Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for hjelpen... Nå skal det diskuteres med kameraten min ja! Det han mente med at forhjulstrekk var sååå mye bedre enn bakhjulstrekk på svingete vei var at en Opel Tigra m/90 hk og 995 kg ville kjørt fra en BMW 318i E36 m/115 hk på ca 1200 kg fordi den hadde fremhjulstrekk. Tigraen har orginale alu.felger med 175/60-14" og orginalt understell, mens BMWen har 215/45-17" dekk og senkesett. Jeg føler at dette ikke kan stemme helt at Tigraen vil kjøre fra BMWen.

 

Ser jo at det er store forskjeller fordi om en bil har 4-hjulstrekk og egentlig skal ha en fordel til bakhjulstrekk også. Ta f.eks BMW M5 og Audi RS6. Audien har forsåvidt et forsprang da den er mer motorsterk i forhold til M5en og har trekk på alle 4. Det er bevist igjen og igjen at M5en tar RS6 på svingete vei pga. vektfordeling. RS6en har nesten motoren foran fremakslingen og blir fort understyrt pga. den høye vekten på frontakselen, i motsetning til M5en hvor motoren nesten ligger bak fremakselen og man har en mye bedre vektbalanse og en bil som går bra i svinger.

 

Grunnen til at i BTCC, STCC og STM og slikt kjøres ofte med framhjulstrekk er at dette er "standardbilsmesterskap" hvor bilfabrikantene bruker de bilene de har i sitt produktsortiment og passer inn i BTCC/DTM/STCC-klassene. Ofte er dette vanlige biler som f.eks Alfa Romeo 156, BMW 320i, Audi A4, Honda Accord, Renault Laguna. Størsteparten av disse er nettopp fremhjulsdrift. Dette fordi det er mye billigere og produsere en bil med fremhjulsdrift og siden det er "standardbilsmesterskap" så kan ikke drivhjulsplassering forandres (i motsetning til WRC hvor bilene modifiseres til 4-hjulstrekk som regel. Unntak Subaru Impreza og Skoda Octavia som kan leveres med 4WD). Så her har det ikke noe med om det er best med fremhjulstrekk eller ikke.

 

Det var kanskje litt dumt å sammenligne en fremhjulsdrevet bil med Lotus Elise og Ferrari, men det er jo en grunn til at supersportsbiler lages med bakhjulstrekk som regel da! Forresten se på Formel 1! Den råeste motorsporten ever, hvor det kjøres meget fort i blandt annet svinger, med bakhjulstrekk!

 

På forhånd takk for svar!

*-1984 BMW 318i 2-dørs vinterbil/prosjekt?

x-1990 BMW 316i 4-dørs E30 R.I.P.

x-1997 Peugeot 106 Rally

x-1991 Toyota MR2 GTi 2.0 16V

x-1993 Honda Civic Coupe Si US-Spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om vanlige gatebiler så kan nok en bil med FWD prestere like bra eller bedre på en svingete vei mot en bil med RWD. Kanskje spessielt når det gjelder biler med så lite effekt.

Trur man kan si det sånn at, Mer effekt = mer fordel for RWD bil.

 

Men vektfordeling er ofte et større problem på bilene med FWD, og dette kan bli en ganske negativ faktor for han med FWD (hvis det kjøres hardt og fort).

 

 

Hvis det gjelder en 90hk Opel Tigra og en 115hk BMW 318 så vil vel førerene ha mye å si, men hvis de er tilnærmet like gode til å kjøre, kjenner veien like godt og begge biler er originale, så setter jeg en knapp på han i Opel'en.

Men med senkesett og bedre dekk så er det BMW'n som gjelder.

Har aldri satt en fot i en Tigra, men har kjørt 318 og innbiller meg at Tigra'n har litt mer å gi på en svingete vei.

Jeg vet hvertfall jeg skulle holdt en 318 bak meg med mutterns 115hk 323F med feilhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilhjulstrekk er jo som sagt her generelt understyrt når man er på gassen, og bakhjulstrekk gjør det lettere å holde gass ut av svingen med ingen\lite overstyring osv osv, men det er jo uendelig med faktorer som spiller inn.

 

En tigra kan ta en BMW til tross for FWD, nettopp fordi den har lavere vekt, men her må vi og se på sjåføren...

 

Hvem husker vel ikke Alfa sin overlegenhet i fjor over BMW? Så gren BMW seg til at de måtte få mindre handicap, og så tok de over. (BMW er oppskrytt.) Men det viser jo at RWD er best, men at FWD kan gjøres svært bra.

 

Grunnen til at det brukes 4WD i rally er jo ganske enkelt fordi at når du har masse krefter, og lite grep, så er det ikke så greit med trekk på kun 2 hjul...

 

Har du masse krefter, så er det også litt pes med feilhjulstrekk, fordi vekten flytter seg bakover til bakhjulene når du gir gass, og da får du mindre grep fremme... Med dette er det ikke sagt at det er best med FWD med mindre hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

 

 

Det ideelle er en bil som er 100% nøytral, men det finnes selvsagt ikke, og at overstyring er lettere å kontrollere enn understyring er det ingen tvil

En lett overstyring er derfor å foretrekke, og vil ikke medføre noe vesentlig tap i tid, i motsetning til understyring.

Hvorfor tror du da at 95 % av alle biler er understyrt fra fabrikk?Det er fordi en uerfaren (eller sløv) fører har mye større sikkerhetsmargin og alt skjer roligere! Bakhjulsslipp på asfalt skjer brått og er vanskeligere å kontrollere! Det blir selvsagt noe helt annet på en bane der føreren er mer på hugget! Tviler på om du har prøvd begge deler!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har folk det fra at understyring automatisk betyr tidstap ?

 

Har noen et vitenskapelig bevis på det ? Jeg skulle likt å se det, for jeg tviler sterkt på at så er tilfelle. Har du noe vettugt å komme med 'Ascona' ? Ikke bare synsing ?

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Jeg har begge deler, SAAB med over 300hk, og Sierra Cosworth med ca 260-280hk. Jeg greier ikke å kjøre like fort på svingete veier med SAAB´en som med Cosworthen. Selv om SAAB´en er overlegen motormessig. :cool:

Kommer vel litt an på resten av bilen også, styring, hjuloppheng, vekt o.s.v! Hva slags SAAB er det, 96V4 eller?:rolleyes:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Hvor har folk det fra at understyring automatisk betyr tidstap ?

 

Har noen et vitenskapelig bevis på det ? Jeg skulle likt å se det, for jeg tviler sterkt på at så er tilfelle. Har du noe vettugt å komme med 'Ascona' ? Ikke bare synsing ?

Understyring gir tap i tid ved at dekka slepp. Idet dei slepp går det frå statisk friksjonskraft til kinetisk friksjonskraft, og den statiske friksjoskoeffisenten er jo som kjend mykje høgare enn den kinetiske. Det blir meir krefter på framhjula når dei må handtere både sentripetalaksellerasjon og hastighetsaksellerasjon. På RWD er dette betre fordelt.

 

I praksis er vel poenget at det er kjekkare med RWD, men at FWD stillar like sterkt så lenge dei begge helst har under 200 hk. Det vert litt brutalt og ta alt av FWD under ein kam, å samanlikne forstillinga til ein Integra og ein Saab 99 blir som å likne ild og vann. Tek forbehold om at understella er noke lunde "samanliknbare".birthday

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Litt tidlig og avslutte vel? En bil med midtmotor og bakhjulsdrift som Elise og de fleste Ferrari er nok det optimale på svingete vei pga vektfordelingen! Men med motoren foran blir situasjonen en annen! En dreven sjåfør i en forhjulsdrevet bil på fast underlag vil kjøre vesentlig fortere med en FWD enn med RWD! Husker ikke akkurat hvor og når men for et par år siden vant en forhjustrekker ett VM rally på asfalt foran alle WRC/ Gruppe A8 bilene med 4WD!

Problemet er at en FWD må kjøres på en helt annen måte enn en RWD!

De fleste RWD fantaster kjører FWD som de kjører RWD og da blir resultatet hjulspinn og kraftig understyring!

Alle som har kjørt Peugeot 205 GTI vet at å påstå at en forhjulstrekker understyrer blir helt feil! Den bilen er vel noe av et mest overstyrte som er kommet fra noen bilfabrikk!

 

Hva bremsing angår bremser man for å dempe farten før svingen ja, men har noen hørt om venstrebremsing? Kjempefint for å stabilisere bilen gjennom svingen!

Et lite tips til alle som tror at understyring er tidkrevende: Petter Solberg kjører med et oppsett på Subaruen som gjør den understyrt! Det er jo ikke spesielt effektivt med bakhjulene på tvers av kjøreretningen heller!

 

Sier meg enig i at FWD er raskest på svingete vei.

 

Dere kan jo spørre en proff bilbygger om hva han mener.

Som f.eks. BCT - Bodin Chassiteknik

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Jeg har begge deler, SAAB med over 300hk, og Sierra Cosworth med ca 260-280hk. Jeg greier ikke å kjøre like fort på svingete veier med SAAB´en som med Cosworthen. Selv om SAAB´en er overlegen motormessig. :cool:

 

 

Lite snillt å sammenligne disse to bilene da det er kolossalt med faktorer, ikke bare FWD og RWD som er forskjellen... Men joda, skjønte poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

En lett overstyring er derfor å foretrekke, og vil ikke medføre noe vesentlig tap i tid, i motsetning til understyring.

 

Says who? Her er det smaken hos den enkelte sjåfør spiller inn. En bil som er overstyrt vil naturlig nok være mindre stabil i inngang/nedbremsing til sving, og om du må slippe gassen pga overstyring el understyring så er fellesnevneren at man taper tid og fart.. Det finnes ikke noe definitivt svar på et godt oppsett.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår