Gå til innhold

Quattro slår alle i skibakken

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

Hmm, da har jaggu Audi tråkket i baret med sin TT quattro, og S3.

:)

 

Quattro er jo bare Audis merkenavn på 4hjulstrekk, og har ingenting med hvilken awd-plattfrom som brukes.

Sier du at det er haldex på TT og S3?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De tre versonene jeg tenkte på var:

 

Langsstilt motor; Åpen midtdiff med mulighet for sperre

Langsstilt motor; Torsendiff

Tverstilt motor; Haldex

 

Hvilke er de to andre?

Nysjerrig...!

 

 

 

Thorsen med diffbrems på baksperre, og den siste versjonen av torsen med 40/60 fordeling.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... En ting først her... Haldex er ikke et qauttro system. Haldex systemet tilhører VW og fungerer veldig enkelt slik at når fordekka spinner slår bakdekka inn. Det heter da syncro eller nå på nyere biler 4-motion. også nevner du noen biler her...

 

* ex. gr.b. s1'n:

som har kompansert vektfordelingen med utrolig mykt demper/fjæroppsett bak

 

* gule/svarte ex. rc. audi'n: har neppe 'quattro' som har kommet på noen audi.

 

* krb's: har IKKE 'quattro' som har kommet på noen audi.

 

Audi S1. Tidligere Gruppe B Rally bil. Den har systemet quattro. driv på alle hjul. Den har et ekstremt hardt fjærsystem . og ja, den har god vektfordeling.

 

Quattro er ikke et system, dessuten har s1 diffbrems foran, den trekker mer bak og den har diffbrems bak.

 

Den gule/svarte s2 coupeen du mener kanskje? Den har orginalt S2 drivlinje. Med Thorsen diff forran.

Den har imsa drivverk igjen ikke oem audi deler som man kan kjøpe på disk.

 

KRB Trading sin UR quattro har byttet om til s2 drivlinje.

Såvidt med bekjent har krb bytta både girkasse og fordelingskasse på bilen sin

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

* Dårlig utgangspunkt for drifting på tørr asfalt.

(Tenker ikke på kvaliteten på delene, for den klager ingen på)

Igjen, her kommer også vektfordelingen inn litt inn.

Men uansett;

 

 

 

 

Hvilke Audi'r har vi sett drifte på f.eks rudskogen?

 

* ex. gr.b. s1'n:

som har kompansert vektfordelingen med utrolig mykt demper/fjæroppsett bak

 

* gule/svarte ex. rc. audi'n: har neppe 'quattro' som har kommet på noen audi.

 

* krb's: har IKKE 'quattro' som har kommet på noen audi.

 

En siste kommentar til dette inlegget;

 

Dette var ting denne typen 'quattro' IKKE er god på.

Jeg vet om masse denne typen 'quattro' er bra på,

har inget hatforhold til hverken audi eller quattro.

 

Har forresten begrenset personlig erfaring med denne typen 'quattro' selv.

 

SÅ fordi det ikke er Hafsengen WRC spec på original understellet på div Audier med quattro så suger de? Angående det å sladde med audi så er det fullt mulig. kan godt hende at du ikke klarer det, men du får heller drifte rundt på rommet ditt med lekebilene. makan.

 

Skulle gjerne sett de andre bilene i filmen prøve seg med litt drifting. Skulle jammen sett at Audien skulle klart det bedre en x5 på 2.5tonn eller pajeroen som ganske sikkert ville velta i den første svingen.

 

OG angående den gule og røde S2`ene til frode jørgensen så er den gule bygget på Audi sine løps spesifikasjoner for understell og bur, og har IMSA drivlinje, mens den andre har Orig S2 understell. Kan nevne dette

 

Original 6trinns s2 kasse med låst mellomdiff og original diff bak som er låst.

 

Er bra du veit hva du snakker om Classic :ssip:

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare ute etter noen tær jeg :)

 

Så nå ble det plutselig avgjort, fordi man "ikke" kan drifte med quattro? Har noen her prøvd? Frode Jørgensen har etter som jeg har forstått, måttet bytte stabstag bak og noen andre ting for å få en litt annen hjulvinkel bak. så det skal bli lettere å få rumpa til å slippe. Kan vel ikke akkurat kalle quattro dårlig bare fordi det sitter så godt på asfalten. Eller?

 

Men da er vi enige. Skyline er kongen av alle biler? Det er det beste. lenge leve fast and the furios!

 

Og plutselig så ble det slik at de "proffe" på bilforumet begynner med skikkelig dårlig offtopic argumenter som ikke fører fram. He he. Sitter her og ler, fordi enkelte ting her nå minner meg mere om "pappan min er sterkere enn din, fordi han kjører japsebil"

 

OG den gangen jeg ser en original X5, pajero, subaru impreza, Audi a4 osv drifte på rudskogen. da skal jeg personlig spandere en pils på deg classic. En stor kald pils.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG den gangen jeg ser en original X5, pajero, subaru impreza, Audi a4 osv drifte på rudskogen. da skal jeg personlig spandere en pils på deg classic. En stor kald pils.

 

Er du helt ute av stand til og ha en seriøs diskusjon?

 

1. Jeg har sett utallige intervjuer, har lest flere bøker, og alle konkluderer stort sett med det samme: Audi som ble brukt i rally gr.4/gr.b hadde ikke en heldig vekfordeling i det hele tatt.

Først kortet de ned akselavstanden, noe som ikke funket i det hele tatt.

Sjåførene klagde mente at den lange versonen var mer forutsigbar og lettere og håndtere.

Tilslutt måtte de kompansere med en masse spoilere.

Misforstå meg rett, Audi S1 er en herlig bil, men det er en grunn til at de fleste prøver og dytte motorn så langt bakover som mulig.

 

2. Ja, Audi TT og A3/S3 'Quattro' bruker haldex.

Det samme gjør volvo, en del Vw og Lamborgini (litt usikker på den siste)

De fleste VW med 'syncro' har VC basert 4wd system.

Haldex har noen likheter med dette, men er ikke det samme.

 

3. KRB sin røde Audi har meg bekjent samme layout som f.eks Bmw 3215iX og Escort/Sierra Cosworth.

Mao, ikke spesielt 'Quattro'

 

4. Har aldri sagt at Quttro suger, er bare uenig i at det er "BEST"

Tolk det som dere vil

 

5. Dere som mener quattro er BEST.

Kom med noen synspunkter på hvorfor det er best, og til hva.

(eller er det best til alt bare fordi det er fire ringer i grillen?)

 

 

6. Du som quoter meg i signaturen din...

Vel.

For og være helt ærlig så hadde jeg satt pris på om du tok det vekk.

Det er tatt litt ut av sammenheng, skulle heller sett at du quotet hele inlegget mitt i stedet.

Da hadde det kanskje vanket en pils på deg og.

 

 

 

+++

 

Hverken x5 eller pajero har vel permanent 4wd.

Så de tar jeg ikke med i beregningen.

Audi A4 har vi jo nevnt?

Skjønner ikke helt hvor du ville hen med den?

 

Orginale Subaru'r har jeg sett drifte (vel, kanskje ikke i hafsengen style, men dog) på rudskogen.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. KRB sin røde Audi har meg bekjent samme layout som f.eks Bmw 3215iX og Escort/Sierra Cosworth.

Mao, ikke spesielt 'Quattro'

Det stemmer, hvis du ser på KRB sin Urquattro så er motoren montert lengere bak enn i en vanlig Urquattro. Vanligvis sitter den montert langt foran i snuta, noe som ikke er ideelt med tanke på polært treghetspotensiale og dermed vektfordeling. Dette har bestandig vært Audis archilleshel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen er fortung gjør den kanskje ikke til en racerbil, men man kan ligge mye sidelengs med en gammel quattro bil (ny også forsåvidt). Alle som sier at de understyrer så veldig burde seriøst prøve seg litt på bane/is/skogsveier etc.

 

Greit nok at de har motoren montert foran fremakslingene, men det er mange andre biler som har like ille vektfordeling som audi`er. Det er også noe av denne "simple" designen som gjør drivverket så holdbart. Det enkle er ofte det beste.. osv

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår