Gå til innhold

BMW girkasse på Volvo motor

Ranger emnet


bmwrasaren

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha volvo motoren i en BMW, så mellomakslingen er jeg ikke redd for. Grunnen til at jeg vil ha BMW girkasse er det at jeg har hydraulisk system på min og det at BMW kassene er sterkere enn Volvo sine m45 girkasser.

Holder akkurat på som du gjør no. Monterer gettrag i 740'n min. Tenkte først på Tre-mec jeg oxo, men måtte innse at gearspaken sitter rett i kassa på tremekk og derfor ingen overføringer å justere på. Tremekk passer perfekt i 240 med 4'er men i 740'n må man gire askebeger... Det jeg har gjort er å fått tak i en gettragkasse fra bmw 735 med delbart clutch-hus. Jeg tar clucthus fra gamlekassa, kjøper ei adapterplate og hele ombyggingssettet til sakerne. Så er det bare å justere opphenget mens mellomaksling fra M47 kassa passer rett over.

 

.., men jeg er selvsagt så lat at jeg får alt hos han som lager adapteren..

 

 

Har tatt livet av 2 stk M46 (OD) og 4 stk M47 så nu er jeg bættre lei! håper gettragen holder en del lengre da ihvertfall...

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene kan du kjøpe hos KM technics på Levanger. Tror adapterplata kosta ca 900 pluss mva...

 

Å jo det stemmer at akselen blir for lang, men det skulle visstnok årnes med noe sjølmekka hylser osv.. vet ikke helt. Gjør det jo ikke selv. Tror dette oxo er å få kjøpt hos KMt..

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg husker jeg kjøpte ett bilsportblad 12februar i 2003 og da stod det om en som akuratt hadde gjort dette. Grunnen til at jeg husker 12februar, er at jeg fikk kneet ut av ledd den dagen ;) Det var enten B230FT eller FK innmontert i en eldre BMW, tipper det var e30.

Så hvis noen har dette bladet i samlepermen, så får dem se å scanne det inn og hive opp artikkelen.

 

men når det gjelder å få motor til å passe på girkasse, må du:

-Sørge for at clutchhuset på girkkassen IKKE er støpt fast i selvegirkassen. HVis det er det, må du bytte til en girkasse der det er mulig å demontere clutchuset.

-Skaffe ett clutchhus til Volvo rødmotor. Sitter på alle 240, 740 og 940 med manuell kasse, bortsett fra M90 i 940 etter 1994. Hvis du har litt kjennskap til Volvo, heter girkassene du kan bruke clutchhuset fra M45, M46 og M47. Det får man vel omtrent kastet hetter seg. Dette clutchhuset må files å bearbeides litt slik at clutchgaffelen kan bevege seg fritt også må det files rundt inngående aksel. Tror du finner ut av det når du holder på med det. :)

-Adapterplate til å ha mellom girkasse og clutchhuset.

-bytte nålelager ned til 12mm eller lage til en hylse som er 15mm utvendig og 12mm innveldig.

-Bruke svinghjul og trykkplate fra volvo også kan du vel bruke en BMWclutch?

 

Når det gjelder clutchgaffelen er jeg litt usikker på om du bruker volvogaffel eller BMW, men hvis du bruker volvogaffel, så tror jeg du må ha enda en hylse til utløserlager eller gaffelen.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår