Gå til innhold

B250

Bruker
  • Innholdsteller

    105
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Kadett GS/i
  • Biltype (eks Audi)
    Opel
  • Årsmodell (eks 1995)
    1985

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Tønsberg

B250's Achievements

  1. Lite praktisk som jeg var da baklukedemperne skulle byttes, skrudde jeg av demperne i stedet for å bare benne ut klipsen på fjæra/demperen. Resultatet ble at gjengene/mothaka i bakluka løsnet og falt inn i hulrommet på luka, og jeg er nå usikker på: 1: Hvordan får jeg den eventuelt ut fra hulrommet; kommer man til hulrommet når man fjerner dørdekslene på bakluka innvendig, eller er den "forever lost" inni der? 2: Uansett om jeg får tak i gjengene eller ei: Hva kan jeg gjøre her? Jeg antar man ikke kommer til selve hullet der fjæra skal skrus fast fra baksiden? Får man kjøpt noe som man kan kjøre inn i hullet fra utsiden? Hva er løsninga? Tips? Dette er for øvrig en stasjonsvogn, eller avant om du vil
  2. Vurderer salg av denne kjekke stasjonsvogna. Bilen er i grei teknisk stand, og viktige saker som reg. reim + vannpumpe ble byttet i fjor (merkeverksted), samt komplett bærebrusett i år (øvre+nedre bærearmer begge sider, endeledd, c-stag/linkstag (stabstag)). Bremser rund baut et par år gamle. Et nytt ytre drivledd m/mansjett. Coiler og plugger et år gamle, en ny tenningsmodul samtidig. Bilen fungerer fint. Airbag modul har feil, og det lyser i instrumentpanel. Gikk igjennom EU-kontroll nylig med dette. Simring motor/girkasse har bitteliten lekk/svetting, men dette er særdeles lite, og det kommer bare av og til en dråpe i underkant. Trenger ikke etterfylle olje mellom servicer. Går pent og godt. Utvendig ikke strøken. Liten skade på nedre del av høyre bakdør, kosmetisk uten praktisk eller annen effekt. Litt zinkzlipp under bakrute. Litt rust (svært begrenset) nederst på venstre bakskjerm. For øvrig hel og bra. Innvendig pen med sort helskinn. info display har noe defekte piksler og kan med fordel skiftes (man ser riktignok hva som skjer på panelet nå også). Behagelig bil med klima og bose anlegg, der det følger med en ekstra (original)spiller da den som står i nå har dårlig cd-spiller. El. vinduer, speil, førersete. Bilen har gått 230.000 km og selges for 40.000+reg.
  3. Ser ut til at dette er converter som er "på tur". Noen som har erfaringer med verksteder i vestfold på denne jobben? Hva må man regne med i pris?
  4. Jeg kjenner litt at bilen også "vandrer" litt fartsmessig, altså at hastigheten endrer seg i takt med turtallet. Dette er egentlig ikke noe stort problem, det er mer at jeg ser det foregår noe som ikke skal foregå (på turteller), hastigheten endres så lite at det uansett ikke er plagsomt. Jeg har tenkt litt i de baner, altså girkasse, jeg også, for innimellom slår kassa en del når jeg slipper gasspedalen (brått) etter pådrag. Antar det kan være en sammenheng her? Jeg får se om jeg får tatt en flush ved anledning. Ellers funker nemlig alt som det skal. Så det kan jo hende at en liten girkasseservice kan hjelpe. Antar det er lenge siden noe sånt er gjort (har ingen papirer på det iallfall)
  5. Har altså en 2000 Audi A6 2,7 t bensin tiptronic. Fin bil å kjøre og alt funker egentlig bra. Byttet coiler og plugger i sommer sammen med en tenningsmodul som hadde kveldet (trodde det var en coil som var dårlig da motor fusket, men etter å ha byttet alle gikk motoren like dårlig, og det viste seg altså å være en av to tenningsmoduler). Altså er coiler og plugger så å si nye. Brukte ikke originalcoiler. - Så til spørsmålet: Når jeg ligger i jevn hastighet, gjerne med cruise innkoblet, under 2000 o/min (altså ved hastigheter rundt 80-90), begynner turtallet å vandre. Det er snakk om vandring på ca 200 o/min, ikke så mye, men det blir merkbart. Dette gjelder kun når det ikke er spesiell motstand, altså gjelder det bare når det er flat vei (ikke i bakker opp eller ned). Symptomene forsvinner ved 2000 o/min, da ligger nåla helt stødig, og man merker ingenting til noen form turtallsendring. Jeg er usikker på om symptomene er der ved lavere turtall, som f.eks. rundt 1200, men når man ligger i 15-1700 jevnt, så kommer det. Hva kan dette være? Dette var tilfelle også før nevnte utskiftninger, så det har tydeligvis lite med tenninga å gjøre. Man merker det tydelig når man har på cruise, men også til en viss grad når cruise er utkoblet. Kan det være girkasse, evt turbo-tull? Har ikke vag-com, men det er ingen feilkoder iallfall. Kan ikke si det virker som det er noe annet feil med motor, det virker som det kan være ørlite lyd fra ventilløftere, men usikker. Er liksom ikke tikking, men man kan liksom høre det likevel, selv om jeg nok ikke hører det før motor er varm. Er dette noe som tyder på slitte kammer? Olje er byttet to ganger i år, jeg skiftet til Castrol magnatec 5-40 syntetisk nylig, men dum som jeg var brukte jeg oljefilter fra Biltema. Aner ikke om dette kan ha hatt betydning for denne lyden? Hvilket oljefilter bør jeg evt benytte, og hvilken viskositet på olja gitt at motor nå har gått 223.000 km?
