Gå til innhold

Hvordan endre innpress på alu-felger - Dreing av innfesting

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er grenser for hvor mye mer klaring det blir med å ta innpresset. Med senkesett er du like langt.

 

Å ja jeg er dekkforhandler.

 

Men må du velge en traktordim pga økonomi ville jeg gått for 17".

Absolutt store nok til din bil på vinteren.

 

At du er dekkforhandler forstår vel alle. De fleste dekkforhandlere er like spør du meg. Ser ingen muligheter, bare vanskeligheter. For at de selv skal kunne tjene mere penger. 45 profil er absolutt lavprofil og langt fra traktordekk. Syntes det så stilig ut på Opelen din!

 

Du finner sikkert et sted hvor du kan dreie av noen millimeter. Hvis ikke får du ta pusseklossen fatt. Det kan jo hende at du kan løse problemet ved å pusse ned noen mm på innsiden av plastskjermene dine? well

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være verd kronene å få foretatt en styrkeberegning av felgene, så man er sikker på at de er trafikksikre, også for at man skal ha noe å smelle i bordet når Biltilsynet legger deg i jern og drar deg med på det mørke bakrommet og det eneste du ser er den tente lampa på skrivebordet som er rettet rett mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har stor nok maskin kan dreie felgene dine, trenger neppe ha kjøling på planing av alu, viktigste er at operatøren "klokker" felgene opp beint i maskinen før han dreier den, sjekk i gulesider for mekaniske verksteder der du bor. men som nevnt tidligere så må du jo sef se hvor mye gods du kan fjerne, slik at det ikkje blir uforsvarlig å kjøre med.

 

Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Styrkeberegning? Hvordan fungerer det og hvem gjør slikt i Tromsø?

 

umek: Har noen bekjentskaper jeg ikke tenkte på, på to forskjellige mek. verksteder så skal sjekke rundt i morgen og se hva de sier.

 

 

Forøvrig begynner jeg å tro det er lettere å modifisere hjulbuene enn felgene... Er dog ikke en umulig oppgave, Magnus hos Blitzpower kjører 225/35-19 foran og 255/30-19 bak på sin Astra Coupe:

 

g_ag2_9.jpg

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du tydeligvis har tenkt på rulleomkrets på dekkene, er du allikavel langt overbord hva innpress angår. Dersom original innpress er 49 kan du ha maks 56,5 og minimum 41,5 (før du må få det godkjent "manuelt"). 35 er med andre ord way off, så det er slett ikke rart det ikke passer. Men dersom du vil gå den harde veien ønsker jeg deg all lykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er dekkforhandler forstår vel alle. De fleste dekkforhandlere er like spør du meg. Ser ingen muligheter, bare vanskeligheter. For at de selv skal kunne tjene mere penger. 45 profil er absolutt lavprofil og langt fra traktordekk. Syntes det så stilig ut på Opelen din!

 

Du finner sikkert et sted hvor du kan dreie av noen millimeter. Hvis ikke får du ta pusseklossen fatt. Det kan jo hende at du kan løse problemet ved å pusse ned noen mm på innsiden av plastskjermene dine? well

 

Har ikke akkurat formeninger om å tjene penger her nei.

 

Prøver å se den beste og forsåvidt eneste løsningen.

Hvis du mener det er å trekke fram vanskeligheter og utelukke det umulige så deg om det.

 

45 profil er lavprifil på 195 dekk, men de er ikke så lave når man kommer opp i 225. Det er jo % av bredden. Jo breiere dekk, jo høyere dekk med same profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet feil i første post. Korrekt dimensjon på dekkene som står på bilen nå er 225/40-R18.

 

Forøvrig er det ikke mye å velge i, får ikke tak i noen av disse dimensjonene:

 

215/30-R18

215/35-R18

215/40-R18

225/30-R18

225/35-R18

 

 

Ang innpress og godkjenning. Hvordan fungerer det i praksis å få bilen godkjent med det som måtte være av utstyr? Tar den lokale trafikkstasjonen det på sparket eller må man bestille time og betale i dyre dommer for å få papirene i orden? Hva skal inn i vognkortet?

 

- Dekk / Felg

- Senking

- Karosserideler som vinge osv. (Fikk med TÜV papirer der det sto at det måtte ligge i bilen osv osv)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir saken en annen hvis du allerede har 40 profil.

 

Du må ha felger/dekk, senkesett og alt utvendig ekstrautstyr, som vinger, spoilere, øyelokk, osv.

 

Man må også ha tuv-papirer på alt som skal godkjennes.

I en kontroll er det felger og senkesett det blirr sett på, men man kan komme borti de som virkelig er firkanta.

 

Godkjenning trenger du ikke bekymre deg over da du uansett ikke vil få godkjent felgene dine.

Du får ikke godkjent ett innpress som er større en +-5%.

Man må også ha tuv-papirer på at de felgene er innenfor kravene til den aktuelle bilen. (dette finns ikke)

Man kunne kanskje lurt det gjennom på noen stasjoner uten papir, men man må uansett forholde seg til inpresset som står trykkt på innsiden av felgen.

Det er i utgangspunktet for stor diff, men du vil komme nærmere ved dreiing.

Men da kommer du borti en regel som forteller hvor mye man kan endre inpresset på felger. Husker ikke fvor mye det er, men mener og tro at det ikke var over 3mm, og da vil du ikke gå klar der heller.

 

Så gjør hva du må for å kunne kjøre trygt og godt med de. Så får du heller bruke andre hjul på kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Styrkeberegning? Hvordan fungerer det og hvem gjør slikt i Tromsø?

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan man foretar selve styrkeberegningen, men jeg ser for meg en kraftig PC med avansert programvare og en 3D-scanner, der man bruker PC'en for å måle ut styrken i felgen sett i forhold til hvilken belastning den skal brukes til. Men hvem som kan gjøre dette her i Ishavsbyen vet jeg dessverre ikke. Du må nok antakeligvis sende prosjektet sør'ana for å få det gjort.

 

 

 

Du får ikke godkjent ett innpress som er større en +-5%.

Og du er dekkforhandler? Kjøretøyforskriften, som lest hos lovdata.no sier noe helt annet. Den sier at man ikke man forandre sporvidden mere enn 7,5 mm per side, altså, har bilen 49 mm innpress originalt kan man ikke gå lavere enn 41,5 hvis en skal ha det godkjent uten noe ekstra dokumentasjon hos BilTvilSvinet. Det er dekkets rulleomkrets som ikke kan forandres mere enn +- 5%.

 

 

 

Hva med gutter som kjører felger med feite spacere, får de godkjent?

Spacerprodusenten (som oftest H&R) er pliktig til å gå gode for at spacerne kan brukes på denne aktuelle bilmodellen. Dette gjør de som regel ved å legge ved et TüV-papir som sier at det er greit. Men BilSvakSynte kan likevel nekte hvis de føler for det, siden TüV-papiret må konkurrere med de idiotiske Norske lovene. Godkjenninga blir bare så mye enklere hvis du sender faren din inn med bilen. BilTvangTilsynet lever nemlig for å gjøre livet vanskeligst mulig for oss unggutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan man foretar selve styrkeberegningen, men jeg ser for meg en kraftig PC med avansert programvare og en 3D-scanner, der man bruker PC'en for å måle ut styrken i felgen sett i forhold til hvilken belastning den skal brukes til. Men hvem som kan gjøre dette her i Ishavsbyen vet jeg dessverre ikke. Du må nok antakeligvis sende prosjektet sør'ana for å få det gjort.

 

Med andre ord: Dette blir så dyrt at du kan kjøpe flere sett med nye felger istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår