Gå til innhold

Kjøp av en 90quattro!?

Ranger emnet


EspenS

Anbefalte innlegg

Nei, men det kommer an på hvor mye man har i hodet, eller for å si det på en annen måte: Hvor fort man tar tak i problemet.

 

jeg har gjort dette på 3 audier, 2 av disse femmere, og det har funket på alle, da kjører jeg med valvoline turbo olje. Det er skjelden at løfterne er så slitt, men klart, har bilen rullet 250.000, og ikke fått ordentlig oljeskift blir ting slitt.

--------------------------------------------------------------------------

 

Men ventilløftere blir jo slitt, dette er jo et kjent problem på alle VAG biler,

man kan ikke reparere det med oljetilsetninger. men kan bare utsette problemet.

Bare å bytte med engang for det blir ikke borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HaHa, kanskje du har en mirakelkur for slitte bremseklosser også du?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Typisk, uansett blir det usaklig inne på dette forumet. VACN, det er det som er foumet!

 

Ja, det har funket fint for meg. Hva det gjør for deg er ikke mitt problem, men DITT. Når folk prøver å komme med tips, kanskje en ide å legge seg flatt og ta i mot det??

 

har som sagt gjort dette på 3 audier, og med kanonresultat på alle. Har også en kompis med audi 10V, og samma smørja hjalp der, men noen biler må ha et par hyppige skift før det blir bra..

 

Og det og skifte løftere på 20V er ikke barebare.

 

Nesten slik at jeg gleder meg for å betale 4-500 for vacn sin årsavgift når man slipper sånn drittkasting.

Da er det blitt ny bil: Audi cab med 5cyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Typisk, uansett blir det usaklig inne på dette forumet. VACN, det er det som er foumet!

Det kan jeg til dels være enig i.

 

Ja, det har funket fint for meg. Hva det gjør for deg er ikke mitt problem, men DITT. Når folk prøver å komme med tips, kanskje en ide å legge seg flatt og ta i mot det??

 

har som sagt gjort dette på 3 audier, og med kanonresultat på alle. Har også en kompis med audi 10V, og samma smørja hjalp der, men noen biler må ha et par hyppige skift før det blir bra..

Ikke ta alt til deg, erfaringsmessig er det omtrent alltid som "poppet" sier, slitte løftere. Han har også rett i at om disse begynner å tikke som følge av slitasje (utette) så hjelper lite og ingenting å fylle på mirakelprodukter.

 

Imidlertid kan disse tikke som følge av tette oljehull i løfterene eller tette oljekanaler i toppen, dette kommer alltid som følge av bruk av det jeg vil kalle "drittoljer". Mange oljer har ikke renseeffekt, noe som medfører at oljekanalene kokser seg igjen og over tid blir tette. Da kan mirakelprodukter hjelpe, slik som QMI innvendig motorvask. Overgang til skikkelig olje etterpå er da selvfølgelig viktig for å hindre videre koksing.

 

Var en som hadde brukt Shell Helix 15W-40 på en Golf i lengre tid. Han skiftet til en helsyntetisk Pennzoil og det gikk ikke lange tiden før motoren stoppet. Han hadde da intet oljetrykk, dette fordi pennzoil-oljen hadde løsnet opp all dritten som Shelloljen hadde lagt igjen i motoren, dette havnet i oljefilteret og tettet dette fullstendig. Oljefilteret var av ukjent merke, men det hadde ikke bypassventil som åpnet om filteret skulle gå tett, noe som resulterte i skjæring av motoren. Bruk derfor originalt filter! Om man med VW eller Audi bytter olje på merkeverksted, får man påfylt Shellolje. De bruker ikke denne oljen fordi den er god, men fordi de får den inn til en LAV pris. Shell Helix Ultra som koster ca 139 på bensinstasjonen får jeg kjøpt til kr 49 pr liter, men hadde nok ødelagt nattesøvnen om jeg hadde fyllt denne på motoren ;)

 

Som jeg nevnte tidligere brukte jeg for en god tid tilbake Valvoline TurboV 15W-50 på en '88 Audi 80. Denne tikket ikke i forkant, men det gikk ikke lenge tiden før tikkeorkestertet startet. Jeg kjørte gjennom QMI innvendig motorvask, tappet av Valvolinedritten, byttet filter og fyllte på Mobil1. Det gjorde susen.

 

Nesten slik at jeg gleder meg for å betale 4-500 for vacn sin årsavgift når man slipper sånn drittkasting.

 

Koster kr 400 tror jeg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre på med hydraulic ventil valve lifter oil eller no sånt..sånn seig guffe..det funker som juling...løftera mine er nye..men di tikker av og til...gir seg etterhvert...

Denne seige smurningen brukes ved montasje av nye kammer eller løftere og har ingenting med tikking i løfterene å gjøre!

 

Om dine løftere tikker av og til, da burde du sterkt vurdere å skifte oljetype!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Typisk, uansett blir det usaklig inne på dette forumet. VACN, det er det som er foumet!

 

Ja, det har funket fint for meg. Hva det gjør for deg er ikke mitt problem, men DITT. Når folk prøver å komme med tips, kanskje en ide å legge seg flatt og ta i mot det??

 

har som sagt gjort dette på 3 audier, og med kanonresultat på alle. Har også en kompis med audi 10V, og samma smørja hjalp der, men noen biler må ha et par hyppige skift før det blir bra..

 

Og det og skifte løftere på 20V er ikke barebare.

 

Nesten slik at jeg gleder meg for å betale 4-500 for vacn sin årsavgift når man slipper sånn drittkasting.

 

 

Det var ment som en uskyldig spøk, beklager om jeg fornærmet deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne seige smurningen brukes ved montasje av nye kammer eller løftere og har ingenting med tikking i løfterene å gjøre!

 

Om dine løftere tikker av og til, da burde du sterkt vurdere å skifte oljetype!

 

Oljeskift skjer til helgen;)

Forresten..di tikker bare akkurat når bilen er kald...er vel egentlig logisk i og med at olja ikke har kommet seg opp ennå. Men har vel en eller to løftere som henger av og til...det skjedde etter vi hadde av toppen og alt som var i den når jeg skiftet topppakning

 

Men det er jo noe som heter sånn hydraulisk ventil løfter olje greier? Flere kamerater som bruker det..pappa brukte det på en gammal v8'er han hadde..det funker som bare det!..Jeg kjører på vanlig mineralolje så..den er jo ikke så tynn at det gjør no.

 

Endelig fant du denne tråden..så ble det litt ordentlig fart i sakene..:)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man med VW eller Audi bytter olje på merkeverksted, får man påfylt Shellolje. De bruker ikke denne oljen fordi den er god, men fordi de får den inn til en LAV pris. Shell Helix Ultra som koster ca 139 på bensinstasjonen får jeg kjøpt til kr 49 pr liter, men hadde nok ødelagt nattesøvnen om jeg hadde fyllt denne på motoren ;)

.

Ikke hos oss, der bruker en olje fra Mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var godt at det kom noen eldre folk med peiling her!

 

har mye å lære, å ingen ting er bedre en tips fra de som kan:)

 

Så vidt jeg husker så har quattro73 lært det meste ut i fra ærfaring..(ta meg om jeg har feil Quattro73)

 

Og i trådene jeg har sett så er det som regel han som har kommet opp med det som stemmer..så er vel greit å høre på han om en del...

Men alle kan jo ta feil..Dette som har blitt diskutert her går jo mye på erfaringer, egne erfaringer...og alt i alt så ser du/vi jo at disse audiene med 5'er og quattro er skuddsikre..det er biler som holder..pga god konstruksjon fra bunn av..tyskerne har jo ikke alltid vært dumme...når di for eksempel lagde di gamle porche 911'ene i panserstål ?

Men men..uansett hva slags bil du velger så er det viktigste at DU er fornøyd..men quattro er et fint system, morsomt OG det tåler juling. Samt i kombinasjon med 2.2/2.3 5'ern så har du en helt sinnsyk vinterbil.

 

Dagens visdomsord fra meg...:)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift skjer til helgen;)

Forresten..di tikker bare akkurat når bilen er kald...er vel egentlig logisk i og med at olja ikke har kommet seg opp ennå. Men har vel en eller to løftere som henger av og til...

Jeg kjører på vanlig mineralolje så..den er jo ikke så tynn at det gjør no.

Om løfterene dine er nye skal de aldri tikke. En behandling med QMI innvendig motorvask og overgang til tynnere olje kanskje hadde hjulpet i ditt tilfelle. Verdt et forsøk...?

 

Endelig fant du denne tråden..så ble det litt ordentlig fart i sakene..:)

Hvabehager ;) ;) ;)

 

Så vidt jeg husker så har quattro73 lært det meste ut i fra ærfaring..(ta meg om jeg har feil Quattro73)

Har skiftet et par dekk og noen tennplugger en gang ;)

 

Ikke hos oss, der bruker en olje fra Mobil...

Stjerne i boken til dere. Og hvor er dette?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Quattro73 du har da gjort litt mer ? :P..

 

Men ang. løfterne mine..vet ikke hvorfor jeg..sånn er det bare..er ikke så lurt med syntetisk olje som er tynn på gamle motorer sier fader'n. Bare gjør som han sier jeg...han har 30 års erfaring med skruing så...tror han kan litt..men men..bilen går som ei klokke nå hvertfall..litt årleit;)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.wynns.be/Products/Products/Prof/1Oil/Hydraulic.htm

 

Sånn jeg mente....ca...bruker ikke det bare til montasje..skulle på så og så mye per liter olje eller no shit..husker ikke..skal kjøpe en av dagene nå! Se om det har noe for seg..så skal jeg si fra.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Quattro73 du har da gjort litt mer ? :P..

Ja, har skiftet et luftfilter også ;)

 

Men ang. løfterne mine..vet ikke hvorfor jeg..sånn er det bare..er ikke så lurt med syntetisk olje som er tynn på gamle motorer sier fader'n. Bare gjør som han sier jeg...han har 30 års erfaring med skruing så...tror han kan litt..men men..bilen går som ei klokke nå hvertfall..litt årleit;)

Hmmm. Tror din far bør revurdere det. På en gammel Ford eller Opel fra 70-tallet kan jeg være enig, men ikke på motorer etter midten av 80-tallet slik som din.

At en olje er tynn betyr ikke at den smører dårligere, blant dagens oljer er det nesten motsatt. Det som kan være et problem med tynn olje er at du kan få dårligere oljetrykk grunnet slitt oljepumpe. Monter inn oljetrykksmåler eller rett og slett skift oljepumpa om den er slitt. Nymoderne syntetiske oljer har god renseeffekt slik at det tilsetningsmiddelet ditt vil være bortkastet og unødvendig. Gjør som jeg sa, kjør gjennom QMI innvendig motorvask, bytt filter og fyll på Mobil1 5W-50. Etterpå kan du med visse mellomrom sjekke fargen på oljen på peilepinnen din. Om den blir svart i en feil er det tegn på at oljen har løst opp enda mer koks og avleiringer i motoren din, noe som sette seg i filteret og tetter dette.

Om motoren bruker mer olje etter skifte til tynnere olje, skyldes dette i 99% av tilfellene dårlige ventiltetninger. Motoren har da i forkant brukt noe olje. Disse tetningene kan skiftes uten å ta av toppen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir muligens noe offtopic, men jeg prøver meg alikevel; (Det har jo en viss relevans.)

 

Jeg lurer på om jeg har ventiltikking i bilen min eller om jeg hører en lyd som skal være der.

Etter en 30-60 sekunder, når motoren er kald, kommer det rakklelyder som blir høyere og høyere, for så å forsvinne. Det bygger seg opp. Dette kan skje en 3-4 ganger, mene etter dette høres motoren helt fin ut. Disse lydene høres ikke når motoren er varm. Dersom man derimot åpner panseret hører man klart en svak tikkelyd fra innsuget, som det ikke mulig å høre dersom panseret er lukket. Lyden høres AKKURAT ut som en klokke som går litt for fort, det er jevn tikking. Motoren har bare gått 150k, og forrige eier påstår han har byttet olje hver 10000 KM.

 

1. Hva kan den raklelyden jeg hører være? Høres nesten ut som om noe henger..

2. Den tikke-lyden, er det ventiltikking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir muligens noe offtopic, men jeg prøver meg alikevel; (Det har jo en viss relevans.)

 

Jeg lurer på om jeg har ventiltikking i bilen min eller om jeg hører en lyd som skal være der.

Etter en 30-60 sekunder, når motoren er kald, kommer det rakklelyder som blir høyere og høyere, for så å forsvinne. Det bygger seg opp. Dette kan skje en 3-4 ganger, mene etter dette høres motoren helt fin ut. Disse lydene høres ikke når motoren er varm. Dersom man derimot åpner panseret hører man klart en svak tikkelyd fra innsuget, som det ikke mulig å høre dersom panseret er lukket. Lyden høres AKKURAT ut som en klokke som går litt for fort, det er jevn tikking. Motoren har bare gått 150k, og forrige eier påstår han har byttet olje hver 10000 KM.

 

1. Hva kan den raklelyden jeg hører være? Høres nesten ut som om noe henger..

2. Den tikke-lyden, er det ventiltikking?

 

1. Rakkelyden er mest sannsynlig Ventilene. Normalt ved 150.000, ikke gjør noe med det, evt oljeskift + rens.

 

Det kunne ha vært vakumpumpa, men da ikke bare ved kald motor, ventilkakking kan forresten høres ganske voldsomt ut!

 

2. Tikkelyden skal være der, lurer på om det har noe med bensin å jgøre, men samme det, normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår