Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Originally posted by Ascona

 

Moderat understyring er veldig lett å kontrollere, altså sånt som man opplever ved normalkjøring, men får man derimot heftigere understyring får man heftigere problemer..

 

Overstyring er lett å kontrollere uansett hvor mye det overstyrer.

Hvordan får du til en så kraftig understyring at du ikke kan kontrollere det? Vannplaning?? Men det er klart, kjører du som med RWD går det vel galt!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

Det jeg mener er at FWD er bedre men RWD morsommere! Men man kan ha det gøy med FWD på GLATT føre! Rundt en tørr asfaltbane blir moroa mer begrenset

 

Men hvis FWD er bedre, hvorfor kjører da RWD biler i asfaltracing med vekttillegg i forhold til FWD biler?

Og ikke minst, hvorfor kjøres F1 med RWD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Foreslår at du prøver jeg! Eller ta deg en tur ut og se på vinter rally! Skulle gjort det for noen år siden da Bruno Arntsen kjørte Opel Astra F2 Kit Car! Tror kanskje du hadde endret oppfatning da, selv om du kanskje ikke hadde villet innrømme det!

 

Så i det du allerede har problemer med grepet finner du bare frem litt ekstra grep for å trekke inn bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Hvordan får du til en så kraftig understyring at du ikke kan kontrollere det? Vannplaning?? Men det er klart, kjører du som med RWD går det vel galt!

 

Det holder å komme litt fort inn i en sving, hvem har vel ikke opplevd det?

Jeg hadde forresten en slik situasjon med vetten for ikke så lenge siden, kom alt for fort mot en sving, svingte feil vei, tråkka hardt på bremsen et lite øyeblikk, gira ned et par hakk, venta litt, og ga full gass, fikk nyyydelig overstyring gjennom svingen.

Med FWD, hva hadde skjedd da? Jo.. Rett ut i skauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det holder å komme litt fort inn i en sving, hvem har vel ikke opplevd det?

Jeg hadde forresten en slik situasjon med vetten for ikke så lenge siden, kom alt for fort mot en sving, svingte feil vei, tråkka hardt på bremsen et lite øyeblikk, gira ned et par hakk, venta litt, og ga full gass, fikk nyyydelig overstyring gjennom svingen.

Med FWD, hva hadde skjedd da? Jo.. Rett ut i skauen.

 

Tull. Den situasjonen kan du ro deg ut av uansett hvilken ende bilen trekker i. Jeg har gjort det der et par ganger.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Så i det du allerede har problemer med grepet finner du bare frem litt ekstra grep for å trekke inn bilen?

Vanskelig og komme over 100%! I det bilen peker rett mot veien ut av svingen retter du opp hjulene og gir gass! D.v.s at du ikke bruker noe av veigrepet til å svinge lengre, men bruker den delen av veigrepet til og dra bilen ut av svingen!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det holder å komme litt fort inn i en sving, hvem har vel ikke opplevd det?

Jeg hadde forresten en slik situasjon med vetten for ikke så lenge siden, kom alt for fort mot en sving, svingte feil vei, tråkka hardt på bremsen et lite øyeblikk, gira ned et par hakk, venta litt, og ga full gass, fikk nyyydelig overstyring gjennom svingen.

Med FWD, hva hadde skjedd da? Jo.. Rett ut i skauen.

 

Var det like breitt som den gangen du påsto du lå breitt med RS4 i over 200 å eller? lol

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det holder å komme litt fort inn i en sving, hvem har vel ikke opplevd det?

Jeg hadde forresten en slik situasjon med vetten for ikke så lenge siden, kom alt for fort mot en sving, svingte feil vei, tråkka hardt på bremsen et lite øyeblikk, gira ned et .

forts. gir,sving inn, vent til vekten har forflytta seg , gi litt gass og brems med venstre foten, og du er klar for neste sving i stedet for og kaste bort verdifull tid på sladding!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

 

Var det like breitt som den gangen du påsto du lå breitt med RS4 i over 200 å eller? lol

 

Som sagt, dersom du ønsker det kan du godt få prate med han som satt på med meg.

Og nei, det var ikke med vilje at jeg fikk den situasjonen med RS4en, det var en feil jeg gjorde som fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

forts. gir,sving inn, vent til vekten har forflytta seg , gi litt gass og brems med venstre foten, og du er klar for neste sving i stedet for og kaste bort verdifull tid på sladding!

 

Kan du fortelle meg hvordan vekten forflytter seg? Det gjør den nemlig ikke..

Stål, aluminium, plast, osv har en konstant egenvekt, som ikke forflytter seg, men er på nøyaktig samme sted hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Men hvis FWD er bedre, hvorfor kjører da RWD biler i asfaltracing med vekttillegg i forhold til FWD biler?

Og ikke minst, hvorfor kjøres F1 med RWD?

Det blir fort noe annet med slicks og biler som er bygget for racing! Hva F1 angår så les hele tråden! Du kalte meg lobotemert, greit det, men jeg kan da lese;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Vanskelig og komme over 100%! I det bilen peker rett mot veien ut av svingen retter du opp hjulene og gir gass! D.v.s at du ikke bruker noe av veigrepet til å svinge lengre, men bruker den delen av veigrepet til og dra bilen ut av svingen!

 

Du snakker om de samme hjulene som fra før ikke har grep? eller hvilke hjul snakker du om?

 

Du tror vel ikke på at FWD er bedre enn RWD?

Jeg spør igjen, HVORFOR har RWD biler høyere minstevekt i foreksempel STCC enn FWD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Kan du fortelle meg hvordan vekten forflytter seg? Det gjør den nemlig ikke..

Stål, aluminium, plast, osv har en konstant egenvekt, som ikke forflytter seg, men er på nøyaktig samme sted hele tiden.

:rolleyes: Okay, unøyaktig skrevet! Vekten har forandret retning og det tar faktisk litt tid fra du vrir på rattet til dette skjer, spesielt med myk fjæring! På en gokart skjer det fort, og på en tømmerbil tar det litt tid!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

:rolleyes: Okay, unøyaktig skrevet! Vekten har forandret retning og det tar faktisk litt tid fra du vrir på rattet til dette skjer, spesielt med myk fjæring! På en gokart skjer det fort, og på en tømmerbil tar det litt tid!

 

På en normal personbil tar det uansett ikke såpass lang tid at du må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår