Viking067 Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Subaru derimot har på nyere biler (Impreza / Legacy) firehjulstrekk med viskosediff uten diffsperre. Dermed kan du risikere å stå stuck i en bakke og spinne på et forhjul, akkurat som en vanlig forhjulstrekker. ... Ikke på min :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
l4rsh Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 nei hadde jo tatt seg ut visst petter solberg ble stående fast midt i rallyløypa! :D Siter xaudi coupe2.8q xpeugeot 205gti xmazda 929lht xford capri2.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 [PetterEngelskModeOn]Phil, gett ut and pyssj.Pærnilla hæss to do dætt åll det taim.Heeelt versst![./PetterEngelskModeOff] Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Subaru derimot har på nyere biler (Impreza / Legacy) firehjulstrekk med viskosediff uten diffsperre. En viskosediff er en diffbrems. De vil maks spinne på et hjul på hver aksel. Hvis det ikke er diffbrems på akslene. Men jeg tror ikke det er åpne differ bak på dem heller. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 nå vil jeg ha en nyere bil enn Volvon.. såe da tror jeg neppe det blir Lada;) yodude http://www.lada.dk/default_1222.asp hehehe...noe å tenke på!Legg merke til utstyrsnivå og hvor mye bilen har forandret seg siden 80-tallet! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4 tdi Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 suzuki grand vitara 2.0 tdi helt konge... med lavt drivstofforbruk , ble målt til 0,76 på mila .manuell innkobling av firhjulstrekk :driving Siter 2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Har hatt mye moro med en Subaru 1800GL 1.8 Turbo stasjonsvogn fra 1986. 50/50-fordeling mellom for- og bakaksel om jeg ikke tar helt feil. Makan til morsom bil og leke med skal man lete lenge etter, og fremkommeligheten er det absolutt ingenting i veien med (for lokalkjente i Tromsø kan jeg nevne at med den bilen krabbet jeg opp Kræmerbakken, helt opp til toppen hvor man treffer på dramsveien og der er det bare helt ape-bratt og innkjøring forbudt i retning oppover ;)). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 En viskosediff er en diffbrems. De vil maks spinne på et hjul på hver aksel.Hvis det ikke er diffbrems på akslene. Men jeg tror ikke det er åpne differ bak på dem heller. Diffrensialen på forakselen gjør sitt til at om bilen spinner på et hjul så blir det ikke overført noe kraft til viskosediffen, dermed ingen forskjell i hastighet på platene, dem griper ikke og vips så står Pernilla der og dytter :D Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Celica GT, EVO 2/3, Impreza GT Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Diffrensialen på forakselen gjør sitt til at om bilen spinner på et hjul så blir det ikke overført noe kraft til viskosediffen, dermed ingen forskjell i hastighet på platene, dem griper ikke og vips så står Pernilla der og dytter :D Har du ikke misforstått litt hvor kraften kommer FRA nå. Den kommer ikke fra forhjulene, men fra kassa, altså før viskodiffen. Derfor er det viskodiffen som fordeler kraften mellom foran og bak. Hva som skjer foran, spinning på et hjul eller ikke, spiller ingen rollle. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blugh Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Har ikke alle\noen av Quattro bilene en slik Haldex-kobling? Slik som Cr-Ven jeg har kjørt lenge nå? Slik at du har FWD helt til moroa starter, så kobler noe magisk hydralikk inn og gir deg AWD om du er flittig nok med høyrefoten? Ganske irriterende system da du somregel understyrer litt før du er tøff nokk til å gasse litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Har ikke alle\noen av Quattro bilene en slik Haldex-kobling? Noen av dem har Haldex ja. Men de 'opprinnelige' 'ekte' :) quattroene hadde torsen eller manuell midtdiff. Implementasjonen av Haldex som ble gjort med fokus på FWD er ikke noe særlig etter min mening. Hadde de enda programmert den så den trakk like mye, eller var RWD biased. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 A3 og TT har haldex, ellers er det torsen som er ute å går, verdt å merke seg at nye RS4 og Q7 har 60/40 fordeling,og ikke 50/50 som vi er vandt til med quattro.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Ekte quattro (Og da tenker jeg på 1 og 2 da de fortsatt hadde manuell sperre) mener jeg må være det beste 4wd-systemet til vanlig bruk, leking og fremkommelighet. Passe understyrt til vanlig kjøring, og vil du at den skal overstyre er det bare å gi gass. Litt gøts må man ha, men når man tør og har sperre bak er det virkelig gøy. Ligger også en liten tråd med "quattrohistorier" det virkelig er verd å lese her; http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=10752 De eneste bilene Audi noen gang har hatt med hadlex er TT og A3\S3, alle andre har Permanent 50\50 foran\bak. Første generasjons Quattro hadde også manuell sperre på mellomdiff og bakdiff, men sperren på mellomdiffen ble i 87-88 byttet med en torsendiff, mens bakdiffen fikk en elektrisk sperre. Denne sperrer når det blir momentsforskjell foran og bak. På A4 og og nyere biler forsvant også den elektriske bakdiffen, og brukte isteden bremsene til å bremse hjulet som spant. Bra for fremkommelighet, men ikke like bra for leking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Hadde eg hatt 100 000 å putte i en bil i dag, samt tid til vedlikehald av en 12 år gammel bil hadde eg gått for en 155 Q4, eller eventuelt en 164 Q4. Førstnevnte har motor og drivline fra Lancia HF Integrale mens 164en har en 3 liters V6 på 232 hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.