Gå til innhold

Eletriske vinduer under vann

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Som topicen sier, når man er så uheldig og kjører bilen sin enten det er i sjøen eller i en elv og man må ut av den, så klarer man jo ikke knuse glasset pga trykket? så man skal sveive ned glasset.

 

Men hvordan fungerer dette når man har eletriske vinduer? for vi vet jo allet at strøm og vann ikke er bestevenner..

 

Er jo litt ugunstig om alt kortslutter og slutter å fungere og man ikke har sjanse til å få ned rutene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte faktisk på det her om dagen, all den tid dette ble dagsaktuelt etter den ulykka i Tromsø..

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det bare å vente til hele bilen er under vann,ta et godt magedrag føre dette skjer,for så å bare åpne døra...Når hele bilen er full av vann er det "lett" å åpne døra...

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det bare å vente til hele bilen er under vann,ta et godt magedrag føre dette skjer,for så å bare åpne døra...Når hele bilen er full av vann er det "lett" å åpne døra...

 

Da får du vente lenge:D

Sikkert frosset ihjel før bilen er så full av vann at døren er mulig å åpne damndamn

 

Nødhammer er vel det beste ja..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det bare å vente til hele bilen er under vann,ta et godt magedrag føre dette skjer,for så å bare åpne døra...Når hele bilen er full av vann er det "lett" å åpne døra...

 

Visst det er over noen meter dypt, så fungerer det ikke. Trykket bruker for lang tid til å stabilisere se, så da er du død.

 

Hoppe ut så fort som mulig er det beste...

 

(Top Gear tar opp dette også i sesong 3 ep 3) :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det tenkte jeg å på Ottesen. Så den episoden jeg å, og der klarte de ikke å åpne døra før bilen nådde bunnen såvidt jeg husker.

 

Men nødhammer bør vel fungere =)

 

Hadde det ikke vært for at Hamstern hadde hatt dykker i baksetet, med flaske til han, sa han jo at han hadde vært død. og dette var på 5 meters dyp!

 

At el-vinduer og vann ikke er bestevenner er jo et potensielt problem, er vel derfor en del biler leveres med el-vinduer foran og manuelle vinduer bak. At man skal være såpass kald at man klarer å klatre baki for å åpne vinduet, tror jeg ikke er så lett men....

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de slutter å virke så fort... Hvis man ser på nyhetssendinger og lignende fra flomtilfeller og lignende, kan man ofte se biler med vann opp til taket, og nødblinken på. Virker nødblinken, så virker vinduene også.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er færskvann så burte det gå ganske greit

Om du insinuerer at batteriet ikke kortslutter i ferskvann så tar du grundig feil.

Ferskvann er ikke helt uten frie elektroner det heller, så strømmen vil absolutt kunne forflytte seg fra pol til pol.

 

Det er ikke lenge siden en gjeng på HW.no helte batterivann (kjent for å være destilert og helt uten frie elektroner) i en vanntett PC for å kjøle den. Det tok ikke lang tid før smuss og skitt fra pc'en fikk vannet til å begynne å lede strøm, og kortsluttet noen kretser.

 

Tenk på dette neste gang du skal sette deg i badekaret med TV'en for å vise vennene dine at ferskvann ikke leder strøm. (Dog vil strømmen muligens gå lettere via vannet til sluket enn igjennom kroppen din. Jeg melder meg ikke frivillig til finne ut).

 

Mer on topic, så tror jeg nødhammer er tingen, om man da er åndsklar nok til å få av sikkerhetsbeltet til deg og dama/sønnen/svigermor/Trofast eller Dagros.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår