. Er vel det samme som å si at en Granada har størst sjangs til å snurre når man drifter det, bare fordi jeg f.eks ikke klarer å kjøre en slik en. Eller? Ikke det at jeg noen gang har kjørt en granada. Så spar noen liv på veien, hold deg unna quattro.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG den gangen jeg ser en original X5, pajero, subaru impreza, Audi a4 osv drifte på rudskogen. da skal jeg personlig spandere en pils på deg classic. En stor kald pils.

 

er vel ikke noen pajero med i filmen...

 

Er en nissan patrol. FY på deg.

 

 

jeg skulle veldig gjerne sett en subaru outback i den testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" The only reason the Rally quattro won races, was that it was the only car with four wheel drive... And it was racing against Ford Escorts..."

 

" Audi loves to put their engines in front of the headlights"

 

Sagt av Jeremy Clarkson, fritt etter hukommelsen, bare for å hive litt bensin på bålet;)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happyhappy Dæven dere fant en film jo:) Men dere måtte jo sammenligne en evo fra 2004 med en Audi fra 1983 da. Men filmen beviser jo fortsatt ikke at Mitsu har ett bedere 4X4 system en Audi da. Bare att teknologien har utviklet seg MYE på 21 år.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår