Jump to content
Bilforumet.no
xr4ti

Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro

Rate this topic

Recommended Posts

Tenkte å lage en liten worklog på min Audi A6 som har stått i flere år uten å ha blitt brukt og tiden er inne for å få den på veien igjen.

Kjøpte bilen som er en 1999 Audi A6 2.8 Quattro med automat høsten 2012 og brukte den daglig inntil for ca 3 år siden da jeg gikk over til en mindre dieselbil grunnet bytte av jobb. Siden da har bilen stått lagret og har ikke blitt kjørt en eneste meter, gjemt men ikke glemt. Har tenkt på det flere ganger å få den på veien igjen men tiden strakk ikke til og jeg var bestemt på å selge den inntil jeg tok den frem her en dag i ferien og fikk vasket den og kjørt en liten tur med den, da var det gjort, bilen skal ikke selges men settes i stand og få den på EU-kontroll. De fleste som har kjørt langtur med disse C5ene vet nok hva jeg mener :)

Bilen er i grunn grei, har gjort noe med den opp igjennom årene men ikke så mye. På motor og gir så er det ikke mye utenom registerskifte og vanlig service. Har byttet begge kattene på den og alle drivleddene foran og tre sett med multiknirk-komponenter og radiatoren gikk lekk og ble byttet rett før jeg satte den vekk. Ellers har det vært lite feil med den. Bilen hadde gått ca 150k når jeg kjøpte den og nærmer seg 230k nå så det er en del som må gjøres og skiftes. Tenkte det er greit med en logg så derfor denne tråden.

Bilen gikk først som direktør/demo-bil hos Møller før far til han jeg kjøpte den av kjøpte den. Fulgt opp av Møller frem til jeg kjøpte den og jeg har sørvet den jamt frem til den ble satt vekk. Bilen har det meste av utstyr, F1-giring, cruisecontrol, 2-sone klima, Xenon-lys, sportskinn etc men den har de de minste bremsene 288/245mm og den har ikke navi og memoryseats. Siden bilen i mitt eie har gått som pendlerbil i fem år på E18 så har det blitt mye rustrelatert slitasje/skader på understell som må utbedres. Det mener jeg nå at jeg har en rimelig god oversikt over.

Det jeg vet må gjøres er:

- bytte fremre drivaksler

- bytte støtdempere foran

- bytte bakre bærearmer foran

- bytte bremsvæskebeholder (sprekk i beholder)

- bytte skiver, bremskjold og klosser foran

- polere opp lykteglass foran

- bytte mellompottene pga rusthull

- bytte bakre støtdempere

- bytte skiver, bremseskjold og klosser bak

- fikse diverse rustflekker rundt om

- fikse steinsprut eller bytte panseret

Videre så er det å vanlig service som olje og filter, ny bremsevæske, nytt bensinfilter, fylle opp AC. Dukker sikkert opp noe mer underveis som må/bør tas. Tar gjerne i mot tips og kommentarer, bare hyggelig det, både ros og ris. Legger ved noen bilder av bilen.

Kq08Bf.jpg


Aq21FR.jpg


Mosp8K.jpg


Jw9sMp.jpg


M8sUVh.jpg


RYgQcE.jpg

Som bildene viser så er bilen rimelig hel og fin og er for fin til å hugges.

Kommer til  oppdatere i ny og ne og planen er å få den på EU før jul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har da fått bilen opp på løftebukken og fått kikket nøye og har nå rimelig oversikt på hva som må gjøres. Litt overraskelser ble det, bilen er jo tross alt 21 år. Fant noe overflaterust i hjulhuset når jeg fikk av lokariskjermen/innerskjermen som må behandles. Før jeg satte den vekk så ble bilen vasker godt med høytrykk under men det ser ikke sånn ut. Veldig mye overflaterust på bæreruene og baærearmene bak samt alt av stag, eller enkelt forklart, alt av stål. Nå var ikke det så overraskende og heller ikke noe problem men det som overrasket meg var hvor dårlig foringene i barearmene er. Har bestilt nye foringer så de kommer om halvannen uke men var ikke med i tidsplanen da jeg vet hvor mye arbeid det er for har gjort det før. Bestilte også litt annet småtterier som stabstag etc. Neste nå blir å få tatt den overflaterusten i hjulhuset mens jeg venter på deler. Må ta dette i flere steg da jeg deler verksted med en annen men det er i grund greit så slipper jeg å ha så mye deler liggende. Har også en gammel Ford i deler som krever en del lagringsplass.

wztT3y.jpg

yIJUlT.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er jeg i gang med å skru av bærearmer bak. Trangt og bolter og muttere sitter som fy. Fikk av den nedre og fikk sandblåst den og foringer er på vei ut. Glemte å ta bilder så får fylle på med litt av det neste gang. Lakker de opp med epoxylakk.

Foringene så langt verre ut enn de er. Var faktisk faste og uten sprekker men ville nok delaminert eller sprukket etter hvert så greit å bytte de uansett.  Foringene til bærearmene ble som nevnt kjøpt hos Eurodel mens noen av de andre bak ble polyforinger fra StrongFlex https://strongflex.us/2-catalog/s-2/make-audi/model_level_1-a6/model_level_2-c5_97_04/model_level_3-c5_97_04_quattro_allroad Kommer tilbake til de senere. Forresten super sørvis hos de. Fikk delene på døra etter 3 dager (UPS express) og frakten var 18£. Disse foringene er produsert i Polen og den polske butikken skulle ha nesten 40 euro for frakten og en ukes leveringstid. Greit å vite. Spent på kvaliteten på disse så derfor blir dette litt prøve og feile og bytter derfor ikke alle foringene men kun noen for å se an kvaliteten over tid.

Ellers kom det en stor eske med deler fra Eurodel som nye skiver og klosser +++ BS.Bildeler bidro med sentereksosen og kom på 1600 inkl frakt. Har ikke funnet noen som har den så billig men den må parres med de originale bakre lyddemperene men det håper jeg går greit. Den originale demperpotta er helt opprustet. Drivaksler foran er også på bestillingslisten. Har brukt mye tid på å finne de beste prisene men fant ut at Eurodel i grunn er greit å bruke, det samme med BS.Bildeler (Skruvat) og Bildeler.no

Var i grunn det jeg tenkt å dele i dag 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt bilder. Fikk endelig ut bærearmene og fikk sandblåst de. De nye demperne fra Sachs ble mattet ned og lakket 2 strøk med klarlakk. Håper det beskytter litt mer så de ikke ruster så veldig. Bærearmene ble etter blåsing syrevasket og har i dag blitt primet. Første strøk i morgen. Blir 2 strøk med Chassi extreme epoxylakk fra Eastwood på alt av chassisdeler da jeg har god erfaring med den.

Skal sandblåse og fikse opp resten av delene også men selve hubben/navet rører jeg ikke. Nok er nok tenker jeg. Foringene på den er for øvrig bra så de bytter jeg ikke. Det bakre stager (ser det under kaliperen, vet ikke hva det kaller på norsk) sliter jeg med å få av da den indre foringen har hylse av aluminium og den har tæret så mye at den har sprekt og bolten har da rustet så mye at den vil jo selvfølgelig helst være der den er. Fikk spjælt den litt og spylt inn olje så håper noen dager med dette vil gjøre at den slipper. Bolten er eksentrisk så vil helst ikke ødelegge den.

aRyldY.jpg

Bærearmen nede hadde mye overflaterust men ble ren til slutt.  Fikk ikke denne inn i pressa så foringene ble endekuttet med vinkelkutter og varmet opp. Da var det bare å dunke de ut.
NqPCfp.jpg

Den øvre fikk jeg heller ikke inn i pressa. Dro foringene ut med gjengestag og store pipehylser. 
3of3CV.jpg


LIkNjD.jpg

Div foringer, bremsedeler og litt annet. De røde er til nedre/bakre bærearm foran, de gule er til de bakre stagene i bakstillinga. Kommer tilbake til disse foringene, er spent på kvaliteten og passformen.
ubJDOS.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten update. Fikk av bakre stag etter en del fikling. Et par dager med tynn olje hjalp litt og fikk movet bolten og fikk til slutt banket ut bolten.

Staget ser ikke ut men skal sandblåse det, lakke og sette inn nye foringer. Vanskelig å finne disse stagene nye. Billigste jeg fant er for to stk ca 2500 inkl frakt og mva. Foringene jeg kjøpte var vel ca 1000kr inkl alt for alle 4 foringene (til 2 stag).

Ser at stagene ikke var bra. Foringene var fullstendig utslitt og myke. Det rare er at jeg ikke har merket noe ved kjøring, ei heller på dekkslitasje. Disse stagene har en eksentrisk bolt som justerer spissingen på bakstillinga.

NQlItE.jpg


JYnNRi.jpg

Fant også ut at den ene fjæren bak har knekt i nedkant så nye fjærer må også bestilles.  Blir standard fjærer, ikke noe senk pga at jeg bruker den til hyttekjøring og slikt på vinteren og jeg vil ha den så original som mulig. Bærearmer er snart ferdig lakket og klar for innsetting av foringer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt igjen. Fikk fikset en skrue til demperhuset som knakk ved demontering og litt annet pirk på bakstillinga. Videre så hadde lakken på bærearmene herdet tilstrekkelig så foringene kunne monteres. Litt plundrete å få foringene riktig inn i barearmene siden de ikke får plass i pressa (motholdsbjelken er så stor at beina på barearmene ikke får plass) så måtte presse de inne med skrustikka og da må monteringen skje horisontalt. Ikke bare bare å holde bærearm, foring og 2xmothold samtidig som foringene skal i rett vinkel og skrus til men med litt lavmål språkbruk og fomling gikk det til slutt.

qCEc8N.jpg


uQAP9D.jpg


54JOFh.jpg


wSgqaJ.jpg

Fikk også presset inn hylsene til Strongflex-foringene og de passet bra, god motstand tydet på riktig diameter. Har lurt på å lakke metalldelene sorte og så har jeg noe svart polyuretanlakk så har lyst til å prøve å lakke foringene også men trolig vil det sprekke opp så det er kanskje bortkastet arbeid?

Staget ble bra til slutt, i hvert fall bedre enn det var :)

iPke9E.jpg


YJgTzw.jpg

Har fortsatt en del småtteri som må gjøres før montering, blant annet så må det ny fjær så den er i bestilling. Noen som forresten vet forskjell på vanlig fjær og såkalt forsterket fjær? Er snakk om originale fjærer bak til C5 >2001 Bremseskjoldet er egentlig veldig bra, kun overflaterust så tror jeg skal sandblåse det og lakke det i stedet for å kjøpe nytt. braketten til kaliper skal også fikses samt overhale kaliper. Målet er ikke å få dette så billig som mulig men jeg synes det er moro å fikse opp ting og sjekke ut nye produkter og utstyr, er jo en hobby dette. Så om noen leser dette så er det bare å følge med på neste update :

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk takk. Lakken jeg bruker på chassiedeler er som nevnt en lakk fra Eastwood. Har brukt denne mye og den er meget slitesterk og hard. Har også brukt den på motorsykkelmotorer med glimrende resultat. På råstål må det primers først https://gasolin.no/overflate/spesiallakk/eastwood-extreme-chassis-black-primer.html

Så to strøk med selve lakken. Extreme-utgaven kan overlakkes noe den gamle Chassieblack fra Eastwood ikke kunne, da måtte den herde ut i minst 8 uker ellers så løste det siste strøket opp det forrige så mange bruke kun et strøk. Men med den nye Extreme så kan man lakke strøk på strøk men 2 strøk er som oftest nok. https://gasolin.no/chassislakk-extreme.html

Finnes også andre gode produkter men jeg mener denne er noe av det beste som finnes når det gjelder varighet. Dagens reklame :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.