  6. Min erfaring: 3,3. Litt usikker på modellene du nevner, men mine erfaringer fra tidligere modeller levner ingen tvil. Forbruket på bykjøring kan kanskje gå noe ned, men ikke særlig mye på langkjøring. Tidligere var det også registerreim på 2,4 og kjede på 3,3. Kombinasjonen girkasse-motor faller i favør 3,3. 2,4 er fin, den, men kan bli litt masete. Trenger litt turtall, men det jeg opplevde var en grei akselerasjon når turtallet var "rett". Sikkert mange andre som er uenige med meg. Men jeg hadde aldri valgt 2,4 pga forbruk iallfall. Tror ikke du sparer mye i løpet av et år på det.
  7. Blir litt gjetting her nå, men: Dersom monteringssett også er nytt bak der, så er det sannsynligvis ikke banda som er problemet. En kjapp sjekk avklarer jo det. Har opplevd dette etter bandbytte (en i slekta hadde bilen på verksted, fikk nye band = dette skjedde). Har du originale felger, eller uoriginale? Hvis uoriginalt: Har du i så fall senterring på plass (dersom dette trengs)? Kan riste litt uten, men har ikke opplevd voldsom vibrasjon selv. Selvfølgelig kan det være lager, men uten lyd? Ikke slik jeg har erfart det iallfall, men det kan kanskje være mulig?
  8. Litt merkelig at du ikke hører noen ulyder. Første som slår meg, er bremsebandene, men jeg syns det virker usannsynlig (altså at festene til et av disse har tatt kvelden, og at bandet går i mellom trommel og det andre bandet). Varmgang i bremser?
  9. 98-modell er vel drev? Regner med dere snakker om diesel.
  10. Høres ut som Limp-in mode eller Limp-home. Høres iallfall ut som du står i 2. gir. Akkurat samme som hos meg. Det første du kan gjøre er å slette feilkodene i hjernen ved å koble fra batteriet et minutt eller to. Da nullstiller hjernen seg, og du har vanlig girskift igjen. Hvis problemet kommer igjen, må du dra til verksted og få avlest feilkoder på kassa. Vet ikke om de kan gjøre dette andre steder enn Chrysler-verksted. Det kan koste alt fra 0 til 500 kr. Da får du feilkodene og anbefaling om utbedring. Kan være så mangt.....
  11. Det går ikke akkurat raskt i svingene med meg her, gitt... Bilen har blitt satt bort siden havariet. Jeg har ikke hatt ork eller tid til å gjøre noe med det. Kassa ble overhalt for ca 10 år og 120.000 km siden. Jeg har bare hatt den i 10.000 km, vet ikke om oljen er byttet, antar den ikke er det. Ble brukt rett olje (er vel atf+3 etter det jeg husker?) og jobben ble gjort av spesialverksted som skal ha greit rykte. Vet derimot ikke hva som ble gjort, men den ble iallfall overhalt og forsterket. Antar da at de har byttet den som er av "slitedeler" inni kassa, i tillegg ble hjernen byttet. Solenoiden? Vet ikke om denne ble byttet. Har sett at du både kan kjøpe ny og overhale den. Men kan denne være årsaken til problemene, altså kan den gi disse feilkodene og symptomene, eller er overhaling/bytte av selve kassa eneste alternativ?
  12. Ja, da var jeg s� heldig � f� havari p� automaten her forleden dag. Iallfall om man skal tro p� Chryslerforhandleren som oppga feilkode 36 sammen med 51 og 54, noe som indikerer intern/innvendig feil i kassa, mekanisk s�dan, og kassa m� s�ledes ut for overhaling. Og den som er overhalt og forsterket for 100.000 km siden. Kjedelig. Er det s� noen her som har erfaring med verksteder som gj�r en grei jobb til en fornuftig pris? Dette er en 93 med A604 kasse. Hadde liksom h�pet at kassa skulle holde noe lengre, men den gang ei. Opplevde f�rst at den sjaltet veldig ubesluttsomt fra 1. til 2. gir, og etter det har den smelt i gir nesten hver gang. P� tirsdag fikk jeg ogs� Limp in/home mode, alts� bare 2. gir. Et sp�rsm�l: Solenoiden p� denne (den som lager den "bzzzz-tikk" lyden ved oppstart og nedbremsing) br�ker veldig. Alts� samme lyden som i andre biler, bare mye kraftigere. Kan dette v�re grunnen? Har noen opplevd samme problem, der denne har v�rt �rsaken?
  13. Ca 4,5 liter er det vel på 3,3 mener jeg å huske. Ikke vanskelig å komme til. Men enklere hvis du jekker bilen opp og setter den på støtter. Eller kjører opp på ramper. Eller har smøregrav.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår