Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

Jeg vet dessverre ikke for mye om cosworth-motorene som sitter i Ford da, om de er bygd fra scratch hos Cosworth, eller om de er ombygde ford-motorer. Motoren som sitter i lotus omega er iallfall en ombygd 3-liter som satt originalt i 3000-modellen, og hele bilen er i utgangspunktet en sterkt modifisert omega 3000. Girkassa er riktignok fra Corvette ZR-1. Men så var jo også lotus omega en mer ekstrem bil originalt, og den var også verdens raskeste serieproduserte 4-dørs bil da den kom, så det blir litt feil å dra den inn i denne diskusjonen. Uten at jeg veit det sikkert, vil jeg anta at lotus omega er mer lotus enn hva ford cosworth er cosworth, hvis dere forstår.

 

Perry skriver mye som er viktig, bla annet siste setning: "Calibra folket har aldri kjøpt calibra for å sladde rundt på bane o.l", og det er mye derfor du sjelden ser disse bilene på bane. Det vil på ingen måte si at folk som kjøper calibra ikke er bilinteresserte. Det finnes forskjellige former for bil-interesse. Selv kjører jeg aldri på bane, men jeg er sånn passe bilgal allikevel. Og jeg syns også at sierra vingebil er utrolig kult, og jeg syns vingen, som på de fleste andre biler ville vært til de grader overkill, passer bilen som hånd i handske. Så Ford-folket skal ha kreditt for den biten. Kunne selv tenkt meg en sånn bil en gang, men foreløpig syns jeg det koster mer enn det vil smake.Da kjøper jeg heller en sein 60-talls corvette, selv om jeg ikke har penger til noen av delene....

 

Jeg syns også de som tviler på calibra bør slenge seg på Mjøstreffet. Kanskje man får et litt annet syn på saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

M O T O R

UTGAVE: C20NE X20XEV C20XE C25XE X25XE C20LET SUM=

Base: 114630 17000 59996 8661 1548 13292 215127

Classic: 529 456 - 347 - 143 1475

Cliff : 83 425 - 19 92 11 630

Color Edition : 12308 1185 1046 265 7 365 15176

DTM Edition : 527 982 - 346 107 208 2170

Last Edition : - 733 - - 243 - 976

Special : - 184 - - 148 - 332

Young : 1207 956 - - 115 - 2278

Totalt: 129284 21921 61042 9638 2260 14019 238164

 

 

Totalt 238164 Calibraer laget. :) Derav 14019 Calibra Turbo.

(hvor mange calibraer som er spiker pr idag vites ikke :P)

i Februar 2002 var det registrert 1338 stk. Opel Calibra i norge.

MANGE flere nå... blir importert noen hvert år :P

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike diskusjoner vil jo ingen ende ta da, nytter jo ikke å overbevise en som er cosworth frelst om at Calibra er bedre, eller omvendt. Folk må bare respektere andres mening, og er ingen vits i å rake ned på andres biler. Cosworthene er underholdene å se på med bakhjulstrekk, kunne godt hatt en slik bil selv om økonomien var ubegrenset, men velger helt klart Calibra Turbo først, fordi jeg elsker utseende på Calibra, og syntes bilene er herlige å kjøre. Aldri prøvd cosworth, men har hatt en sierra en gang og det var ikke mye å skryte av. Liker heller ikke utseende på Escort. Veit at dette er et Cosworth-forum så vil ikke tråkke på noen tær, for all del...

Har selv kjørt endel på bane med min Calibra, både i original stand og lettere modifisert, og jeg ble mektig imponert over kjøreegenskaper, lettkjørthet og kjøreglede. Kan kjøre fort i svinger med Calibraen! :)

NT Motorklubb - Tørråssjøen Isbanekjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kunne vært interessant hadde vært å sett en person som ikke har noen formening om noen av disse bilen. Men som hadde GOD peiling på bil og kjøring hadde prøvekjørt begge disse bilene og funnet ut hvem som er "best"...

Diskusjonen kommer aldri til å ta slutt uansett,det kommer alltid til å være forskjellige meninger om denne saken.Og det er bra,verden ville vært et kjedelig sted med bare Calibraer eller bare Cosworth'er..

Audi Coupe 2.3 Quattro

x:Ford Sierra Cosworth 4*4 92mod

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant så sant!

Virkelig blitt liv her!

Ett annet spørsmål dreier seg om de grønne dysene til Cosworth som skal være SÅ store i manges øyne... Rart at de grønne dysene er mindre enn de orginale dysene til Calibra Turbo... Er det mange hester den "trimmen" med grønne dyser skal gi?

Litt mer bensin på bålet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sov: dysene til cosworth og calibra er helt ulike. ene bruker lav ohm og andre høy ohm. Calibra org dysene er god for rundt 300, men da gikk kompisen min sin kadett magert og hadde 1.9bar ladetrykk. Kjenner lite til dysene til Opel bortsett fra at både de og turboen er en KJEMPE brems dersom du skal ha store effekter. Vet ikke hvordan disse dysene funker dersom du øker bensintrykket mer. Grønne dyser til cosworth er egentlig porsche 944. Disse dysene gir rundt 330hk. Dette er ærlige hester og ikke skryte hester av de som har hatt bilen i benk og fått 350->370 hester som ikke går ann med vanlig bensin. Er litt lei av at folk "klarer" mer hester enn hva som faktisk er mulig å få ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sov: dysene til cosworth og calibra er helt ulike. ene bruker lav ohm og andre høy ohm. Calibra org dysene er god for rundt 300, men da gikk kompisen min sin kadett magert og hadde 1.9bar ladetrykk. Kjenner lite til dysene til Opel bortsett fra at både de og turboen er en KJEMPE brems dersom du skal ha store effekter. Vet ikke hvordan disse dysene funker dersom du øker bensintrykket mer. Grønne dyser til cosworth er egentlig porsche 944. Disse dysene gir rundt 330hk. Dette er ærlige hester og ikke skryte hester av de som har hatt bilen i benk og fått 350->370 hester som ikke går ann med vanlig bensin. Er litt lei av at folk "klarer" mer hester enn hva som faktisk er mulig å få ut.

 

Har kompisen din et fornavn? Tenkte på om jeg kjenner fyren...

 

C20LET og da dermed C20XE er gode utgangspunkter for trimming. Hvem trimmer en bil med originalkomponeneter som turbo, dyser, råder og stempler? Ja, ok en god del gjør det, men nå trodde jeg vi pratet om litt mer ytelser som det refereres til som sidelengs på rudskogen.

 

Men ny turbo, grenrør, dyser og råder kan man få en meget kjørbar motor på 400-450hk. Dette er som regel rikseslig for de som vil kjøre bra rundetider på rudskogen. (i en toliter) Innsuget på C20LET er lange saker. Dette er med på å gi C20LET mer moment/effekt i bunn av registeret. Derfor kan en calibra akse bedre enn en vingebil med omtrent lik effekt. Men til virkelig seriøs trimming struper innsuget også. Gir meget pen karakteristikk på lave turtall, men struper når effekten skal opp.

 

C20LET har bedre flow og leverer mer effekt enn hva en cossiemotor gjør på samme ladetrykk. Så det er et bra emne å trimme på.

 

 

Ang kadetten askøy-mannen refererer til tipper jeg den er sølvgrå. Blokken sprakk. Bob-bob. Råden gikk ut gjennom siden, hadde det ikke vært for det hadde blokken levd fint den dag i dag. Blokken tåler det meste av effekt. Råder er påbudt å bytte over 300hk/450Nm. Så har jeg en mistanke om at ikke alt er(var) som det skal på den kadetten også. Han slet med noe trykk og styr. Hørtes ikke bra ut. Jeg hadde en mistanke om at han slet med baktrykk, men tror ikke han skjønte helt hva det var.

 

Calibra har potesiale den også. Fordelingskasse.. *kan ikke vi prate om noe annet?* :D Fått på en annen kraftfordeling samt differ med bremser fremme og bak.. Da hadde det vært en meget potent bil. Det holdt jo på å dukke opp en calibra rwd ute på selveste askøy, lenge siden jeg har hørt noe men det kunne jo blitt rått. Vectra rwd finnes med C20LET, dumt den ikke stiller på gatebil for å bare vise folket hva som finnes. Selv om det virker som om gatebil er mest for å vise seg frem.

 

Skal ikke si noen vondt om cosworthene. Er rå biler, selv om det er ford. Fordi jeg er meget lite glad i sierra, escort++ har jeg litt vanskelig for å svelge cosworth. Casterstagforingenene fremme på sierra bare lyser imot meg med en gang. Vik fra meg... :D Men siden cosworthutgavene er liksom noe litt annet går det plutselig an.

 

Så litt småting.. C20XEV finnes ikke.. Den heter X20XEV.. menmen..

alex med escort cosworth => Alexsander Paulsen? Tviler på alle vet hvem det er når man refererer til alex og escort. ;)

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor calibra er ikke så mye brukt på bane som cossi. Man kjører ikke gris med en så fin bil som calibra, da tar du et gammelt og stygg vrak som cossi. :drive2 calibra er en showbil og ikke banebil, men uansett hva dere sier så er Calibra turbo finere og raskere bil enn Cosworth Escort, og det er dokumentert. Jeg ville aldri valgt en Cosworth framfor en Calibra Turbo :respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening om disse bilene (calibra og sierra) er at dette er biler for kvisete attenåringer med null interesse for bilhistorie.... Masseproduksjon og elendig kvalitet. Frøkenbiler. :partyon

 

FORZA ITALIA!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbomega...rundetider??hvem bryr seg om det jo er bare folk med kjipe forhjulstrekkere,haha.og hvilke biler går bra på rudskogen eller 402 meter av opel 0g biler med cosworth motor?jo så vidt de fleste har sett så er det biler med cosworth motor.har sett en opel som går skikkelig og det er en gammel rekord som en i valdres mafian har.husker ikke navnet hans...men hvis du påstår at opel er så j.... gromt hvorfor stiller ingen med noe gromt opel bygge på treff?redd for å ødelegge noe kanskje?og i en cossie motor kan du kjøre med ORGINAL veiv ,råder og innsug(rs500) og det holder ved 450-500hk.gjør det med en opel motor a,hehe.

COS it`s WORTH it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår