Gå til innhold

vacuum trykk? honda crx

Ranger emnet


remiandre

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok. På tide med "forum-basics".

 

- Man kan quote (Sitere) flere stykker i samme post.

- Man kan slette sin egne innlegg.

- Man kan redigere sine egne innlegg.

- Er man moderator kan man slette og redigere alle sine innlegg. (Hint hint)

 

Slutt med flere poster etter hverandre, edit den du har eller gi blanke. Dette er en utrolig slitsom tråd.

 

Og dette med 20 spørsmålstegn... Hva er det?

 

ja orginalt 130 ca.. men hvor kommer det der 18 hk greiene fra?
Om jeg husker rett har du fortsatt en D16A9 med ~128-132 BHP originalt. Jeg er svært nyskjerrig på hvordan du fant minimum 18 hester ekstra? Dynopapiret hadde også vært interressant å se for å se hvordan effekt- og momentkurven ser ut. Kanskje du enda har ett eller flere N/A-tuning triks du kan lære bort før du går "FI"-veien?

 

Det var bare et spørsmål om hvor de siste minimum 18 hestene dine kom fra. Ettersom du sier du har 150++ hester er det jo endel som ikke blir gjort rede for.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gork, du er fullstendig tilgitt.

150hk+++ (hva betyr +++? 200?) med filter, chip og deffektanlegg på D16A SOHC?? Syns nesten du bør utdype hva det lille ekstra du har krydra med er.

 

 

Rettelse; DOHC... :)

Christoffer

`98 Honda Integra Type-R...`05 Honda Element...`93 Honda CRX del Sol VTi

X`98 Honda Integra Type-R...X`98 Nissan Maxima 3.0...X`07 Opel Astra OPC 240

X`83 Mercedes SE50AMG V8...X`93 Honda CRX del Sol ESi...X`91 BMW M5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, singelkam 16v mener jeg? Er vel denne maskina det dreier seg om (riktignok i d16a6 utgave, ikke d16a9)?

OT igjen, fy meg.. knock

d16a6.jpg

 

Nei er ikke 100% sikker selv, mulig du har rett. Men at bilen hans går rimelig ok er riktig, går iallfall vel så bra som min (sohc `93 vtec), om ikke noe bedre.

Vi snakker jo om symaskiner her uansett da ;)

Christoffer

`98 Honda Integra Type-R...`05 Honda Element...`93 Honda CRX del Sol VTi

X`98 Honda Integra Type-R...X`98 Nissan Maxima 3.0...X`07 Opel Astra OPC 240

X`83 Mercedes SE50AMG V8...X`93 Honda CRX del Sol ESi...X`91 BMW M5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superthomas: Det kom på det rene på et tidligere tidspunkt at det var snakk om en DOHC D16A*, også kjent som ZC (ingen VTEC i denne). D16Z6 / D16Y8 SOHC VTEC vi også kjenner som motoren fra Civic ESi (eller var det LSi?) er den du tenker på; dette er D-serien på sitt beste, og det bor vitterlig en liten Honda i disse; lav kostnad og bra potensiale.

 

 

 

 

chip

Altså, -2 til +3.

 

 

 

 

åpent filter

Altså, -1 til +2.

 

 

 

 

effekt anlegg

Altså, +2 til +5

 

 

 

 

+ noe annet småtteri..

Altså, -6 til 0.

 

 

 

 

Jeg kommer altså frem til en optimistisk subtotal på +10, og en pessimistisk total på -7. Heldig for deg også at dette er en Hondamotor, og Hondamotorer er beryktede for å beholde sin oppgitte toppeffekt selv etter at hundretusenvis av kilometer er passért, dermed trenger vi ikke å trekke fra noe for kilometerstanden.

 

 

 

 

PROTIP:

Folk som trimmer ZC'ene borte i USA drømmer ikke om 150 BHP før de får inn ett sett aggressive kammer med dertilhørende ventilfjærer og retainere og et godt pustende grenrør, og deretter skal de enda ha åpenbare medfølgende komponenter som effektanlegg og cold-air-intake.

 

PROTIP:

Kammer og grenrør, med tilbehøret dette nødvendigvis medfører er generelt sett det eneste som gir effekt verdt pengene når vi snakker N/A. Dette er det åpenbare stedet man starter å hente effekt.

 

PROTIP:

En generisk chip som ikke er mappet spesielt for motoren den skal styre er verd mindre enn silikonet den er laget av (spesielt i begynner-fasen av bygget). På sett og vis er kurvene for "nødvedighet av denne modden" og "hvor langt er du kommet i bygget" proposjonalt stigende; den ene følger den andre. Eksempel: Man mapper ikke en speed-density-basert motorstyring for så å bytte innsugsmanifold eller endre kompresjonsforholdet.

 

PROTIP:

Hondaeiere flest driver ikke med skryteeffekt hovedsaklig grunnet eksistensen av det enorme dyno-biblioteket som er Honda-Tech.com. Man vet at lyver man blir man før eller senere tatt, fordi her er det alltids noen som har sett hva dette er snakk om; hva som virker og hva som ikke virker. Men det var ikke dermed forstått at man ikke kan reférere til disse; man kan gjøre en ydmyk gjetning basert på en annen meget likt bygget motor, såfremst det går klart frem for personen man snakker med at man utfører en kvalifisert gjetning.

 

PROTIP:

N/A-tuning er uendelig komplekst, relativt til matematikken man gir seg i kast med for å utføre nødvendige beregninger på nye komponenter.

 

PROTIP:

N/A-tuning er dyrt, og gir mindre hester per penger investert ifht. FI.

 

PROTIP:

N/A betyr "naturally aspirated" og betyr at motoren puster selv, uten bruk av overlading (turbo eller kompressor). Sakens kjerne er at motoren puster selv, og moddene man gjør må selvfølgelig være en refleksjon av dette; man får ikke hester av å pøse inn bensin. Fluid dynamics og akustisk resonnans er emner man må (burde) skjønne tegninga av før man gir seg i kast med seriøs N/A-tuning. Dette kan inbefatte ting som utforming av portkanaler og design av innsugsmanifoild.

 

PROTIP:

N/A og høyt kompresjonsforhold går hånd i hånd.

 

PROTIP:

N/A og høyt turtall går hånd i hånd.

 

PROTIP:

ZC har 90 millimeters slaglengde. Bruk denne informasjonen fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRO TIP? lol :D

 

en ZC motor har allerede nesten like mye dreiemoent som en b16a1\2.. og alle som har litt peiling vet at det er moment kurve og utveksling som bestemmer hvor fort bilen går..

 

grunnen til at ZC ikke har 150hk er at den har momentet på ett litt lavere turtall enn b16a motorene, og da får man automaisk lavere HK (det er ren mattematikk)..

 

så en motor med 124hk og 160nm går akkurat like bra som en motor med 160hk og 160nm. MEN motoren med 160hk har momentet lenger opp og mye høyere max turtall, dermed kan den ha lavere utveksling og fremdeles få like høy fart på girene..

 

med andre ord er det i dette tilfeldet girkasse (og litt at b16a har en litt lenger\flatere moment kurve) som gjør at vti er litt raskere enn crx..

 

men det jeg egentlig skulle frem til her var at for og få 150hk trenger du verken chipp, grenrør, innsug.. det du trenger er en skikkelig kam som flytter moment kurven lenger opp..

 

og til deg med del sol som sa at du synes crx gitt godt.. en crx ed9 skal gå bedre enn en del sol orginalt..

 

øyvind:

ZC har 90 millimeters slaglengde. Bruk denne informasjonen fornuftig.

 

hva mener du med det?

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZC har 90 millimeters slaglengde. Bruk denne informasjonen fornuftig.

 

hva mener du med det?

- Med så lang slaglengde river motoren seg selv i fillebiter ved for høyt turtall (les: Bytt til ARP rådebolter eller bytt rådene også hvis deres holdbarhet er et åpent spørsmål).

 

- Med så lang slaglengde og såpass lavt Rod/Stroke-ratio blir motoren svært sterk på mellomregisteret; dette kan også utnyttes under bygginga for å gjøre mellomregisteret enda sterkere (moderat kamming, passende grenrør, passende porting og innsugsmanifoild). Det vanlige er komponenter som gir mest saus i toppen av registeret, men grunnet slaglengden og R/S-forholdet blir stempelhastigheten ved høyere turtall såpass høy at stemplet blir trekt ned av veiva, istedenfor å bli presset ned av sylindertrykket, ergo: effekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superthomas: Det kom på det rene på et tidligere tidspunkt at det var snakk om en DOHC D16A*, også kjent som ZC (ingen VTEC i denne). D16Z6 / D16Y8 SOHC VTEC vi også kjenner som motoren fra Civic ESi (eller var det LSi?) er den du tenker på; dette er D-serien på sitt beste, og det bor vitterlig en liten Honda i disse; lav kostnad og bra potensiale.

 

Orka ikke tråle heile tråden.. Fant 100 poster av remiandre, så bladde meg til slutten. Jepp har hørt at det går å trøkke relativt mye hester ut av de motorene for lite penger, men det er vel i forbindelse med turbokonvertering? Side de tåler en del mer moment?

Poenget til slutt var vel egentlig bare at man får skjelden noen merkbar effekt med "bolt on" trim. Dette forandrer neppe motorkarakteristikken/effekten på en sugemotor nevneverdig. Ikke en gang et skikkelig grenrør pleier å være fremtredende merkbart alene. Untaket er jo VTEC kontrollere, men det er en historie for seg selv.

Har du chip + filter og eksos på ei sugekjerre, har du ikke gjort noe særlig med MOTOREN i mine øyne. Jeg sier iallefall at motoren og effekten min er standard om noen spør. Men dette er atter en gang bare mitt vas. :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka ikke tråle heile tråden.. Fant 100 poster av remiandre, så bladde meg til slutten. Jepp har hørt at det går å trøkke relativt mye hester ut av de motorene for lite penger, men det er vel i forbindelse med turbokonvertering? Side de tåler en del mer moment?

Poenget til slutt var vel egentlig bare at man får skjelden noen merkbar effekt med "bolt on" trim. Dette forandrer neppe motorkarakteristikken/effekten på en sugemotor nevneverdig. Ikke en gang et skikkelig grenrør pleier å være fremtredende merkbart alene. Untaket er jo VTEC kontrollere, men det er en historie for seg selv.

Har du chip + filter og eksos på ei sugekjerre, har du ikke gjort noe særlig med MOTOREN i mine øyne. Jeg sier iallefall at motoren og effekten min er standard om noen spør. Men dette er atter en gang bare mitt vas. :hello:

 

 

 

Jo grenrør er faktisk ganske mye "bang 4 buck" på sugemotorer. Det merkes nok... :) http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1366827

Det er klart en sammenheng mellom det man betaler for i forhold til faktiske tall på dynosheeta innen N/A. Toda er kjent for å ha gode grenrør.

 

Anyways, remiandre: 150 ++hk? trukke det du... Må nok gjøres endel for å få en så markant eff.økning ja. Den dagen du kommer opp med et dynkurve skal jeg tro deg.

 

Å hvis noen har fortalt deg dette så skal du ikke høre på det.

brum, brum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår